לאחרונה אנו קונים פחות ומשלמים יותר: איך נשנה את זה?
שחר וולף
בטח שמתם לב לתופעה המיוחדת שקורית לאחרונה בכרטיס האשראי שלנו, ההוצאה החודשית שלנו גדלה, עגלת הקניות שלנו ב'סופר' מתייקרת מאד מקניה לקניה, הדלק עולה, הביגוד וההנעלה, הריהוט וכו'.
בעגלת הקניות, כל אחד מרגיש ממש על בשרו את עליית המחירים. מה שאפילו יותר מיוחד הוא שאנחנו קונים פחות, ומשלמים יותר...
לפי הנתונים הרשמיים, במחצית הראשונה של השנה ישנה ירידה של כ-3.6% בצריכה ברשתות המזון. אבל למרבה הפלא אנחנו משלמים הרבה יותר בסופר, עגלת הקניות שלנו התייקרה ב5% בממוצע ( הנתונים על הירידה בהיקף הקניות מנטרלים את שנת הקורונה, לעומת שנת הקורנה הירידות הם בסדר גודל של 17.8%)
הקורנה הסתיימה, הילדים חזרו למסגרות, רבים מאיתנו אוכלים במקומות העבודה, המסעדות חזרו לעבוד ומידי פעם אנחנו מזמינים ארוחת ערב משם, כך שבאמת ההוצאה שלנו בסופר הייתה צפויה לרדת. אבל מישהו החליט לנסות ולעשות עוד קצת כסף על חשבוננו.
ישנם חברות שהעלו מחירים אבל אלו הם החברות הקטנות והבינוניות. לדוגמא חברת הנמל (מוצרי חד"פ) וסלטי שמיר למשל העלו את המחירים ב-20% בלי להתבלבל. הטיטולים של האגיס העלו ב7.5% ואילו פאמפרס העלו ב-6%. אז מה מונע מאסם ושטראוס לעשות את זה? ואיך זה כן בידיים שלנו?
זה נכון: מחירי השינוע הימי ומוצרי הגלם אכן התייקרו, מחירי הנפט התייקרו ולכן מוצדק לבקש מאיתנו עוד קצת כסף על כל דבר, אבל במקביל לזה קורה משהו מעניין: מידי רבעון החברות הציבוריות קרי אוסם, קוקה קולה, נסטלה, שטראוס וכו' מציגות דוחות לבורסה, בדו"חות כולם מציגות שיפור ברווחים וצפי להמשך עליה משמעותי ברווחיות.
•
כשאני מרצה אני מסביר שעל פי חוקי הכלכלה מוסבר שכאשר יש עליית מחיר של משהו גלובלי, הצרכן יספוג חלק מהעלייה ואילו היצרן יספוג חלק, עד שהמחיר יאפשר לצרכן להמשיך ולקנות באותה כמות כפי שהיה לפני ההתייקרות. כך קורה גם בעת עליית מיסים ( כגון מע"מ או מיסי יבוא)
בחודשיים האחרונים אנחנו עדים לתופעה שמצביעים עליה רשתות המזון בעצמם, היצרנים קרי אוסם שטראוס תנובה וכו', צמצמו את מבצעי הקניות. אם לא מזמן היינו מגיעים לסופר ורואים מבצעי קניה משמעותיים, כעת המבצעים ירדו מהמדף ונשאר המוצר במחירו המקורי, דבר שבעצם מייקר לנו את עגלת הקניות בלי שהמוצר התייקר.
בגלל החשש של הספקים מהביקורת שהופנתה כלפי מי שהעלה מחירים, הם הקפיאו את ההעלאה אבל צמצמו את המבצעים. המשך הירידה בקניות לא תאפשר להם לממש את הכוונה להעלות מחירים, שכן אז ברור שהרווחיות שלהם תיפגע.
מה שבכל אופן מעודד הוא שכעת אנחנו נמצאים בעיצומו של הקיץ, כל עוד שאנחנו נמשיך וננהל עגלת קניות אחראית, ההיקף המכירות ימשיך לרדת וככה המבצעים יחזרו והמחירים יחזרו לרמה שבו אנחנו נרצה לקנות ולא ניבהל מהמחיר.
בחורף קשה יותר להעלות מחירים. בחורף אנשים צורכים פחות מוצרי מותרות. תחשבו כמה שתיה קרה קונים בחורף לעומת הקיץ.
•
ואם אתם רוצים עוד טיפ איך לחסוך... אחרי שנים שבהם הייתי הולך לסופר וחוזר הביתה אחרי שבזבזתי שעות ארוכות בחיפוש מזון ובעמידה מיותרת בתור (לפחות הרווחתי לגמור את הרמב"ם היומי בצורה עירנית ולא בספה מתוך שינה), עברתי לקנות לפני שנתיים בדיגיטל.
אני מזמין ברבע שעה את כל מה שאני צריך, המחיר הוא אותו מחיר, אני לא מכיר מה חדש בסופר ולכן אני גם לא צורך אותו.
עגלת הקניות שלי לרוב מורכבת רק ממה שצריך ללא פיתויים מיותרים וללא השחתת זמן וכסף מיותר.