מנדי שדה | יום כ"א תמוז ה׳תשפ״א 01.07.2021

צו איסור פרסום: כשהצנזורה שלטה על הספרים היהודיים

במשך מאות שנים שלטה הצנזורה על הדפסת הספרים היהודיים • על הפיקוח הופקדו בדרך כלל יהודים מומרים שהכירו את לשון הקודש ויכלו לבצע את המלאכה בצורה טובה יותר • מתי הוקמה הצנזורה ומדוע?  
צו איסור פרסום: כשהצנזורה שלטה על הספרים היהודיים
(shutterstock)

 

 


"מודעת זאת בקרב הארץ, שכל מקום שבא בספרי רבותנו ז"ל שם עכו"ם, גוי ונכרי וכדומה, הכוונה על אומות העולם אשר היו לפנים, את ה' לא ידעו, והלכו אחרי ההבל ויהבלו. ולא כן העמים אשר בצלם אנו חוסים ומחויבים אנחנו להתפלל בשלומם ולדרוש את טובתם בכל לב"

מתוך הקדמת המדפיסים למסכת גיטין בדפוס וילנה, תר"מ


// גויים של פעם

הודעה יוצאת דופן, המופיעה בהקדמה למסכת גיטין ישנה, מעניקה לנו הצצה לעולם שבו ספרים יהודיים נתונים לפיקוח הדוק ומודפסים תחת עינם הפקוחה של פקידים בוחנים.

בהודעה, המופיעה בהקדמה למסכת גיטין שהודפסה בוילנה בשנת תר"מ, מצהירים המדפיסים כי "מודעת זאת בקרב הארץ, שכל מקום שבא בספרי רבותינו ז"ל שם עכו"ם, גוי ונכרי וכדומה, הכוונה על אומות העולם אשר היו לפנים .. ולא כן העמים אשר בצילם אנו חוסים".

כלומר, המדפיסים מצהירים כי דברי הגמרא המדברים על גויים אינם נוגעים לגויים של היום, אלא רק.. לגויים של פעם.

 


כפי שאתם יכולים להבין בעצמכם, הקדמה זו נכתבה מתוך כורח המציאות ולא מרצון ומתוך כוונות אמת. ברור לכל שבמקרים רבים מדברת הגמרא על 'גויים' ומתכוונת גם לגויים בני ימינו, אלא שמפחד השלטונות נאלצו המדפיסים לכתוב את ה"הבהרה" המיתממת.

 

// הפיקוח היהודי

לא תמיד השגיחו הגויים על ספרי היהודים. תחילה, כאשר היו הספרים מועתקים בכתב-יד, קשה היה לעקוב אחרי הכתוב בהם, ולא ניתן היה להשגיח על הפצתם ותוכנם. עם המצאת הדפוס, וכמות הספרים הגדולה שסחררה את העולם, נמצאה האפשרות לפקח על הנכתב בספרים – באמצעות בתי הדפוס. פיקוח הדוק על בתי דפוס הבטיח לשלטונות אי-הדפסת ספרים שאינם לרוחם.

 

תחילה, התנהל הכול על מי מנוחות. השלטונות והכנסיה שטרם הורגלו בעולם שבו מצויה כמות רבה של ספרים, עוד טרם 'עלו על הרעיון' של הטלת צנזורה על הספרים. הפיקוח הראשון היה דווקא יהודי.

 


 

בעקבות הלשנות ותלונות שהגיעו מצד יהודים שונים על תוכן המובא בספרים, החליטו רבנים במקומות שונים להטיל פיקוח על הספרים המודפסים. "משום דרכי שלום", השמיטו המדפיסים בהוראת הרבנים קטעים שונים מספרי יסוד, כמו מן הגמרא והסידור, שבעטיים היו יכולים שונאי ישראל לטפול עלילות על היהודים וספריהם.

אבל זה לא היה מספיק.

 

// הקמת הצנזורה

הצנזורה הראשונה על ספרים יהודיים קמה באיטליה, ערש הדפוס היהודי. ספרים יהודיים רבים הודפסו במדינה זו, ועד מהרה החליטה הכנסייה כי מתפקידה לפקח על הספרים היוצאים מבתי הדפוס שלה. 
הצנזורים היו בדרך כלל יהודים מומרים, שבמקרים רבים ידעו קרוא וכתוב בלשון הקודש – עובדה שסייעה לעבודת הפיקוח. ספר כללים נדפס לצנזורים, ובו הובאו הכללים – מה ניתן לאשר ליהודים להדפיס ומה יש לאסור.
 
 

קטעים שנראו לצנזורה כפוגעים בנצרות ובנוצרים נמחקו על ידם והוסרו מן הספרים. לעיתים, בעיקר במקרים של צנזורים עמי-ארצות היו נמחקים מהספרים קטעים שלמים בשל טעות הצנזור שלא הבין את משמעות הכתוב..

 

// חתימת הצנזור

הצנזור היה חותם על הספר כדי לאשר כי בדק את תוכנו וכי הוא 'מותר לשימוש'. במשך תקופה היו יהודים שהתחכמו והוסיפו בכתב יד על הדף את השמטתו של הצנזור, ובשל כך נלקחו לעיתים ספרים לבדיקה חוזרת, על מנת לוודא שלא נוספו להם ההשמטות האסורות.
גם אחר בדיקות אלו היה הצנזור חותם על הספר, וכך ניתן למצוא ספרים שיש בהם מספר חתימות של הצנזורה. מי שנמצא שהוסיף את ההשמטות מן הספר בכתב יד, נקנס או הוטל עליו עונש חמור.

במשך מאות שנים שלטה יד הצנזורה בספרי הקודש, ובעטיה ניתן למצוא עד היום שיבושים שהשתרשו בספרים המודפסים. שינויים רבים תוקנו, והגרסה המקורית החליפה את זו המשובשת, אך שינויים רבים נותרו כמות שהם, זכר לימים עברו.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.