מערכת COL צעיר | יום ד' אב ה׳תשפ״א 13.07.2021

המלכה היהודיה שעלתה לירושלים ופיזרה את כספה לעניים

סיפורה של הילני המלכה ובנה מונבז, מרתק ויוצא דופן, אך בעיקר – מעורר סקרנות • ממי הייתה המלכה היהודיה שהוזילה מהונה לעניי ארץ הקודש ותרמה נברשת של זהב לבית המקדש? •  משפחת המלוכה מחדייב
המלכה היהודיה שעלתה לירושלים ופיזרה את כספה לעניים
shutterstock

 


סיפורה של הילני המלכה ובנה מונבז, מרתק ויוצא דופן, אך בעיקר – מעורר סקרנות. שאלות רבות מתעוררות כאשר עוסקים בדמותה של המלכה היהודיה ששלטה על ממלכה אלמונית אי־שם – הרחק מארץ ישראל.

 

העיר ארביל (כונתה בעבר ארבלה) שהייתה עיר הבירה של ממלכת חדייב, עומדת על תילה עד היום בעיראק | צילום: shutterstock


 

 

מלכה יראת־שמיים

במקורות חכמינו זכרונם־לברכה מוזכרים הלני ומונבז מספר פעמים, מתוך כבוד והערכה. מהרושם שנוצר מן המקרים הבודדים בהם היא נזכרת בדברי חז"ל עולה כי הלני הייתה מלכה יראת שמיים, שדברי חכמים היו נר לרגליה.

מי הייתה הלני והיכן היא שלטה?

מקורות שונים המובאים בפירושיהם של גדולי ישראל, טוענים כי הלני נחשפה לתורת ישראל, התפעלה, והתגיירה יחד עם בניה. אך על פי דבריהם של רש"י ובעלי התוספות, מתברר כי הלני הייתה בת למשפחת החשמונאים, שבדרך שאינה ידועה לנו הגיעה לממלכת 'חדייב' בה משל בעלה, המלך מונבז הראשון.

 

 

קרדיט: shutterstock

 

חשמונאים או גרים?

ממלכת חדייב, השתרעה באזור המוכר לנו היום כחלקה הצפוני של עיראק. לאחר מות בעלה של הלני, המלך מונבז הראשון, שלט בממלכה בנו הצעיר איזטס. ככל הנראה התקיימה בממלכה קהילה גדולה של יהודים, ועל פי המסופר במקורות שונים (ביניהם, ספרי יוסף בן מתתיהו), רבים מבני הממלכה התגיירו כאשר הייתה בשליטת הלני ובניה.

בערוב ימיה עלתה המלכה הלני לירושלים. שם פיזרה מהונה לצדקה ועשתה חסד עם עניי ישראל. גם לבית המקדש תרמה המלכה כסף רב, ועל כך אנחנו לומדים מהמשנה המספרת כי "הלני (..) עשתה נברשת של זהב על פתחו של היכל".

 

ארמונות המגורים בעיר דוד, באחת מהארמונות התגוררה ככל הנראה המלכה הלני | צילום: meunierd/Shutterstock


 

ידיה שלחה לאביון

ממקורותינו אנחנו למדים שחכמים כיבדו את המלכה העשירה והעריכו את מעשיה; אחת הדוגמאות מהן ניתן ללמוד זאת מובאת במסכת סוכה - "אמר ר' יהודה: מעשה בסוכת הלני שהייתה גבוהה מעשרים אמה, והיו זקנים נכנסין ויוצאין אצלה ולא אמר אחד מהן דבר". הגמרא דנה כיצד ייתכן שהלני בנתה סוכה הגבוהה מן השיעור שהתירו חכמים, אך בדרך אגב אנו למדים כי הזקנים באו לבקר את המלכה בסוכתה בימי החג.

גם בנה של המלכה, מונבז השני שככל הנראה עלה עמה לירושלים, היה בעל חסד עצום שבזבז את אוצרות המלוכה למען יהודי ארץ-ישראל.

הגמרא מתארת כיצד כאשר באו שנות בצורת על ארץ הקודש, למרות מחאות משפחתו של אביו, הוציא מונבז את אוצרות אבותיו וחילק כסף רב לנזקקים.

 

הכניסה לאתר 'קברי המלכים' בירושלים לפני כמאה שנים


 

קברי המלכים

לימים, כאשר הלכו המלכה ובני משפחתה לבית עולמם, נקברו הם באחוזת קבר מפוארת באזור ירושלים. ארכיאולוגים שחקרו את הנושא, מצביעים על המקום המוכר כמתחם 'קברי המלכים' שברחוב 'צאלח-א-דין' בירושלים, כמקום קבורת משפחת המלוכה מחדייב.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.