מערכת COL צעיר | יום י"ב אב ה׳תשפ״א 21.07.2021

למעלה מ-5000 מנויים | עיתון הילדים החב"די הראשון בעולם

מלחמת חורמה ניהל הרבי נגד מחרבי ומהרסי הדת, ולא הועיל כל תחבולותיהם, איומיהם ופגיעותיהם בחסידי חב"ד – הרבי נותר איתן כצור החלמיש • חלק חשוב במלחמה היה הקמת עיתון לילדים ברוח ישראל סבא • עיתון "האח", יצא מבין כותלי ישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש. כ-6000 עותקים של העיתון נדפסו ונשלחו למנויים בכל רחבי העולם; ברוסיה, בליטא, בפולין, בגרמניה ואפילו בארצות הברית.
למעלה מ-5000 מנויים | עיתון הילדים החב
שער העיתון

הקמתה של ישיבת תומכי תמימים ברוסיה, הייתה נדבך נוסף בבניין החומה שהקים אדמו"ר הרש"ב נגד רוחות ההשכלה והציונות שאיימו לפגוע ביהודי רוסיה.

מלחמת חורמה ניהל הרבי נגד מחרבי ומהרסי הדת, ולא הועיל כל תחבולותיהם, איומיהם ופגיעותיהם בחסידי חב"ד – הרבי נותר איתן כצור החלמיש. במסירות נפש לחם את מלחמת היהדות במחרביה, ובכל דרך אפשרית השתדל לעצור את השפעתם ולמנוע מהם להטיל ארס בנשמות ילדי ישראל הצעירים.

 

העיירה ליובאוויטש כיום


 

הרב משה רוזנבלום

עיתונים שונים החלו לצוץ ברחובות היהודים של עיירות רוסיה. רבים מהם נטו לרוחות ה'קידמה' וה'השכלה'. באמצעות סיפורים וחידות ביקשו הציוניים וחבריהם ללכוד ברשתם את נשמותיהם של ילדי ישראל, שהשתוקקו לקרוא, ועיתונים אלו היו ברירתם היחידה.

הרב משה רוזנבלום ע"ה, מזכיר הישיבה בליובאוויטש, היה בנוסף לכל מעלותיו גם סופר מחונן. היטב נגע לליבו רצונם של הילדים היהודיים לקרוא תכנים יהודיים-חסידיים, במקום כאלו שמצאו בעיתוני המשכילים. הרב רוזנבלום אזר כוח, נטל את עט הסופרים לידיו, והחל עורך גיליונות עיתון חדש. "האח".

 

עיתון "האח"

עיתון "האח", יצא מבין כותלי ישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש. כ-6000 עותקים של העיתון נדפסו ונשלחו למנויים בכל רחבי העולם; ברוסיה, בליטא, בפולין, בגרמניה ואפילו – לא תאמינו – בארצות הברית.

העיתון יוצא הדופן, שהיה ממוען לילדים, הציע תוכן יהודי איכותי. סיפורים מרתקים, קורות חייהם של גדולי ישראל, חידות ואפילו גם בדיחות. במכתבים למערכת שפורסמו מידי תקופה, ובפירוט-שמות הילדים שנידבו מטבעות לצדקה עבור המוסד 'תומכי תמימים' שהופיע בעיתון, אנחנו מוצאים את שמותיהם של חסידים גדולים לעתיד, שבאותה התקופה היו עוד ילדים צעירים.

לא רק חסידים ניתן למצוא שם. גם שמו של הרבי נשיא דורנו נמצא בין הילדים המנדבים צדקה למען הישיבה. וכך גם שמה של הרבנית חיה מושקא מופיע בין שאר הילדות התורמות.

 

קרדיט: shutterstock


 

ידיעות חב"דיות

בעיתון פורסמו בין השאר ידיעות מהנעשה בין חסידי חב"ד. בין הידיעות הבולטות היא הידיעה על פתיחת סניף חדש לישיבת תומכי תמימים בעיר חברון שבארץ הקודש. לימים עברה הישיבה לירושלים, והיא מוכרת לנו כיום כישיבת "תורת אמת" המפורסמת.

ידיעה מעניינת אחרת אנחנו מוצאים בעיתון לאחר פטירתו של החסיד רבי מיכאל בלינר ע"ה, שהיה אחד מן החסידים המפורסמים באותה התקופה ושימש במשך שנים רבות כמשפיע בישיבה. "חבל על דאבדין" זועקת הכותרת, וקהל הקוראים מתבשר בצער על ידי מערכת העיתון כי החסיד הגדול נפטר.

 


 

"אח" של מי?

על מה ולמה נקרא שמו "האח"?

האחים הם הקוראים הצעירים. אחים של מי? של תלמידי תומכי תמימים, כמובן. האחים הצעירים, קוראי העיתון שיגרו תרומות לישיבת תומכי תמימים עבור 'אחיהם הגדולים'. 'האחים' התבשרו על מאורעות מיוחדים הקשורים עם ישיבת תומכי תמימים בפרט, בתוך שאר הדיווחים על הנעשה בחסידות חב"ד בכלל.

העיתון המיוחד יצא לאור במשך קרוב ל-4 שנים, בין תרע"א לתרע"ד. במשך תקופת זמן ממושכת זו, יצאו לאור למעלה מ-150 גיליונות של העיתון, שיוכר לימים כעיתון הילדים החב"די הראשון.

בשנים האחרונות לוקטו גיליונות "האח" מחדש ויצאו לאור בספר על ידי מכון "אהלי שם" בארץ הקודש.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.