צבי סופר | יום כ"א תמוז ה׳תשפ״א 01.07.2021

הונאת הניגון 'אזמר בשבחין'? • המוזיקאי החב"די עושה סדר

למייל האדום של מערכת COL הגיע מכתב המעיר תשומת לב אנ"ש לניגון הידוע והשקט של 'אזמר בשבחין', הנחשב בפי כל לניגון חב"די מובהק • אלא שהכותבים טוענים, כי הניגון במקורו אינו חב"די כלל, והוא הולחן במקור במילים ביידיש בידי המשורר הציוני אליקום צונזר, ומכנים זאת כ'תרמית' • המוזיקאי והמומחה לניגוני חב"ד ר' לב לייבמן חקר בעבר את הנושא ועושה סדר
הונאת הניגון 'אזמר בשבחין'? • המוזיקאי החב
התוועדות חסידית (ציור: ר' זלמן קליינמן)

 


למייל האדום של המערכת הגיע מכתב המעיר את תשומת לב אנ"ש לניגון הידוע והשקט של 'אזמר בשבחין' ונחשב לניגון חב"די מובהק.

אלא שהכותבים, המעדיפים להשאר בעילום שמם, טוענים כי זו 'תרמית'.

הנה המכתב:

"שנים רבות שהניגון הידוע, השקט, של 'אזמר בשבחין' מושר בבתים חב"דיים רבים בשולחנות השבת ובשעת רעווא דרעווין.

ל"ניגון" זה אף הולחנו מילים חב"דיות בכמה הזדמנויות ואף נלמד בקעמפ גן ישראל לפני מספר שנים כניגון חב"די לכל דבר ועניין.

 

הניגון החב"די (השקט) 'אזמר בשבחין'. שירה ופסנתר: מנדי ברוד


"זו תרמית. ניגון זה הוא אינו ניגון חב"ד. למעשה, לחן זה אינו ניגון כלל. מקורו של השיר הוא לחן ציוני, שנכתב עם מילים ביידיש בידי אליקום צונזר, משורר ציוני. ישנם כאלה המייחסים לחן זה לר' הלל מפאריטש אך ר' הלל הלחין את הניגון השמח של 'אזמר בשבחין'.

נשמח אם תעלו כתבה בנושא כדי לעצור את שירת "ניגון" זה."

 

 'בְּמַחֲרַשְׁתִּי': שיר שהפך לאחד מהשירים המזוהים ביותר עם התנועה הציונית


 

השיר המדובר הוא 'בְּמַחֲרַשְׁתִּי', שכונה גם 'שיר האיכר' שירו של המשורר הציוני, אליקום צונזר. חובר בשנת 1888 ביידיש, בשם "די סאכע" ("המחרשה") והולחן על ידי צונזר עבור החקלאים היהודים, אשר הועברו לחקלאות על ידי השלטונות באימפריה הרוסית ובקיסרות האוסטרו הונגרית.

עם השנים, השיר שמזוהה עם עמל העובדים, החיבה לחקלאות ולעבודת האדמה, נעשה אהוד ונחשב כאחד משירי התנועה הציונית המובהקים.

• 

COL שוחח עם המוזיקאי והמומחה לניגוני חב"ד, הרב לב לייבמן, שגם חקר את הנושא בעצמו.

האם אכן הניגון השקט של 'אזמר בשבחין' הוא 'תרמית' ואינו ניגון חב"די?

ר' לב לייבמן: "קודם כל צריך להבין, שלא כל ניגון שהושר בידי ה'משכילים' ומקימי הציונות הוא לא ראוי. אלפי ניגונים נשכחו ונעלמו, ובפועל ניגונים רבים כבר לא מזוהים איתם ונשכחו מהם. נקודתית לגבי ניגון 'אזמר בשבחין', שמעתי משני זקני החסידים שהם שמעו את הניגון מהחסיד הנודע ובעל המנגן ר' שניאור זלמן טייבל."

אם אכן מדובר בניגון עם שורשים חסידיים, איך אתה מסביר שהניגון הזה הפך לסמל של הציונות?

"אני יכול לתת עשרות דוגמאות של ניגונים שהיו חסידיים במקור, או הולחנו על ידי בעל מנגן חסידי ידוע, ולקחו אותם למחוזות אחרים. מי לא מכיר את הניגון החב"די "כי הנה כחומר ביד היוצר" של הימים הנוראים? הלחין אותו הרב אהרון חריטונוב מניקולייב, בעל המנגן החב"די הנודע. כמה שנים אחריו, לקחו אותו למחוזות אחרים והוא הפך לשיר ערש ידוע בשם 'שכב בני'...

