מערכת COL | יום כ"ו תמוז ה׳תשס״ה 02.08.2005

יקטרינבורג: גלגולו של ספר תורה

איש לא יוכל כיום לחשב כמה גווילי תורה אבדו לקהילות היהודיות בשטחה של ברית המועצות לשעבר. המלחמה, הרדיפות, ההפיכות... גורל הגווילים לעתים דומה להפליא לגורלם של אנשים, אשר בזמנו נותקו מעמם, אמונתם ומסורתם, והיום הם חוזרים אל מקורותיהם. בשבת הקרובה, פרשת מסעי, יקראו לראשונה בספר תורה בעל סיפור יוצא דופן בבית הכנסת של הקהילה היהודית ביקטרינבורג.בזמן מלחמת העולם השנייה ספר תורה זה היה שייך לקהילה היהודית של לבוב, שרד בנס ונעלם לזמן ארוך. הוא נמצא באמצע שנות ה-90 של המאה ה-20, כשהחיים היהודיים בחבר העמים החלו להתאושש. לקהילה היהודית של יקטרינבורג נודע על קיום ספר התורה  במקרה. בזמן בנייתו של המשכן החדש עבור בית-הכנסת והמרכז הקהילתי ערך רבה הראשי של יקטרינבורג ומחוז סברדלובסק, הרב זעליג אשכנזי, פגישות עם אנשי עסקים ופוליטיקאים. במסגרת זו הוא פגש גם את חבר הדומה הרוסית, מר ייבגני רוייזמן.
יקטרינבורג: גלגולו של ספר תורה
הרב זעליג אשכנזי עם ספר התורה (צילום: fjc.ru)
במהלך הפגישה נודע לרב זעליג אשכנזי כי במוזיאון השייך למר רוייזמן נמצא ספר תורה עתיק שהובא מלבוב. הרב שכנע את מר רוייזמן כי על ספר התורה לשהות בבית-כנסת, וכבר למחרת בחנו חברי הקהילה בראשות הרב את הגוויל בשבע עיניים.

אך הזמן והנסיבות עשו את שלהם. ספר התורה התגלה כלא כשר, מכיוון שחסרו בו חלק מן הפרקים והאותיות נמחקו. בהסכמת מר רוייזמן הרב אשכנזי שלח את ספר התורה למוסקבה, לסופר סתם שעמל עליו במשך שלושה חודשים. לבסוף, ספר התורה המשופץ הובא לבית הכנסת החדש, כעין סמל להתחדשות החיים היהודיים באורל ובסיביר כולה.

בשבת הקרובה יקראו בספר זה בעת תפילת השבת - קריאה משמעותית ומרגשת.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.