| יום י"ב אב ה׳תשפ״א 21.07.2021

50 לומדים מרחבי תבל סיימו לימודי 'סמיכה' במכון 'הבינני'

הבינני - המכון המרכזי של לימוד הלכה לאנ"ש, שהוקם ופועל בפיקוח בית דין רבני חב"ד, העניק תעודות הסמכה לרבנות לעשרות מסיימי מסלול נוסף  
50 לומדים מרחבי תבל סיימו לימודי 'סמיכה' במכון 'הבינני'

כינוס רב רושם התקיים ביום חמישי ו' מנחם אב באולם האירועים של חמ"ה בנחלת הר חב"ד, עת התאספו מסיימי הקורס ללימודי הסמיכה של מכון הבינני ובני משפחותיהם, על מנת לקבל את תעודות הסמיכה מאת הרבנים החשובים, חברי בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש.

בקורס זה סיימו את לימודי ה'סמיכה' 50 לומדים מרחבי תבל שלמדו יחד בכיתה המקוונת של המכון. לומדים אלו מצטרפים לכאלף בוגרי הקורסים של המכון.

את המעמד פתח הרב יצחק שלמה קרביצקי, יו"ר מכון הבינני, ודיין בבית הוראה 'הוראה ומשפט' רחובות, באיחוליי מזל טוב למוסמכים הנרגשים, בציינו את מסירותם של הלומדים ובני משפחותיהם במהלך הלימודים שנמשכו כשנה ואת הישגיהם המרשימים בבחינות על החומר הנלמד.

נציג הלומדים הרב ערן גולדפרב הודה לצוות המכון על השיעורים המרתקים שנמסרו בטוב טעם על ידי הרב מנחם מענדל הבלין ראש כולל אהלי מנחם חב"ד בחולון וציין כי מידי שבוע המשתתפים ציפו לשיעור הבא.

מרא דאתרא הגה"ח הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי מזכיר בי"ד רבני חב"ד בארץ הקודש, אחד מהרבנים החתומים על תעודות ה'סמיכה',דיבר על החשיבות הגדולה של "שימוש חכמים" נוסף על ידיעת ההלכה, כדי להכיר את אופן הפסיקה הראוי. וסיפר אודות השימוש שעשה בתחילת רבנותו אצל גדולי הפוסקים בדור הקודם, ובעיקר אצל הגרש"ז גרליק ע"ה רבו הראשון של כפר חב"ד.

בין השאר סיפר אודות הנהגתו המיוחדת של הרב גרליק שאף בשאלות שנראו פשוטות היה מקפיד לפתוח את השולחן ערוך ורק אחר כך להורות, באמרו שהמורה הלכה בלי לעיין בספרי הפוסקים הרי הוא כמורה הלכה בפני רבו...

בדבריו הזכיר הרב ירוסלבסקי ששמע רבות מפי המשתתפים על השיעורים המוצלחים במכון הבינני ושיבח את העובדה שמשלבים בתוך השיעורים הלכה למעשה ופרקטיקה ואיחל למסיימים שילכו מחיל אל חיל ויזכו לגרום נחת רוח לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.

"א חסידישער רב זה לא רק לדעת את מה שכתוב בשולחן ערוך, לרב חסידי יש גישה אחרת". כך פתח את דבריו הגה"ח הרב מנחם מענדל גלוכובסקי, חבר בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש.

ובהמשך סיפר שכאשר הוא וחבריו נשלחו לארץ הקודש, כתב להם הרבי על העדיפות של התמנות לרבנות. וכדי לקבל הנחיות מזקני הרבנים החסידים, נפגשו עם הגה"ח הרב יעקב לנדא ע"ה רבה של בני ברק, שזכה להיות רב בחצר אדמו"ר הרש"ב נ"ע ברוסטוב. והרב לנדא הואיל לספר להם:

"פעם בסעודת השבת הבחין אדמו"ר הרש"ב נ"ע שמצלחת המרק עולים אדים יותר מהרגיל, וכאשר שאל על כך את הרבנית היא סיפרה שבשבת זו הניחו את סיר המרק קרוב יותר ללבנים הרותחות של התנור.

כששמע הרבי הרש"ב את הדברים הוא הרחיק את צלחתו ולא טעם יותר מהמרק. הרב לנדא שאל את הרבי איז בעיה הלכתית יש בכך. בשעת מעשה הרבי לא ענה לו, אבל למחרת התבטא בפניו "וכי אינך יודע שכאשר מקילים בהלכות שהיה והטמנה (ואולי אף אמר חזרה) יכולים להגיע לאיסורים דאורייתא?"...

וסיים הרב גלוכובסקי: מכך יש ללמוד אופן הנהגת רב חסידי שצריך להיזהר ביתר שאת שלא להקל בהינף יד, אף בדברים שלכאורה נראים מוסכמים, אלא יש לדרוש את העניין והשלכותיו עד הסוף.

גם הוא בדבריו העלה על נס את פועלו של מכון הבינני, בכך שפתח צוהר בפני לומדים רבים ללמוד הלכה מיסודה עד לפרקטיקה המעשית, וציין שהרבי בשיחותיו הזכיר כמה פעמים שרב צריך להכיר את השטח המעשי על מנת להורות כהלכה.

