שחר וולף | יום י"ב אב ה׳תשפ״א 21.07.2021

מדאיג: מחירי הדיור ממשיכים לטפס. מה הכיוון?

למרות הקורונה, ואולי גם בגללה, מחירי הדיור עלו בשנה האחרונה ב-12 אחוזים. מדוע מחירי הדירות ממשיכים לטפס, ומה הכיוון לעתיד? • מפתיע: עליית המחירים בדיור בשנה האחרונה בארץ - מתונה יחסית לארופה וארה"ב • האם הזינוק יימשך או ייבלם ומי נושא באחריות למצב? • היועץ הפיננסי החב"די ר' שחר וולף עם טור פיננסי שבועי מיוחד לגולשי COL
מדאיג: מחירי הדיור ממשיכים לטפס. מה הכיוון?
שחר וולף, כותב השורות על רקע אילוסטרציה (צילום: מנדי הכטמן, COL)

שחר וולף

מחירי הדירות בישראל ממשיכים לטפס: בשבוע שעבר פרסמה הרשות המרכזית לסטטיסטיקה נתון מדאיג, לפיה מחירי הדיור עלו ב12 החודשים האחרונים בשיעור של 7.2%. כלומר  דירה שעלתה  מליון ש"ח לפני שנה התייקרה ב72 אלף שקלים.

בשורות הבאות אנתח מדוע מחירי הדירות ממשיכים להתייקר, ומה הכיוון לעתיד?

מגפת הקורונה - לאחר שנת קורונה בה ישבנו בבית, היינו מצפים שמחירי הדירות יתחילו לרדת או לפחות יעצרו את העלייה הלא מתונה של יותר מ100% תוך עשור.

אך דווקא שנת הקורונה היא זו שגרמה לישראלים רבים להבין שהם חייבים לדאוג לבית שלהם.

דברתי לפני כמה שבועות עם שליח חב"ד באחד הישובים היקרים בארץ, שסיפר לי כי מחירי הדירות בישוב שלו האמירו מאד למחירים של 8 ספרות. לדבריו כולם הבינו שאם כבר להיות בבית אז עדיף עם גינה פרטית שמאפשרת להיות עם המשפחה ולהנות ממרחב.

אם שם מדובר במגורי יוקרה הרי שגם השוכרים הרבים שגרים בכל רחבי הארץ הבינו בשנה הזו כי הם רוצים לגור בבית משלהם.

משכנתאות – כל כותרות העיתונים מצביעים כי הביקושים למשכנתאות שוברים שיאים, הבנקים לא יודעים לעמוד בביקושי השיא. עפ"י נתוני בנק ישראל בחודש יוני נשבר שיא השיאים בביקוש למשכנתאות. השיא הקודם נשבר בדיוק חודש לפני כן, הריבית הזולה שניתן לקבל במשכנתא ממריצה משפחות רבות לשקול מעבר לדירה משלהם, במקום להמשיך ולשכור.

כבעל חברה למשכנתאות, משפחות רבות פונות אלי ומבקשות לבדוק את האפשרות לקבל משכנתא, רבים מהם מחליפים את השכירות בהחזר משכנתא דומה. הריבית זולה מאד ומאפשרת לכולם לשקול את האפשרות ולגור בבית משלהם.

הסכום שנלקח במשכנתא שובר שיא כל חודש מחדש, משפחות רבות מותחות את המשכנתא עד לקצה גבול היכולת, דבר שללא תכנון נכון יכול לגרום למשפחות רבות לקרוס בעתיד כאשר הריבית במשק תעלה. לכן חשוב מאד להיזהר מפיתיונות הבנקים ולהשתדל לנתח טוב טוב את הסיכונים במשכנתא.

עודף בחשבון הבנק – בשנה האחרונה, רוב רובו של המשק לא הטלטל בגלל הקורונה, הממשלה העמידה רשת ביטחון כלכלי שנתנה למשפחות רבות את אפשרות המחיה שהם רגילים לה, הן באמצעות החל"ת והן באמצעות המענקים לעצמאים. רבים המשיכו לעבוד בצורה כזו או אחרת ובשורה התחתונה המינוס הישראלי קטן מאד בשנה הזו. במקביל, העודף בחשבון הבנק עלה לממדים עצומים. מדובר על כ130 טריליון ש"ח, שהתווסף בחשבונות העו"ש. רבים מאלו שהצטבר להם עודפים בחשבון הבנק מחפשים מקום להשקיע אותם.  רבים מהם מוצאים את  ענף הנדל"ן כענף שמניב תשואה עודפת.

אלטרנטיבת השקעה – בעולם כולו ובישראל במיוחד אלטרנטיבת ההשקעה הבטוחה כמעט ואינה קיימת, השקעה הבטוחה ביותר היא ריבית בבנק, על סכום של מליון ₪ אדם יקבל במקרה הטוב 0.2% ריבית לשנה. ריבית זו לעת עתה לא צפויה להשתנות בשנים הקרובות. ההשקעה בנדל"ן נחשבת לבטוחה. רבים רואים בהשקעה זו כמקום מקלט שישמור להם על הכסף גם בעתות משבר. השקעה בנדל"ן מאפשרת תשואה גבוהה ועודפת על פני האלטרנטיבה. כמו כן אפשרות המינוף בנדל"ן עצומה, אדם יכול לא להשקיע כלום מהונו הפרטי ולהנות מתשואה יפה.

בבואנו להשוות את הנדל"ן בארץ לנדל"ן באירופה ובארה"ב ניתן לראות כי בארץ העלייה בשנה האחרונה מתונה יחסית לאירופה וארה"ב. הכסף הרב שהאזרחים שם קבלו כתוצאה ממשבר הקורונה מתדלק את השווקים ומאפשר את עליית המחירים לרמה דו ספרתית.

לפי הנראה כעת, בנק ישראל מטיל את האחריות על הממשלה, שלטענתו צריכה להגדיל את הביקוש ואילו הממשלה מצידה מטילה את האחריות על בנק ישראל שלא משנה את מדיניות המשכנתאות. כעת נראה כי המבוגר האחראי נעלם מפני השטח ואי לכך עפ"י הערכת שר השיכון עד סוף השנה אנו עלולים לראות זינוק גם במספר דו ספרתי.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.