מערכת COL צעיר | יום כ"ד תמוז ה׳תשפ״א 04.07.2021

יהי אור: מתי הומצאה נורת החשמל, ואיך הסתדר העולם בלעדיה?

במשך שנים רבות התייגעו ממציאים שונים בנסיון ליצור נורה חזקה ובטיחותית שתוכל להאיר למשך זמן ארוך • מי שניצח את תחרות המצאת הנורה לבסוף, היה הממציא המפורסם תומס אדיסון • מה היה הפתרון שגרם להמצאתו להצליח כל-כך?
יהי אור: מתי הומצאה נורת החשמל, ואיך הסתדר העולם בלעדיה?
(shutterstock)

 

 

 

תתפלאו לגלות:

מתי המציאו את נורות החשמל?

 


תארו לעצמכם עולם בלי נורות חשמל. מציאות בה לרכבים הנוסעים בכבישים אין פנסים היכולים להאיר את הדרך, חיים בהם כדי לראות את הנעשה בבית יש לעשות שימוש בנרות ומכשירים דומים. כך העולם התקיים פעם - עד לפני שנים לא רבות.

ממציאים גדולים חיו בתקופה בה הומצאה נורת החשמל. מוחות רבים התייגעו בנסיון ליצור נורה חזקה שתוכל להאיר את סביבתה בקלות ובבטיחות. אך הפתרון המיוחל - לא נמצא.

 

צילום: shutterstock


 

נורות שונות הומצאו. אך אף אחת מהם לא הייתה ראויה לשימוש קבוע ונורמלי. הומצאה נורה שאורך חייה נמדד בכמה שעות בודדות. לאחר מכן היא הייתה 'נשרפת' ומפסיקה לפעול. זו הייתה המצאה נהדרת, אבל לא שמושית בעליל. קניית נורה שתחזיק מעמד זמן מועט כל־כך לא הייתה שווה את ההשקעה.

 

// הנורה של אדיסון

מי שנכנס למרוץ אחר המצאת הנורה, היה תומס אדיסון. הוא היה ממציא מפורסם שבאמתחתו החזיק רשימה ארוכה מאוד של פטנטים והמצאות ששינו את פני העולם. אדיסון התרברב והצהיר כי "בתוך חודשים ספורים", יצליח למצוא את הנורה לה מייחלים כולם.

כצפוי, הניסויים ארכו לו מעט יותר מ"כמה חודשים", אך יש להודות שבתוך שנה ושלשה חודשים הצליח אדיסון לבשר לעולם – "הפתרון בידי!".

 

קרדיט: shutterstock


אדיסון גילה כי כאשר מוליכים זרם חשמלי דרך פיסת פחם דקה, מתחמם הפחם ומאיר למרחוק. אבל זו הייתה רק ההתחלה של הפתרון המיוחל. פריצת הדרך הגדולה של אדיסון הגיעה כאשר גילה ששילוב סיבים מעץ הבמבוק עם הפחם, יכול להביא להארכת תוחלת ימיה של הנורה עד לכ-1200 שעות, בטרם תישרף!

 

// העולם משתנה

באחד מלילות אמצע החורף של שנת תרמ"א, הציג אדיסון את המצאתו הגדולה לעיני קהל גדול של צופים כשהוא מבטיח כי נורת החשמל עתידה להיות זולה לשימוש אף יותר משימוש בנרות.

המצאתו התקבלה בהתלהבות וכבשה את העולם. בניסיון לקדם את הנורה, החל אדיסון לייצר רשת חשמל המונית, ברצותו להביא את החשמל להמונים ולהפוך את הנורה – שפעלה באמצעות החשמל – לשימושית עבור כל שכבות הציבור.

 

תומס אדיסון בילדותו


 

מאז הפכה הנורה לכלי שימושי המלווה אותנו בכל מקום ובכל תחום. כיום יתקשו אנשים להבין כיצד הסתדר העולם בטרם הומצאה הנורה.

נודה לה' על השפע שהעניק לבני דורנו, ונזכור גם את האחריות המוטלת על כתפינו לנצל את כל הטוב הטכנולוגי הזה לעבודת ה' ולהוספה באור (רוחני..).

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.