המעמד נחתם בחלוקת תעודות הסמיכה למשתתפי השיעורים הנרגשים שסיימו את הלימודים בהצלחה רבה, וכן הוכנו תעודות הסמיכה עבור המשתתפים שחגגו את חג הסמיכה מרחוק ממקום מושבותיהם בכל רחבי תבל. התעודות המיוחדות ניתנו מטעם המכון, ומטעם אגף ההסמכה שעל ידי 'בית דין רבני חב"ד'.

ייחודיות הלימוד במכון:

על היתרון הגדול בלימוד 'סמיכה' ב'הבניני' אומרים אנשי המכון:

"לימוד ההלכה מצריך פיענוח סוגיות הלכתיות, הבנת הדינים במקורם, ובעיקר ההשלכה למעשה בחיי היום-יום בזמנינו, דבר הדורש ידיעה רחבה בפרקטיקה הלכתית-מעשית.

"לשם כך אנו במכון ‘הבינני’ השקענו עמל רב בעיבוד הסוגיות ובהנגשת ההלכה בצורה ברורה ותמציתית, מלווה במצגות ויזואליות מרהיבות להמחשת החומר. דגש רב ניתן בסיכום בהיר של הדעות השונות בשיטה חדשנית המועילה לזכור את החומר הנלמד, כך שגם אנשים שאין להם פנאי רב ללימוד ההלכה, תהיה להם היכולת לרכוש בקיאות רחבה בהלכה בזמן קצר יחסית.

"תכנית הלימודית זו נכתבה ונבנתה בלווי והכוונת רבנים מובהקים בעלי נסיון רב בפסיקת הלכה למעשה ובמסירת שיעורי הלכה לציבור הרחב.

"דגש מיוחד שם המכון על יצירת קבוצה בה הלומדים תומכים זה בזה, דבר שהופך את הלימוד לחוויה מיוחדת ומעניינת. זאת, בנוסף לכך הרבנים מוסרי השיעורים תומכים כל העת בלומדים וזמינים לכל שאלה ובקשת עזרה והכוונה".

חלום שהתגשם

הרב שייע דייטש, משלוחי הרבי למוסקבה, ממסיימי הקורס מספר:

"מפעם לפעם במהלך השיעורים, היו צפים בי זיכרונות מהלימודים באותם נושאים לפני כחצי יובל שנים. לא פעם חשבתי לעצמי, לוּ אז היו סיכומים כאלו, אם בשעתו היו חומרים בהירים כמו אלו, אילו באותה תקופה היה לי מגיד שיעור שכזה - כבר מזמן הייתי מברך על המוגמר, וזוכה למה שכל-כך הרבה שנים רציתי: קיום הוראתו - בקשתו של הרבי להיות כל אחד 'רב בביתו', עם כל המשמעות שבדבר. אבל אז לא היה עדיין מכון 'הבינני'!

"כולנו ב"ה עסוקים, מי פחות מי יותר, בפרט בעבודת השליחות וקשה להתחייב למסגרת מעין זו, אך כשאני מנסה לשים את האצבע מה בכל זאת דחף אותי להצטרף לפני כשנה וחצי לפרויקט זה, אין לי אלא לראות השגחה פרטית מופלאה שהקב"ה זימן לי והעניק לי את הכוחות כדי לנצל ההזדמנות המיוחדת. החל מתקופת הקורונה, בה רוב שעות היום חויבנו להישאר בבית וה'זום' נכנס לחיינו כמעט בכל תחום; המשכו בשמיעת עדויות קרובות על התוכנית הנפלאה שהקים היו"ר הנמרץ הרב יצחק שלמה קרביצקי, חברותא נפלא ביותר שזכיתי; והתמיכה החשובה בבית ובמשפחה

"קשה לתאר את השפעת האווירה בבית בכל יום רביעי, כשאני ממהר להגיע מוקדם יותר הביתה, כדי להספיק לנוח לפני תחילת השיעור על מנת להיות ערני ולקלוט את הנלמד, ואח"כ שעתיים וחצי (עם הפסקה מדויקת של 10 דקות) של שיעור בנוי לתלפיות, ברור ומסודר, כאשר צעד אחר צעד מעביר מגיד השיעור הרב  מנחם מענדל הבלין את הלומדים מנושא לנושא, כשגאונותו ניכרת בכל עניין, תוך יחס אישי ומכבד לכל שואל שאלה, ובעיקר - התמיכה והעידוד לחזור על הלימודים, במיוחד לקראת המבחנים.

"'מכון הבינני' זוכה ומזכה מאות שלוחים, אברכים, בעלי-בתים, בגילאים שונים, להשפיע על ביתם החסידי להקפיד יותר על ההלכות המצויות יום-יום, לדעת לענות לידידים ומקורבים על שאלות מזדמנות, להשקיע יותר בלימוד ההלכה, להבין את ההלכות  ולחיות אותם.

"זכות גדולה עד מאוד היא לזכות להיות רב בישראל. ובזכות 'הבינני' הגשמתי את החלום!

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.