'שכב בני': מניגון חב"די מפורסם הפך לשיר ערש


 

"זו תופעה מוכרת, המשכילים והציונים גדלו בינקותם על ברכי הניגון החסידי, וכשפרשו לדרכם לקחו איתם ניגונים שהטביעו בהם חותם עמוק ורגשי. כך אפשר להסביר את התופעה. יש דוגמאות רבות מספור כאלו."

לגבי הלחן של השיר 'במחרשתי' המיוחס למשורר אליקום, אומר ר' לייבמן: "אני לא רואה שום הכרח שאליקום עצמו חיבר את הלחן".

יש לכם הערות סביב הנושא? שתפו בתגובות>>>

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
13 תגובות
1.
ר יענקל ליפסקר מהמכולת
כ"א תמוז ה׳תשפ״א
שמע ניגון זה מהבית של הרבי, בתקופה שהרבי גר בבנין.
2.
בדרך אפשר
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
מסתמא שהניגון ניגון חבד"י וקדוש, אבל למה לפרסם מילים של משורר ציוני,

נראה לי שמעתי שאדמו"ר המוהרש"ב נ"ע אמר לא לנגן ניגון "הבה נגילה" גם שמקורו בקדושה ניראה לי של חסידי טשערנאביל.
הבה נגילה
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
קטע מתוך ניגון של האדמו"ר בעל אמרי שאול ממודז'יץ
וכמו כן הניגונים מקימי מעפר דל
ואמר רבי עקיבא הם גם מניגוניו.
ואינם שרים אותם היות מדובר בניגונים "שיצאו לתרבות..."
המשפיע ר' מענדל מרוזוב ע"ה
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
היה מנגן את הניגון שעליו הולבשו המילים הבה נגילה פעמים רבות וכמדומני ששמעתי שהוא אומר שזה ניגון חב"ד במקורו
3.
נקודה למחשבה..
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
הנה כחומר לא יצא מניגוני חבד, וגם מובן למה
אנחנו לא נוציא כל ניגון רק בגלל שמישהו שם עליו מילים שלא ראויות לניגון..
לא ראיתי כאן הוכחה חד משמעית שהניגון אכן לא ניגון, במיוחד מהמילים 'נקודתית לגבי ניגון 'אזמר בשבחין', שמעתי משני זקני החסידים שהם שמעו את הניגון מהחסיד הנודע ובעל המנגן ר' שניאור זלמן טייבל'
אם כן אז זהו אכן ניגון, לא כך?
4.
דוגמא מובהקת
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
הניגון שהציונים הלבישו עליו את המילים הבה נגילה שידוע ומפורסם שנוגן עוד במימי חסידי אדמו"ר הזקן
5.
"הונאה". בואו נגזים.
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
6.
בספריה
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
יש סיפור ששבת אחת היה לרבנית שבר ברגל, ובסעודת שבת אחרי הדגים הרבנית הייתה צריכה להביא את הבשר, ולא רצתה שהרי ירגיש את זה. אבל אז הרבי התחיל לנגן בדבקות ובעיניים עצומות את "אזמר בשבחין", בנתיים המשב"ק הוריד את הצלחות מהשולחן ושם את הבשר, ועד שהרבי פתח את העיניים הכל היה כבר על השולחן... אולי זה היה ניגון אחר, אבל אם הרבי ניגן זאת בדבקות ובעיניים עצומות, כנראה שמדובר ב"אזמר בשבחין" השקט
מקור לסיפור?
כ"ז תמוז ה׳תשפ״א
7.
עמנואל הרוסי
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
רק לציין שעמנואל הרוסי שמובא כדוגמא, אמו היא בת למשפחת אלטהויז המפוארת, אביו היה ציוני ואמו חסידית, הוא הכיר את הרבי בילדותו. הוא גדל כילד ונער בניקולייב ושם הכיר את הניגון כי הנה כחומר ועל זה הלביש את המילים.
היה לו קשר עם הרבי גם אחרי זה
8.
מסכים בהחלט עם ר' לב לייבמן
כ"ב תמוז ה׳תשפ״א
בהחלט אפשרי שהניגון הינו ניגון חב"ד במקורו אשר לאחמ"כ נלקח ע"י המשכילים או הציונים..
9.
אם יש ניגון מהחסיד הצדיק ר' הלל בעצמו, ל...
כ"ד תמוז ה׳תשפ״א
ממש לא
כ"ז תמוז ה׳תשפ״א
אמנם כמובן שיש מעלה לניגון של ר' הלל שהיה חצי רבי. אך האם בגלל זה נבטל את הניגון השני? האם לא ננגן יותר את "האדרת והאמונה - צו וועמען" בגלל שיש את האדרת והאמונה שהרבי לימד?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.