מערכת COL צעיר | יום ב' אב ה׳תשפ״א 11.07.2021

מה הכריח את יהודי משהד לחתן את ילדיהם בגיל שש?

קהילת יהודי משהד הפרסית, מנתה מאות בודדות של חברים כאשר התרגש עליה הפוגרום הגדול בשנת תקפ"ט • בעקבות הפוגרום והמרת הדת ההמונית שנכפתה עליהם, חיו בני הקהילה במשך עשרות השנים שלאחר מכן חיים כפולים • קורות חיי קהילת יהודי משהד  
מה הכריח את יהודי משהד לחתן את ילדיהם בגיל שש?
shutterstock

קול שמחה נשמע ברחובותיה היהודיים של משהד שבפרס (כיום - איראן). היהודים, שכונו על ידי שכניהם המוסלמים "ג'דיד אל אסלאם", חגגו את שמחת החתונה של זוג ממשפחות הקהילה.

מי שחיפש את הזוג הצעיר, יכול היה למצוא ילד בן 10, לבוש בבגדים חגיגיים, ולצידו כלתו המבוהלת – ילד צעירה בת 6, שאיננה בטוחה באשר למתרחש סביבה.

מה התרחש שם? ומדוע חיתנו בני הקהילה את הילדים הצעירים כל־כך?

 

תחנת רכבת במשהד. כיום | צילום: Pixiversal/Shutterstock


 

יהודי משהד

יהודי משהד הגיעו לעיר לפני כ-200 שנים. באותה התקופה שלט בפרס האדירה מלך עריץ ואכזר, ששלט על ממלכתו ביד תקיפה. השאה (כינויו של המלך בפרס) נאדר שח שהכיר בחשיבותם של היהודים עבור כלכלת מדינתו, ביקש להקים קהילות יהודיות במספר ערים חשובות בממלכתו, על מנת לפתח את הקשרים המסחריים בהם, ובכך להניב כסף רב יותר לקופתו.

תוכניתו הצליחה בדיוק כפי ששיער. הקהילות היהודיות, שמנו בתחילה מספר קטן של משפחות שעם השנים הלכו והתרחבו, התגלו כסוחרים מצוינים והזרימו לכיסו כסף רב.

הריכוז היהודי העיקרי שהקים השאה, היה בעיר משהד. שם התקבצה בהוראתו קבוצה של כ17 משפחות, שייסדו קהילה שהפכה עם השנים לגדולה ומפוארת.

ההצלחה, שהאירה פנים לקהילה היהודית החדשה, עוררה את קינאתם של שכניהם המוסלמים. שנאתם הטבעית ליהודים, קיבלה כעת משנה תוקף. רבים מהם, שהיו מוסלמים קנאיים, ביקשו לשלוח יד בבני הקהילה הקטנה ולהניף את הכורת מעל ראשה, ר"ל.

 

משהד | צילום: Shutterstock


 

 

פוגרום אכזרי

כל עוד שלט בפרס השאה שהביאם למשהד, חיו בני הקהילה בשקט יחסי. אלא שאם מותו, התהפך עליהם הגורל. גזירות ועלילות ניתכו על ראשיהם בקצב גובר והולך. כל יום היה קשה מקודמו, ורבים מהם ניזוקו ונפגעו במקרים שונים.

השיא הגיע בשנת ה'תקפ"ט.

ריב קטן שפרץ בין אחד מבני הקהילה לפועל ערבי צעיר, הביא את הצעיר להעליל על יהודי העיר כולם כי ביזו את האסלאם וקללו את מנהיגיו.

סערה פרצה בעיר.

בתוך שעות ספורות החל פוגרום אכזרי במהלכו פרצו הערבים לבתי היהודים, הרגו, פצעו ושדדו מכל הבא ליד. הקהילה היהודית, שהייתה עדיין קטנה יחסית (על־פי הערכות מנתה מאות בודדות של יהודים), ספגה מכה אנושה. למעלה משלושים יהודים נהרגו בפוגרום, ולמעלה ממאה נפצעו אנושות. היה זה אירוע מחריד באופן יוצא דופן.

 

צילום: Shutterstock


 

 

חיים כפולים

בכך לא תם סבלם של יהודי משהד. למחרת היום עלו המוסלמים על בתי היהודים, והכריחו את כל תושביהם להמיר את דתם, ולקבל עליהם את דת האסלאם.

היהודים האומללים, עשו זאת כמובן למראית עין בלבד. בליבם פנימה נותרו הם נאמנים לה' ולתורתו, אך כלפי חוץ התנהגו כמוסלמים לכל דבר ועניין.

קהילת יהודי משהד נאלצה לקיים חיים כפולים. ברחובות ולמראית עין התנהלו כמוסלמים – הלכו למסגד, לבשו לבושים מקומיים ולא הזכירו במאום את עובדת יהדותם; אך בבתים – ניהלו חיים יהודים כשרים כמאז ומקדם. בתי כנסת יהודיים פעלו במרץ, השבת נשמרה כהלכתה והחגים נחגגו כתיקונם. בשבתות לא הופיעו הבעלים היהודיים בבתי העסק שלהם באמתלות שונות, ובמקומם הציבו את ילדיהם ש'רק החליפו אותם למשך זמן קצר'.

 

יהודיה מאיראן מתפללת על קבר מרדכי ואסתר בעיר איספהן | צילום: Damon Lynch/Shutterstock


 

 

'ג'דיד אל אסלאם'

אחת הבעיות הקשות שעמדו בפני יהודי משהד שכונו על ידי המוסלמים "ג'דיד אל אסלאם" – המוסלמים החדשים, הייתה בעיית נישואי הילדים. החשש הגדול ששכניהם המוסלמים יבקשו להשיא את ילדיהם עם ילדי היהודים אילץ אותם לחפש פתרונות יצירתיים. הפתרון היצירתי שהתקבל בקהילה היה לחתן את הילדים בזריזות, בעודם קטנים ממש. כך, מצאו את עצמם ילדים בני פחות מעשר שנים נשואים זה לזה.

במשך למעלה מ-120 שנים שרדה הקהילה תחת זהות כפולה. "אנוסי משהד" הצליחו לשמור את יהדותם בסתר כמעט מבלי לוותר אף בכהוא זה על שמירת ההלכה. בסוף ימיה, לאחר עשרות שנים של חיים יהודיים בסתר, מנתה הקהילה שהלכה והתפתחה אלפי חברים. בסתר-בסתר, החלו יהודיה לברוח מהמדינה ולעלות לארץ הקודש. העלייה ארצה, שהחלה טיפין-טיפין על ידי יהודים יהודיים, הפכה במהרה לשטף גדול, ובתוך תקופה קצרה עלו מרבית יהודי משהד ארצה.

 

רחוב 'אנוסי משהד' בירושלים | צילום: Google maps


 

אחריתה של קהילה

בשנת תשל"ט התרחשה מהפכה שלטונית באיראן. המהפכה הביאה יחד איתה את הקץ על יהדות משהד. אחרוני היהודים שהתגוררו בעיר עזבו את ביתם והצטרפו לקהילות יהודי משהד שקמו ברחבי העולם.

כיום, מונים בני קהילת יוצאי משהד עשרות אלפי יהודים, המפוזרים על פני העולם כולו. קהילות יהודי משהד המפורסמות נמצאות בארץ הקודש, בלונדון, בניו יורק ובגרמניה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.