תוכן מקודם | יום י"א אב ה׳תשפ״א 20.07.2021

כריתת עץ בהלכה – האם מותר לכרות עצים?

רבים מוצאים את עצמם מתמודדים בקונפליקטים שבהם ישנו רצון לכרות עץ כזה או אחר, אך מפאת החשש למעשה השחתה (בל תשחית) והפחד מכריתת עץ באופן לא מוצדק או נכון, נותרים ללא תשובות ברורות.
כריתת עץ בהלכה – האם מותר לכרות עצים?
קרדיט: 123rf

ראשית צריך לעשות את ההבחנה בין החוק לבין ההלכה, אם כי גם בשתי ההשקפות יש הרבה יותר מן המשותף ביחס לשונה. לפי ההלכה, ישנן פעולות שלא צריך לעשות אם לא ממש חייבים ולעתים אף אסורות, ושתיהן נכנסות לקטגוריה הזאת. השחתה וכריתת עצים היא בדיוק מסוג הפעולות שנראות דומות אך יכולות להיות שונות במובנים מסויימים. כפי שניתן לראות בהסבר על כריתת עצים והשחתה, מדובר בשתי פעולות דומות כשהשוני ביניהן הוא בהיקף.

משמע בעוד שכריתת עץ נחשבת לחיתוך הגזע, השחתה יכולה להיות אפילו גיזום גס מדי של ענפים מרכזיים – פעולה עם סיכוי גבוה לגרום לנזק בלתי הפיך לעץ. המסקנה היא שגם גיזום גס שמוביל להשחתה, עלול להיות בעל השלכות דומות לכריתת העץ ועל כן יש לעשות אותו בצורה שקולה עם בעל מקצוע שמתמחה בכך

כריתת עצים לפי החוק

רבים פונים להלכה על מנת למצוא תשובה חד משמעית למצבים שבהם רוצים לכרות עץ, אך חשוב לא פחות לתת את הדעת להיבט החוקתי של התהליך, ובמדינת ישראל מדובר בחוק מאוד מפורט ושמרני שחשוב להכיר מפני שאם לא כן, אתם עלולים להתמודד עם קנסות במקרה הפחות נורא ורישום פלילי במקרים גרועים וקיצוניים.

לפי החוק אסור לכרות עצים, לרבות עצי נוי (גם סרק) ועצי פרי. החוק מתייחס הן לעצים בשטחים פתוחים והן לעצים בבתים וחצרות פרטיים. החוק מתייחס לעצים בוגרים שעומדים בקריטריונים מסויימים ששונים בין חצר פרטית (תנאים מקלים) לבין שטחים ציבוריים וכדאי להיכנס אל הקישור שנתנו לכם כדי לעמוד על ההבדלים. יחד עם זאת החוק מאפשר למי שחפץ בכך, להגיש בקשה לקבלת היתר שבמסגרתה נבחנת כל בקשה לגופה ובמרבית המקרים, גם מתקבל האישור.

כריתת עצים בהלכה

שיטוט קצר ברחבי הרשת יגלה לכם תמונה מעט מוזרה שבה קשה למצוא תשובה חד משמעית. באופן כללי, יש הבחנה בין עצי פרי לבין עצי נוי כשהאיסור החמור ביותר הוא על כריתת או השחתת עצי פרי שעדיין מניבים פירות. יש לכך נימוקים והסברים רבים ומלומדים שכדאי להכיר כשבשורה התחתונה חשוב לשקול כל עניין לגופו לפני שחותכים גזע או ענף מרכזי של עץ כלשהו.

המסקנה המתבקשת אם כן היא שלאור העובדה שקיימת התייחסות כל כך מפורטת הן בהלכה והן בחוק הישראלי, כל מחשבה על כריתה או עקירת עץ חייבת להיות שקולה ולהיעשות רק במצבים של חוסר ברירה מוחלט. למי שמרגיש שלמקרה שהוא מתמודד יש מאפיינים מיוחדים, מומלץ להיוועץ בכורת עצים מוסמך ו/או לבצע שאלת רב.

