מערכת COL צעיר | יום כ"ח תמוז ה׳תשפ״א 08.07.2021

מעניין: ככה מייצרים את השטרות שאנחנו מחזיקים בארנק שלנו

בכל יום עוברים תחת ידינו שטרות ומטבעות רבים, כיצד הם מיוצרים? ומי מבטיח שהם אינם מזוייפים? • מהם סימני הבטיחות של השטרות ומה מיוחד בנייר שעליו הם מודפסים? • ככה מייצרים שטרות
מעניין: ככה מייצרים את השטרות שאנחנו מחזיקים בארנק שלנו
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

איך מייצרים את השטרות שאנחנו מחזיקים בארנק?

 

 

בכל יום עוברים תחת ידינו שטרות ומטבעות רבים. תארו לעצמכם איזה מסלול עובר שטר של כסף מאז יציאתו מהדפוס לראשונה, ועד שהוא מתבלה ונשלח לגריסה. הוא עובר אלפי ידיים, בין אנשים פרטיים ובתי עסק, מופקד בחשבונות בנק ונפלט בכספומט, שוב ושוב ושוב.

 

// ממה מייצרים את השטרות?

תארו לעצמכם נייר העובר אלפי ידיים. כמה זמן הוא יוכל לשרוד בשלימותו? הרי בתוך זמן קצר יהפוך הנייר החלש לקרוע ובלוי. מוכרח אם כן להיות, ששטרות הכסף המיועדים לשימוש רב כל-כך, עשויים מחומר חזק ועמיד, שיכול לשרוד את טלטלות השימוש בו.

 


 

הנייר ממנו עשויים השטרות, עשוי מכ-90 אחוזים של כותנה. זהו נייר מיוחד המיוצר בפסי ייצור ייחודיים לשטרות כסף. איכותו של הנייר מאפשרת לו לשרוד עשרות שנים בטרם הוא מתבלה ומוצא את דרכו החוצה.

 

// ומה באשר לסוגיית הזיוף?

אכן, לעולם לא נוכל לייצר שטר שלא ניתן יהיה לזייפו. רמאים ישנם תמיד, ויכולותיהם משתכללות לצד יכולותיהם של אנשי הבנקים הרשמיים.

ובכל זאת, על מנת למנוע את רובם של הזיופים מצוידים השטרות באמצעי הגנה מיוחדים, קשים ביותר לזיוף, אשר חושפים בדרך כלל את השטרות שאינם מהימנים.

 

 

בישראל, ניתן למנות סימני בטיחות רבים לסימון השטרות. הסימנים השונים נחלקים לשלשה סוגים: סימנים הניכרים בעת הטיית השטרות; סימנים הניכרים שעה שנוגעים בשטרות; סימנים הניכרים בראיה רגילה. בכל שטר מסדרת השטרות האחרונה שהוציא בנק ישראל, ישנם לפחות שמונה סימני בטיחות שונים.

לאחר שועדה מיוחדת בוחרת את עיצוב השטרות, מכין בית הדפוס את הגלופות לצורך ההדפסה. בד בבד שוקדים על הכנת הנייר המשמש מצע לשטרות. כאמור, עשוי הנייר ברובו מכותנה כדי שיוכל לשמש זמן רב בטרם יתבלה ויועבר לגריסה.

 


 

// הדפסה והפצה

בהדפסת השטרות מספר שלבים, שבתום כל אחד מהם נבדקים חדות הצבע, כמות הדיו, הדיוק של מיקום הרכיבים השונים, שילוב סימני הביטחון ועוד. ההדפסה היא על גבי גיליונות גדולים, שכל אחד מהם מכיל מספר שטרות. בנק ישראל מלווה את כל התהליך בבדיקות קפדניות.

לאחר ההדפסה השטרות נחתכים מהגיליונות ונארזים בחבילות. מבית הדפוס עוברים השטרות לבנקים השונים, ומשם - לקהל הרחב.

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.