צבי סופר | יום י' אב ה׳תשפ״א 19.07.2021

״סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלוקינו״ • הגב' ברכה שילת

"ר׳ יואל הוא ממייסדי אירועי ׳צמאה׳. כי בזכות ההגעה שלו לארץ בכל שנה, הגיעו לבנייני האומה אלפים שוב ושוב. ר׳ יואל זיהה את הפוטנציאל מיד בהתחלה, עוד לפני שזה נהיה המוני" • הגב' ברכה שילת, בפוסט רווי עצב לאחר פטירת ה'חוזר' הגה"ח ר' יואל כהן זצ"ל – גדול מפיצי תורת הרבי בדורנו - בערב תשעה באב
״סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלוקינו״ • הגב' ברכה שילת
"כבר יש געגוע": הגה"ח ר' יואל כהן זצ"ל ב'חלאקה' ליבדלח"ט בנו של הרב משה שילת

עוד גבשושית של עצב נוספה לשק של תשעה באב השנה. כבר 1953 שנים מחכים לגאולה, כבר 27 שנה מתגעגעים לרבי. מסוף השבוע האחרון יתווסף עוד געגוע לחסיד נדיר שאבד מן הארץ.

האמת שלר׳ יואל כהן ותיבדל לחיים ארוכים - רעייתו הרבנית לאה, התגעגענו כבר ב-3 השנים האחרונות. לאחר שהתרגלנו שעשרה ימים בשנה הם חלק מחיינו ומתארחים בביתנו, מאז שפסקו מלהגיע, עקב המצב בריאותי שנחלש והקורונה, כבר יש געגוע.

אין ספק שאחד הבונוסים הגדולים להם זכינו, בזכות הפצת החסידות במסגרות של תורת חב"ד לבני הישיבות, 'לב לדעת' 'מעיינותייך' ו'צמאה' - היו ימים של התרוממות הרוח במחיצת ר׳ יואל ורעייתו, בביתנו בכפר חב"ד. שעות של שיחות והתוועדויות אל תוך הלילה, סיפורים, לימוד וארוחות משותפות.

ר' יואל מתארח בבית משפחת שילת בכפר חב"ד 


ר׳ יואל היה גאון ענק וידען עצום, בעל זיכרון מופלא. היה חוזר על השיחות שהרבי היה אומר בשבת לצורך שכתובן בספרים ותוך כדי כך גם מדייק ומבאר נקודות בהן. מכאן כינויו: 'החויזר'. את מנוחת הצהרים למשל, ראיתי אותו לא פעם מעביר על הכורסא של האורחים עם ׳המשך תרע״ב׳ בידו - אחד מספרי המאמרים המורכבים בחב״ד. הוא יכול היה לשבת עם בחור או אברך שהגיע לבקרו לרגל שהותו בארץ, ולהתפלפל שעות על מילה בתפילה או בספר התניא. לא עבר י"ט כסלו אחד שהיה בביתנו ולא התוועד כל הלילה כולו. ואשתו הרבנית לאה יושבת איתו. היא דאגה לו בצורה יוצאת מן הכלל. תמיד דאגה לכבודו ולשלומו והיתה המעריצה הגדולה ביותר שלו. תמיד קראה לו ״הרב״.

מה שתמיד הדהים אותי זה, שכגודל גאונותו כך גודל פשטותו. זה היה על גבול הבלתי נתפס. כל כך לא עושה סיפור מעצמו. מתייחס לילדים הקטנים וגם אלי המארחת. לא היו לו שום דרישות בעניינים גשמיים. תמיד האוכל טעים לו. תמיד נוח לו. תמיד עיניים מאירות. הכל טבעי, ובאווירה הכי נעימה.

בעצם כשחושבים על זה, ר׳ יואל הוא ממייסדי אירועי ׳צמאה׳. כי בזכות ההגעה שלו לארץ בכל שנה, הגיעו לבנייני האומה אלפים שוב ושוב! וכך התרחבו האירועים והפכו מיום אחד לשבוע שלם, שכולו אירועי חסידות. מכנס לימוד חסידות - התרחב להפנינג של התוועדויות, יריד ספרי חסידות, מופע ניגונים ענק, תערוכות ועוד ועוד, לגברים וגם נשים.