לעקוף את ההתלבטות עם גיזום נכון של העץ או העתקה

לאור העובדה שישנם איסורים וקשיים בכריתת עצים, נשאלת השאלה מה ניתן לעשות כדי לקבל את ההחלטה הבטוחה, הן מבחינת ההלכה והן מבחינת החוק. למרבה ההפתעה, במצבים רבים ניתן למצוא פתרון טוב מאוד לבעיית העץ שנוצרה על ידי גיזום נכון של הענפים. גיזום עצים שנעשה עם בעל מקצוע, יאפשר לכם להשיג שליטה על אופן וקצב הצימוח של כל עץ, ויסייע לכם לחיות בשלום זה לצד זה ('כי האדם עץ השדה...').

גיזום יהיה פתרון מעולה במצבים שבהם העץ מלכלך באופן מוגזם, כשרוצים להאיר את האזור וכאשר נתונים למתקפת חרקים או מזיקים אחרים שמוצאים בענפי העץ מחסה ובפירותיו מזון מושך.

מעבר לכך שגיזום היא פעולה ידידותית למדי, היא הרבה יותר זולה ביחס לכריתה (50% מהמחיר ואפילו פחות) ויכולה להיעשות באופן מהיר ובלי להגיש בקשות להיתרים כאלה ואחרים כמו בכריתת עצים.

אף על פי שגיזום נראה פשוט לכאורה, חשוב לבצע אותו באופן הנכון ולהימנע מהשחתה של העץ! ההבדל בין שתי הפעולות יכול להיות המשך צימוח בריא לעומת השמדת העץ וזה בדיוק הדבר שאנו מנסים כל כך להימנע ממנו.

כדי לגזום עץ באופן בטוח וכזה שיענה על המטרות שלנו, חשוב להזמין גוזם מקצועי שיודע בדיוק כיצד לבצע את העבודה ובכלל זה מתי לגזום כל עץ ומהי הדרך המומלצת לעשות את זה. גוזם עצים מקצועי הוא מי שעבר בהצלחה את ההכשרות המקצועיות והבטיחותיות הדרושות ושמחזיק בתעודת גוזם.

העתקת עץ - פתרון נוסף ששווה להכיר

כמובן שגיזום לא יכול להיות פתרון לכל מצב ובמקרים של עצים שצריך לעקור כדי לבנות בית או במצבים דומים אחרים שבהם גיזום הענפים לא יהיה יעיל למצב הנתון, אפשר לשקול פתרון מעניין נוסף שהוא העתקה של העץ.

במסגרת הפעולה מעבירים את העץ ממקומו, אל מקום אחר שבו הוא אינו מפריע. נשמע אולי פשוט אך למעשה זוהי פעולה מורכבת שמצריכה היערכות מתאימה וידע. העתקת עץ תתבצע על ידי בעל מקצוע מוסמך (אותו אחד שמחזיק בתעודת גוזם) במספר שלבים.

בשלב הראשונים צריך לחפור בור במיקום החדש ולהכין אותו לקליטת העץ. בשלב הבא, גוזמים את העץ ורק לאחר מכן חופרים מסביב על מנת להוציא אותו עם כמה שיותר שורשים ואדמה, ורק בסיום מעבירים את העץ למקומו החדש.

זוהי פעולה מורכבת שמצריכה כלים מכאניים כמו טרקטור, משאית ואפילו מנוף, עניין שיכול לייקר את המחיר באופן משמעותי. בנוסף, כל העתקה של עץ מצריכה היתר (כמו שהסברנו בכריתת עצים) ולכן היא יכולה להיות ממושכת באופן יחסי לגיזום.

אז מה עושים?

על פי ההלכה והחוק חשוב להתייחס אל העצים בכבוד וכל פעולה מזיקה צריכה להישקל בכובד ראש.

ההמלצה שלנו היא לנסות ולהימנע מכריתה או השחתת עצים ולנסות להיעזר בשיטות ידידותיות יותר כמו גיזום במקרים הפשוטים או העתקה במקרים קיצוניים. במידה שאין ברירה, ניתן לכרות עצים אך לעשות את זה בדרך שהוסברה ורק לאחר קבלת האישורים לכך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.