חרדים10 | יום י"א אב ה׳תשפ״א 20.07.2021

רפורמת הכשרות של מתן כהנא: גופים פרטיים יעניקו כשרות

שר הדתות מתן כהנא מקדם 'רפורמת כשרות' חדשה וביטול המונופול של הרבנות הראשית לישראל על מערך הכשרות, לראשונה בתולדות המדינה • מועצת הרבנות הראשית לישראל מתנגדת בחריפות:  “ה’תכנית’ שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות - משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל" • ליצמן: "לממשלה הרפורמית הזו אין קווים אדומים"
רפורמת הכשרות של מתן כהנא: גופים פרטיים יעניקו כשרות
הכשרת מטבח למקורבים (צילום אילוסטרציה, ארכיון COL)

השר לשירותי דת, מתן כהנא, חשף היום (שלישי) את מה שהוא ‘מהפכת הכשרות’, במסגרתה שוק הכשרות ייפתח לתחרות, תנותק הזיקה בין המשגיח למושגח ויהיו סטנדרטים אחידים בתחום הכשרות שיפוקחו על ידי הרבנות הראשית ויחסכו בעלויות לבעלי העסקים.

במסגרת המתווה, תאגידי כשרות, חלקם מלכ”רים וחלקם עסקים עם כוונת רווח, יוכלו לעמוד בסטנדרט ולקבל רישיון למתן שירותי כשרות לבתי עסק באמצעות גוף מנהלי, שאינו קשור כלל לנושאים ההלכתיים. בראש כל תאגיד יעמוד רב שיאושר על ידי הרבנות הראשית.

לדברי השר, מתווה הכשרות החדש מציג סטנדרטים אחידים לרמות הכשרות השונות, מנתק את הזיקה בין המשגיח למושגח, ומאפשר חופש בחירה לבעלי העסקים עם איזה גוף כשרות לעבוד.

המתווה החדש מגיע לאחר שבשנת 2017 פרסם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובנשטיין, את פסק הדין בו הוא מורה על ניתוק התלות הכלכלית  בין המשגיח למושגח.

אולם למרות פסק הדין ותשובות המדינה למתן ארכה לביצוע פסק הדין הוא טרם יושם.

ברבנות הראשית התקדמו ליישום פסק הדין וערכו רפורמות שונות במערך הכשרות והם הוצגו לשופטי בג”צ. מערכות הבחירות אליהם נקלעה המדינה עצרה את ההתקדמות ברפורמת הכשרות עליה עמלה הרבנות הראשית לישראל – והמצב נותר כפי שהיה.  כעת מציג השר את המתווה שהגה.

עיקרי התכנית של כהנא:

• שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית –  יוכלו להעניק תעודות כשרות.

• גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד ‘מרא דאתרא’ בעל כושר לרבנות עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד.

• יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו.

• תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר על ידי שלושה רבני עיר.

• גופי הכשרות הפרטיים יוכלו להעניק תעודת כשרות למסעדות שפתוחות בשבת, אם יקבלו אישור לפעול משלושה רבני עיר.

השר כהנא אמר בעת הצגת המתווה: “המהפכה בכשרות שאני מוביל תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תשפר את איכות הכשרות, תייצר תחרות שתוזיל מחירים, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים”.

הוא הודה כי דעת הרבנים הראשיים אינה נוחה מהשינוי: “אני לא יכול לומר שהם בשיא ההתלהבות, אבל אני חושב שיש מספיק סיבות טובות כדי שיובן שמטרתנו לחזק את הרבנות ולא להחליש אותה”.

מועצת הרבנות הראשית לישראל, מי שהשר מייעד לה תפקיד מרכזי במערך החדש – פרסמה הודעה המתנגדת לתכנית: “ה’תכנית’ שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות”.

יו”ר יהדות התורה ח”כ משה גפני: “בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר. נעשה הכל להעביר אותם כמה שיותר מהר מן העולם ולהחזיר את הממשלה היהודית והדמוקרטית”.

ח”כ אורי מקלב על ‘רפורמת הכשרות’: “זה שגופים פרטיים ולא רבניים יעניקו כשרות על פי סטנדרטים אחידים – זה לא רפורמה אלא עקירת הכשרות. בניסיון להגיד ‘כשר אני’ הם הופכים את עולם הכשרות למשהו טכני וכלכלי ולא הלכתי ומסורתי.

“הנסיון להפריט את עולם הכשרות היא כמו הפרטת מערכת המשפט והבריאות לפי סטנדרטים. ובעצם לבטל את הכשרות לגמרי. זה רמיסת הכשרות מבלי שום דבר הלכתי מאחוריהם אנו נעשה הכל כדי שאנשים שהם צרכני הכשרות שאינם רוצים כשרות מזויפת שאין בה ממש ידעו כי מדובר בזריית חול בעיני הציבור ואחיזת עיניים – אין כשרות ללא הרבנות וההלכה המסורה”.

ח״כ יעקב ליצמן: “מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה. ‘מהפיכת הכשרות’ של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במליוני אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה.

הוא הוסיף: “זוכרים את ההתחייבות של בנט ל״ווטו של ימינה בנושאי דת״? זוכרים את ההבטחות שלו על סיכום עם ליברמן ״שלא ייפגע בדת ובאוכלוסיה מסויימת״? כל אלה מתגלים כשקרים והונאה. לא רק שימינה אינה עוצרת את השתוללות איווט, אלא מתן כהנא שותף מלא לחיסול מערכות הדת וקדשי ישראל, מה שלא נעשה כאן עשרות שנים.

“לממשלה הרפורמית הזו אין קווים אדומים. אנו נפעל בכל דרך להחליפה ולמנוע המשך צעדי ההרס כלפי הציביון היהודי של המדינה”.

לא מפתיע: שר האוצר, אביגדור ליברמן, משבח את הרפורמה: “יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום. צעד זה יביא בראש ובראשונה לשיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל, מכלל הזרמים, וכן יביא להוזלת מחירים”.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.