מערכת COL צעיר | יום י"ז אב ה׳תשפ״א 26.07.2021

האנייה הבטוחה ביותר בעולם, שלא שרדה את נסיעת הבכורה

סיפורה של ספינת ה'טיטאניק' מהדהד עד היום, יותר מ-110 שנים לאחר טביעתה • זהו סיפורה של גאווה ויהירות מוגזמת שהובילו לאחד האסונות הידועים בהיסטוריה • אילו ננקטו מעט יותר אמצעי זהירות הייתה ההפלגה ההיסטורית מסתיימת אחרת  
האנייה הבטוחה ביותר בעולם, שלא שרדה את נסיעת הבכורה

השנה היא תער"ב. המצאת המטוס עודנה בחיתוליה. מטוסם של האחים רייט התגלה לפני שנים ספורות ממש, ומטוס הנוסעים הראשון יטיס אנשים ממקום למקום רק בעוד שנים רבות. בינתיים, מי ששולט בתחום הנסיעות ממקום למקום הם האוניות שהופכות בשנים אלו למהירות, מפוארות ובטוחות במיוחד.

 

האונייה החדישה בעולם

חברות רבות התחרו על ליבם של הנוסעים. ההצעות היו מפתות, וכל חברת נסיעות הבטיחה הרים וגבעות גבוהים יותר כדי לפתות את קהל צרכני הנסיעות.

חברת 'וייט סטאר ליין', הייתה מהחברות הגדולות והמצליחות בשוק התחבורה הבין יבשתית. לאוניותיה יצא שם מעולה, והם נודעו כאוניות פאר, שלצד נוחותם משמשת גם המהירות והבטיחות. איש לא התפלא כשחברת 'וייט סטאר ליין' יצאה בפרוייקט השאפתני של בניית אניית הפאר הגדולה והטובה ביותר בעולם.

שנתיים שלימות ארכה בנייתה של הספינה, שזכתה לכינוי 'הטיטאניק'. לצידה בנתה החברה עוד שני אניות נוספות, מפוארות וחדישות, אך אף אחת מהן לא שוותה לטיטאניק העצומה והמפוארת.

 

עוצמה של פאר

העובדות שסופרו על עבודת בניית הספינה יכולים ללמד על גודלה ועוצמתה; שלשה מיליון מסמרים נדרשו כדי לחבר את חלקיה ו2,000 יריעות ברזל הרכיבו את המעטפת החיצונית שלה.

לאחר שנשלמה בנייתה, היה אורכה של הטיטניק 269 מטרים, רוחבה המרבי - 28 מטר, גובהה מקו המים ועד לסיפון הראשי - 18 מטר ועד קצה הארובות כ־53 מטר. העולם עוד טרם הכיר אנייה בעלת מימדים כאלו.

בבטנה נבנו מגרשים, אולמות, בתי קפה, בריכת שחייה ומקומות אחרים שנועדו לשמש את הנוסעים בשעות הפנאי שלהם. בשיא תפוסתה, יכלה הספינה להכיל כמעט 3,500 נוסעים ואנשי צוות.

 

קרדיט: shutterstock


 

"הטיטאניק לא יכולה לטבוע!"

רב החובל שנבחר כדי להשיט את הספינה בהפלגת הבכורה שלה, היה קפטן אדוארד סמית' האנגלי. הוא היה יורד ים ותיק, שמאחרי גבו 40 שנות ניסיון בתחום. סמית' היה כבר מבוגר, ולפי תוכניתו הייתה הפלגת הטיטאניק נסיעתו האחרונה בטרם יפרוש למנוחה. "הטיטאניק לא יכולה לטבוע!", הכריז אדוארד סמית' בבטחון גמור, בטרם יצאה הספינה לדרך.

בכ״ג בניסן תער״ב, יצאה ה'טיטאניק' לדרך מנמל העיר סאות'המפטון שבאנגליה. בדרכה היא עוצרת גם בצרפת ובאירלנד, כדי להעלות נוסעים אחרים. מאירלנד, יוצאת הספינה בהפלגה מהירה לכיוון העיר ניו יורק שבארצות הברית.

עם הפלגתה, הועבר לרב-החובל אדוארד סמית' הדיווח כי נכונו להם בדרכם ככל הנראה פגישות עם מספר קרחונים. בימים הבאים הועצמו הדיווחים, והם נתקבלו בסיפונה של הטיטאניק עוד מספר פעמים.

למרות זאת, כאשר הגיע ליל כ"ז בניסן, ארבעה ימים לאחר צאתה לדרך, לא הייתה האנייה מוכנה לקרחון שקידם את פניה.

 

קרדיט: shutterstock


 

התנגשות הרסנית

השעה הייתה 23:40 והתצפיתן זיהה כי הספינה מתקרבת במהירות לכיוונו של קרחון עצום מימדים. הקריאה לצוות ההיגוי של המטוס הביאה את המלחים לנסות לפנות פניה חדה ימינה, אך ההתנגשות הייתה בלתי נמנעת וחור ענק באורך של 60 מטרים נפער בתחתית הספינה.

בהלה עצומה השתררה בין חדרי הנוסעים. כולם נחפזו אל הסיפון כדי לראות מה יש לעשות. איש לא האמין כי הספינה טובעת.

למרבה הצער התברר כי הבטחון בחזקה של הספינה הביא את מתכנניה לשאננות מסוכנת, שכעת התבררה כהרת אסון. למרות למעלה מאלפיים נוסעים ואנשי צוות שהיו על סיפונה, ספינות ההצלה שהיו בה הספיקו רק לכמות מועטה של נוסעים.

אנשי האלחוט שיגרו אותות מצוקה, אך איש לא בא לעזרת הספינה הטובעת. ספינה שעמדה בסמוך יחסית לא זיהתה את אותות המצוקה. הסיבה לכך שהיא לא הבחינה במתחולל הייתה ככל הנראה נראות גרועה בשל מזג-האוויר הבעייתי ששרר באותו הלילה. ספינה רחוקה יותר שקלטה את האותות, הגיעה למקום לאחר מספר שעות והצילה רבים מהנשארים.

 

אחת מסירות ההצלה | קרדיט: shutterstock


 

העולם נתקף בהלם

למחרת סער כל העולם. כותרות העיתונים סיפרו את הלא ייאמן – הטיטאניק, האנייה הבטוחה בעולם – טבעה!

גם יהודים רבים שהו על הספינה, כמחצית מהם ניצל. כמה מהם נודעו לימים בסיפורי גבורה, לאחר שויתרו על מקומם בסירות ההצלה לטובת אחרים שנראה היה שנזקקו לכך יותר.

 

ילד מוכר עיתונים, מחזיק שלט המכריז על האסון. תמונה זו הפכה לאחת התמונות המפורסמות בעולם 


 

טביעת הטיטאניק הייתה טרגדיה נוראה. רבים קיפחו את חייהם בשל גאווה ויהירות מופרזת. לו ננקטו מעט יותר אמצעי זהירות הייתה ההפלגה ההיסטורית מסתיימת אחרת. טביעתה של אניית הפאר הפכה לסמל שמוכר היטב גם כיום – כמעט 110 שנים לאחר שאירעה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.