מערכת COL צעיר | יום י"ט אב ה׳תשפ״א 28.07.2021

כותל נעלם: ה'כותל' הנוסף שמסתתר בין בתי הרובע המוסלמי

בין בתי הרובע המוסלמי מסתתר כותל נוסף. חלק חשוף שנותר מן החומה הגדולה שהקיפה את צידו המערבי של הר הבית • במשך שנים רבות ניסו למנוע מיהודים להתפלל במקום, וגם כיום טרם הפכה הרחבה למקום תפילה מסודר
כותל נעלם: ה'כותל' הנוסף שמסתתר בין בתי הרובע המוסלמי
Seth Aronstam/Shutterstock

רבים טועים לחשוב כי גודלו של הכותל המערבי, מסתכם במה שאנו מכירים מן הרחבה המפורסמת. למעשה, מדובר רק בחלק קטן מתוך הכותל הארוך. הכותל מתמשך לאורך 350 מטרים, שמתוכם רק כ-60 מטרים הם ה'כותל המערבי' המוכר.

 

הכותל המכוסה

עד לפני מלחמת ששת הימים, הייתה גם רחבת הכותל המערבי הנוכחית צרה קטנה ונמוכה יותר. לאחר המלחמה, פרצו הטרקטורים את בתי השכונה שסביב הכותל, ויצרו את הרחבה הגדולה שמכונה היום 'רחבת הכותל'. עד אז, נאלצו היהודים להסתפק בשטח קטן שעמד בין הבתים הערביים, ולנסות להתפלל תוך שהם סובלים מהצקות השכנים.

בשנים עברו היה חומר הבניה יקר מאוד, ומי שבנה בית ניסה לחסוך ככל יכולתו בחומרי הבניה. בניית הבתים בצמוד לכותל המערבי הייתה דרך מצויינת עבור המוסלמים המקומיים לחסוך בניית קיר שלם. כך, במקום לבנות קיר נוסף, הם השעינו את בתיהם על פני הקיר הקיים – הכותל המערבי.

מי שהחליט להקים שכונת בתים בצמוד לכותל, היו הממלוכים ששלטו בארץ לפני כ500 שנים, וראו מטרה בהסתרת הכותל המערבי, כדי לנסות ולאבד את זכרו.

 

כך זה נראה לפני ההרחבה. הכותל המערבי בימים עברו


 

הכותל הקטן

למרות שכמעט לאורך כל הכותל עומדים בתים ומכסים את קיומו, נותרה עוד פיסת 'כותל' אחת נוספת לפליטה עבור היהודים שביקשו לשפוך את צקון לחשם. זהו הכותל הקטן.

סודו של הכותל הקטן לא התפרסם דיו. לא רבים נודעו לדבר קיומו, והקשיים שמוערמים על המתפללים בו לא גרמו לעידוד הביקור בו. למרות זאת, עם השנים גודלת כמות הפוקדים אותו, וכיום ניתן למצוא בו תנועה ערה של מתפללים המגיעים למקום.

 

שוטרים בכותל הקטן | צילום: Roman Yanushevsky/Shutterstock


הכותל הקטן עומד בין חצרות שני בתים ברובע המוסלמי. בסמוך אליו, ניצב 'שער הברזל', דרכו נכנסים מוסלמים להר-הבית. במשך שנים רבות, התנהלו מלחמות על קיום מניינים לתפילה במקום.

רק לפני כ20 שנה, נעצר יהודי לאחר שהעז לתקוע בשופר במניין קטן שהתפלל אל-מול הכותל הזה. מאז עברו בירדן מים רבים, וכיום מתקיימים בו מידי שנה בראש השנה תפילות שמשתתפים בהם למעלה מ-100 מתפללים. למרות זאת, עד היום נאסר להציב במקום ארון קודש או סידורים ותשמישי קדושה אחרים.

 

נַחֲלָתֵנוּ נֶהֶפְכָה לְזָרִים

במשך שנים רבות, ביקשו השכנים המוסלמים לבזות את המקום ולמנוע את היהודים מלהתפלל בו, ועל כן בנו בחלק מן השטח הצמוד לקיר תא של שירותים. המבנה נסגר ונאטם ברבות הזמן, אך ניצב שם עד היום לדראון עולם. עד לאחרונה, כאשר רושת המקום במצלמות, היו נוהגים השכנים לזרוק אשפה על יד הכותל ולבזותו בכל דרך אפשרית. סיפורים אלו מזכירים סיפורים דומים, שסופרו בעבר על רחבת הכותל הגדולה של ימינו.

 

הפתח (משמאל) נסתם, אך המבנה נותר | צילום: Dmitriy Feldman svarshik/Shutterstock


 

קרוב יותר לקודש הקדשים

איננו יודעים מתי החלו להתפלל בכותל הקטן, אך ידוע כי הרדב"ז שחי בארץ הקודש לפני כ-500 שנה, התפלל בכותל זה. כך גם מפורסם כי רבי שמואל סלנט נהג להתפלל במקום. אחת הסיבות שגרמה ליהודים לבוא ולהתפלל דווקא בכותל זה, היא עובדת היותו קרוב ביותר למקום 'קודש הקודשים'. בשונה מהרחבה הגדולה והמוכרת הממוקמת במרחק, רחבת הכותל הקטן עומד ממש למול מקום 'קודש הקודשים'.

בשנים האחרונות כאמור, שבה והתחדשה תפילת היהודים על יד הכותל הקטן, ובימים אלו מבקרים שם יהודים רבים, המתפללים ומבקשים בתוך שאר עם ישראל - 'ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים', במהרה בימינו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.