בין המצרים: למה ומדוע לומדים הלכות בית הבחירה?
ימי "בין המצרים" בהם אנו מצויים, מצוינים באמצעות מנהגי אבלות מסוימים, שיש בהם כדי לעורר אותנו ולהזכיר לנו את עובדת היותנו שרויים בגלות, כבנים שגלו מעל שולחן אביהם.
// לימוד הלכות בית הבחירה
חסידי חב"ד בייחוד, זכו כי ימים אלו של בין המצרים, מתאפיינים בהנהגה נוספת-מיוחדת, המעניקה לאבלות על הגלות מימד נוסף של הסתכלות. מבט אחר, בעל השלכות פרקטיות לחיי היום־יום.
בשנת תשל"ו, הכריז הרבי על תקנה חדשה: תקנת לימוד הלכות בית הבחירה.
| סיבה ראשונה
במשך השנים, פירט הרבי מעלות רבות שניתן למצוא בלימוד הלכות אלו, בימי בין המצרים. הראשונה, היא זו שהביא הרבי כאשר הכריז לראשונה על ה'מבצע החדש'; על-פי דברי הקב"ה לנביא יחזקאל שהובאו במדרש, מסתבר כי על יהודים העוסקים בלימוד הלכות בית המקדש, העיד הקב"ה ש"אני מעלה עליהם כאילו הם עוסקים בבנין הבית".
בימים אלו, כאשר אין ביכולתנו לבנות את בית המקדש באמצעים גשמיים, ניתנת לנו האפשרות על ידי הקב"ה להשלים זאת באמצעות לימוד תורת הבית. יהודי העוסק בתורת בית המקדש, כאילו עסוק בבנייתו!
| סיבה שניה
את הסיבה השניה והעיקרית, ציין הרבי בשנת תנש"א.
בהתוועדות של שבת פרשת בלק האיר הרבי את הלימוד באור חדש:
הלימוד בענייני בית הבחירה בימים אלו, לא אמור לבוא מצד גודל האבלות והצער על החורבן. לא מצד הרצון לתקן את הבית החרב. הלימוד אמור להגיע מצד הכיסופין וההשתוקקות של יהודי לראות כבר את בית המקדש השלישי!
יותר מכך – הדגיש הרבי – הלימוד בעניינים אלו, צריך להיות באופן כזה שהלומד חש כי ההלכות אינם הלכות השייכות לעתיד הרחוק, לאותו היום שבו יבוא המשיח. ממש לא.
הלימוד מוכרח להיות באופן כזה, שבעיני הלומד, בעוד רגע קל משיח מגיע, והלכות אלו הופכות למעשיות ופרקטיות ממש!
כאשר לומדים מתוך הסתכלות כזו – הלימוד הוא אחר ושונה לחלוטין.
♦
נוסיף גם אנחנו בלימוד הלכות בית הבחירה, ובכך נוסיף חשק והשתוקקות לראות בבניינו, במהרה בימינו ממש.