מערכת COL צעיר | יום ט"ז אב ה׳תשפ״א 25.07.2021

מה אומרות האותיות המסתוריות שבחלקה האחורי של המזוזה?

במכתבים רבים ששלחו חסידי חב"ד ששהו ברוסיה בימי השלטון הקומוניסטי לרבי, ניתן למצוא את הביטוי הלא מוכר - 'נפנה' • איזו מילה הוצפנה באמצעות המילה 'נפנה'? ואיך זה קשור לסופרי סת"ם? • הצופן המסתורי של המזוזה  
מה אומרות האותיות המסתוריות שבחלקה האחורי של המזוזה?
shutterstock

במכתבים רבים ששלחו חסידי חב"ד ששהו ברוסיה בימי השלטון הקומוניסטי לרבי, ניתן למצוא ביטוי מוזר. מידי פעם, ניתן למצוא את החסידים כותבים על כספים שנתנו עבור 'נפנה'. המילה 'נפנה' חוזרת על עצמה פעם אחר פעם. מהו ה'נפנה' הזה?

 

דמי מעמד

'נפנה' היה שם-הקוד של המילה 'מעמד'. מאז ומקדם נהגו חסידים לשלוח לרבי 'דמי מעמד' שהיו מיועדים להחזקת ביתו של הרבי. לאחר שעלו הקומוניסטים לשלטון נאסרה שליחת הכספים לרבי, ומאז הפסיקו החסידים לכנות את 'דמי המעמד' בשם זה והחלו מכנים אותו 'דמי נפנה'.

 

מכתב שכתב החסיד הרב יעקב זכריה מסקאליק הי"ד, הרצוף ביטויים הכתובים ב'כתב מזוזה'


 

הביטוי הזה חזר על עצמו במכתבי החסידים פעם אחרי פעם עד שהפך לשגרה. מחמת ההרגל, גם כאשר יצאו מרוסיה, המשיכו החסידים במשך שנים רבות להשתמש בשם זה ככינוי ל'דמי מעמד'.

מדוע נבחר דווקא הכינוי הזה להחליף את השם 'דמי מעמד'?

ובכן, הכירו את שפתם הסודית של הסופרים.

 

צופן מסתורי

אם בחנתם פעם מזוזה, בודאי שמתם לב כי בחלקה האחורי נכתבו רצף של אותיות שקשה להבין את פשרם. על הקלף החלק כותבים הסופרים את שלושת המילים המסתוריות - 'כוזו במוכסז כוזו'. מה אומרים המילים הללו?

כתב זה, מכונה 'כתב מזוזה'. על פי כללי הכתב, במקום האות אותה רוצים הסופרים לרמוז, הם כותבים את האות שאחריה. לדוגמה – במקום האות א' כותבים את האות ב', ובמקום האות י' כותבים את האות כ'.

בצורה כזו, כותבים הסופרים על גבי הקלף את המילים "ה' אלוקינו ה'" - ב'כתב מזוזה' - "כוזו במוכסז כוזו". מנהג זה, נכתב על ידי רבי משה איסרליש – הרמ"א, וכך נוהגים בקהילות האשכנזים ובחלק מקהילות עדות המזרח.

 

צילום: shutterstock


 

'נפנה' – 'מעמד'

במקרה של החסידים ברוסיה הם כתבו את מילות הקוד שלהם בכתב מזוזה – ובכך ביקשו להטעות את השלטונות, במקרה שהמכתבים יגיעו לידיהם. כך קיבלה המילה - 'מעמד', את שם הקוד - 'נפנה'.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.