ראיתי תמיד במוחש איך האירועים סביב י"ט כסלו בבנייני האומה גרמו לרב ולרבנית למצב רוח מצוין. הצטערתי כל כך כשהרופא פסק שלא יוכלו להגיע יותר עקב הטיסה הארוכה. היה לי ברור שזו מנת הוויטמינים השנתית שלהם! ועוד משהו ששמתי לב: היו שנים שהרבנית לא הצטרפה למסע. בשנים המאוחרות יותר זכינו שתגיע עמו, וניכר היה בבירור שעובדה זו גורמת לר׳ יואל להיות שמח יותר לאורך כל ימי השהות בארץ הקודש.

בכלל, אני לא יודעת אם מתאים כך להגיד, אבל ר׳ יואל היה ׳דלוק׳ על הפעילות שלנו. בעצם הוא היה דלוק על הפצת חסידות, וב״ה במסגרות שלנו היתה לו ההזדמנות לעשות את זה בענק ואנחנו זכינו בו כשותף אמיתי. ר׳ יואל זיהה את הפוטנציאל מיד בהתחלה, עוד לפני שזה נהיה המוני וטרנדי ללמוד חסידות. הוא ראה בעיני רוחו את המהפכה והוא פשוט התגייס! עם כל שנותיו ומעמדו הרם. הוא רצה ללמד חסידות להמונים! במשך 14 שנה (תשס"ד-תשע"ח) הגיע לארץ לקראת י"ט כסלו, שנה אחר שנה וחרש את הארץ ביחד עם בעלי הרב משה שילת. שום דבר לא היה לו קשה מדי. לא טיסה של 12 שעות בגיל 80, לא נסיעה מסוכנת לעשות שבת עם תלמידי ישיבות בעיר הקודש חברון ועוד.

 

ניסע באוניה!

אם הזכרנו את הטיסה, חייבת לספר קוריוז מצחיק שכבר התפרסם. באחת השנים הרופא היה בספק אם ר׳ יואל יכול לטוס בגלל לחץ האוויר במטוס. בפשטות וללא כל ציניות ר׳ יואל הגיב: אם כך, ניסע באוניה!

לאורך השנים כתב ר׳ יואל מאמרים וספרים שיצאו בהוצאת ספרים 'מעיינותיך', הרבעון 'מעיינותיך' ולאחרונה בעלון 'כי קרוב'. ר׳ יואל לא חסך מאמץ וזמן ויחד עם הצוותים, בראשות אחי הרה״ג אליהו קירשנבאום, עבר והגיה שוב ושוב עד לתוצאה המושלמת. ספריו מופצים בכל שנה ביריד החסידות שמתקיים במסגרת אירועי י"ט כסלו וצמאה.

הלב כואב ובוכה על אנשי צורה שהולכים ונעלמים מאתנו. לבי עם הרבנית לאה, שאפשרה לרב להתמסר לעבודת הקודש באופן טוטאלי, בעשרות לילות ארוכים בהם נשאר לעבוד במשרדו על השיחות והמאמרים של הרבי. לאורך שנים ארוכות היא בישלה בכמויות, עבור עשרות בחורים אותם אירחה בליל שבת ובכך איפשרה להם להתענג על לימוד החסידות מפי בעלה.

בכל ביקור שלי בחצרות קדשנו בניו יורק הקפדתי ללכת ולבקר אותם. וכך נהגו גם בעלי ובנותיי. לפני כ3- חודשים, בשבת הסמוכה ללג בעומר תשפ״א, באתי לבקרם. הרב היה נראה חיוור וחלש. התקשרתי לבעלי במוצ"ש ואמרתי לו: ר׳ יואל לא נראה טוב! וזה היה מצער ומדאיג. מודה להשם שזכיתי לראותו... שבועות ספורים לאחר מכן כבר לא הורשו ביקורים בבית.

תודה לך ר׳ יואל על שנים של נתינה והשפעה. תודה שעזרת לנו להתחבר לתורת הרבי. ותודה שזיכית אותנו להיות שותפים שלך בהפצת חסידות. נקווה שהיעוד של הפצת החסידות הבלתי נלאית שלך יתקיים כבר, בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש. 

ת.נ.צ.ב.ה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.