חרדים10 | יום ב' אב ה׳תשפ״א 11.07.2021

קבצן הורחק מהכותל המערבי; בית המשפט: "פגעו בכבודו"

בית משפט השלום בירושלים ביטל כתב אישום שהוגש נגד מקבץ נדבות מחדרה, שהורחק מהכותל המערבי • "צו ההרחקה שהוצא נגד הנאשם הוצא בחוסר סמכות", נאמר בפסק הדין
קבצן הורחק מהכותל המערבי; בית המשפט:
צילום אילוסטרציה: שימי קוטנר

בית משפט השלום בירושלים הורה על ביטולו של כתב אישום שהגישה המשטרה נגד מקבץ נדבות, תושב חדרה בן 48, שהגיע למתחם הכותל המערבי בניגוד לצו הרחקה שהוציא נגדו רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ’.

הקבצן נתפס בשנת 2019 מפר את האיסור בחוק על פשיטת יד וקבלת תרומות במתחם הכותל – עבירה הגוררת עונש של עד שישה חודשי מאסר.

הרב רבינוביץ’, המוסמך לפי תקנות השמירה על המקומות הקדושים “להרחיק אדם המפריע לו במילוי תפקידו”, הרחיק אותו ל-60 יום מהמקום, אך כעבור שלושה שבועות נראה הקבצן במקום פעם נוספת.

מנגד, טען האיש בחקירת המשטרה כי הגיע להתפלל ולא לקבץ נדבות.

בפסק דינה קבעה השופטת שרון לארי-בבלי כי רב הכותל חרג מסמכותו כשהרחיק את האיש לתקופה ממושכת ופגע בכבודו.

בדבריה כתבה השופטת: “אני סבורה שהרחקתו של אדם באמצעות צו לתקופה ממושכת יש בה אף פגיעה בזכותו לכבוד. הרחקה של אדם ממקום קדוש, ערכי ומשמעותי כרחבת הכותל המערבי – הרחקה שיכולה להגיע לשישים ימים – פוגעת בכבודו של המורחק, אשר לא פעם מבלה שעות רבות ברחבת הכותל.

“אכן, לא פעם עסקינן בפושטי יד וקבצנים מטרידים, אולם הרחקתם מהמקום לתקופה ממושכת פוגעת בכבודם, שממילא נפגם בהיותם פושטי יד, ובמקרים מסוימים, עלולה הפגיעה לעלות כדי השפלה, בבחינת ‘אינכם רצויים במקום זה'”.

עוד נאמר בפסק הדין: “עניינה של החלטה זו בשאלת סמכותו של הממונה על המקומות הקדושים  להרחיק אדם מרחבת הכותל המערבי. באופן ספציפי יותר, עולה השאלה האם סמכות ההרחקה שהוענקה לממונה על המקומות הקדושים בתקנות, תחומה לסמכות הרחקה פיזית ונקודתית בלבד (כדעת ההגנה), או שמא סמכות ההרחקה שהוענקה לו מתפרסת גם להוצאת צווי הרחקה מרחבת הכותל לפרק זמן משמעותי של עד שישים ימים (כדעת המאשימה).

 “סוף דבר – אני סבורה שצו ההרחקה שהוצא נגד הנאשם הוצא בחוסר סמכות, ומשכך לא ניתן לראות בו כ’הוראה שניתנה כשורה’. בהיעדר סמכות למתן הצו, לא הפר הנאשם הוראה חוקית עם הגעתו לרחבת הכותל המערבי. המסקנה היא אפוא שהנאשם לא ביצע עבירה”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.