מערכת COL צעיר | יום י"ט תמוז ה׳תשפ״א 29.06.2021

שיחה תמימה על סיפון הספינה, הביאה, ובכן, להמצאה היסטורית

על סיפון הספינה המתנועעת בין הגלים, מצא עצמו סמואל מורס, אחוז שרעפים • סמואל, צייר במקצועו ירד מהספינה עם רעיון גדול ששינה את פני העולם לחלוטין • סיפור המצאת הטלגרף  
שיחה תמימה על סיפון הספינה, הביאה, ובכן, להמצאה היסטורית
(shutterstock)

 

// המצאת ה'טלגרף' //

 

// סמואל מורס

על סיפון הספינה המתנועעת בין הגלים, מצא עצמו סמואל מורס, אחוז שרעפים. זה עתה הוא שב מביקור באירופה, בה ביקש לטייל ולנוח מעט, לאחר הטרגדיות שפקדו אותו.

מורס היה צייר מצליח, ובאמתחתו החזיק הצלחות גדול בתחום, ובהם ציור דיוקן שהתבקש לצייר על ידי נשיא ארצות הברית, יחד עם עבודות מוצלחות אחרות, שהקנו לו שם של מומחה בתחום.

 

מכשיר הטלגרף | צילום: shutterstock


 

אלא שמות אשתו בטרם עת, ובאותה תקופה גם של אביו ואמו, ציערו את ליבו של סמואל מורס במידה כזו שראה צורך לעזוב את עיסוקיו ולצאת למנוחה. הוא עזב את ביתו שבארצות הברית, ויצא למנוחה קצרה ביבשת אירופה. כעת, הוא שב לביתו, עם תום המסע.

 

// הרעיון ניצת

במהלך הנסיעה הוא מצא לו לחבר רופא אמריקאי בשם ד"ר ג'קסון. השהות לצד הרופא נעמה לו מאוד, וסיפוריו המעניינים בעיקר אודות חידושי הטכנולוגיה גירו את דמיונו.

באחד מימי הנסיעה, סיפר לו ג'קסון על האותות החשמליים. כאשר נוצר אות חשמלי, הסביר הרופא, הוא יכול לעבור באמצעות תיל לאורך מרחקים ארוכים. אות חשמלי יכול להיווצר בצד אחד של חוט תיל ולעבור לכל ארכו, עד לקצהו השני.

 

תחנת טלגרף | קרדיט: shutterstock



 

הסיפור האחרון על האותות החשמליים, הסעיר את מורס. הוא הרגיש כי בידיו קצה חוט להמצאה גאונית, שיכולה לתרום לעולם כולו. עוד במהלך הנסיעה שרטט סמואל מורס את התוכניות הראשונות למכשיר ה'טלגרף' שלו. המכשיר התבסס על רעיונו של סמואל שהבין כי אותות חשמליים יכולים להיות 'מתורגמים' לאותיות ומילים.

 

// המברק הראשון

למעלה משמונה שנים עברו מאז אותה הפלגה ועד ששיגר מורס את המברק הראשון באמצעות מכשיר הטלגרף. אמנם, את הרעיון הבסיסי פיתח תוך תקופה קצרה מאז ההפלגה, ואף הספיק לרשום את הפטנט על שמו, אך הוא לא הצליח להביא אותו לחשיפה הציבורית לה היה זקוק.

בו' בסיוון של שנת תר"ד, שיגר מורס את המברק הראשון בעולם שהועבר באמצעות 'קו טלגרף'.

מיד לאחר מכן, הציע לממשלת ארצות הברית לקנות ממנו את הפטנט בסכום של 100,000 דולרים בלבד. הממשלה סירבה. באותה התקופה היא עוד טרם ידעה להעריך את גדולתו של המכשיר. הפטנט נמכר לאיש עסקים מוצלח ששילם למורס בנדיבות, וזה פנה לחיות את שארית חייו במנוחה.

 

ציור המתאר את רגעי חיבור קו הטלגרף הימי בין אירופה וארצות הברית | קרדיט: shutterstock


 

// פריסה עולמית

המכשיר החדש הציע למשתמשים להשמש בשירותיו כדי להעביר מסרים קצרים למרחקים ארוכים. הייתה זו הדרך הטובה ביותר במשך עשרות רבות של שנים להעברת הודעות חשובות ודחופות. העיתונים השונים הפכו מעודכנים פי כמה בעקבות ההמצאה.

עד מהרה נפרשו קווי הטלגרף על פני צפון-ארצות-הברית. 30 שנים לאחר מכן, הייתה ההמצאה פרוסה כבר על פני כל יבשות העולם. במשך השנים הוכתר בהצלחה גם הניסיון לחבר בין ארצות הברית ואירופה באמצעות כבל תת-ימי, שסייע להעברת מסרים בין היבשות. העולם הפך קרוב יותר במידה רבה.

 

עמוד להעברת חוטי טלגרף שנותר עומד עד היום בגרמניה | צילום: shutterstock


המברקים שנשלחו במכשיר הטלגרף המשיכו ללוות את העולם עד לפני כ-35 שנים, אז הפך נפוץ מכשיר ה'פקס' שהחליף את הטלגרף במהירות.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.