מערכת COL צעיר | יום י"ט תמוז ה׳תשפ״א 29.06.2021

גשם של מטאורים: מתי תוכלו לראות כוכבים נופלים?

גשם מטאורים שחולף בשמיים, הוא תופעה ידועה ודי שכיחה • היכן ניתן לראות אותם, ומדוע הם נופלים עלינו פתאום? ובעיקר, ומהי הברכה שיש לברך עליהם? • שכוחו וגבורתו מלא עולם  
גשם של מטאורים: מתי תוכלו לראות כוכבים נופלים?
(shutterstock)

 

 

 

תתפלאו לגלות:

מהו מטאור וכיצד הוא נוצר?

 

 

 

החול היבש של המדבר לא היה רגיל לקבל אורחים בשעה מאוחרת כזו של הלילה. האזור, שבימים כתיקונם שורר בו שקט כמעט-מוחלט, המה מעשרות אורחים מפתיעים. לא היה קשה לחוש בהתרגשותם. הם רבצו על מקומם, איש-איש בפינתו הוא, והמתינו בדממה.

הדקות עברו עליהם בהמתנה מורטת־עצבים.

ופתאום, זה קרה בבת-אחת. גשם של אורות קרע את השמיים השחורים, ומכל העברים עלו אנקות של התרגשות.

 


// המטאור

גשם מטאורים שחולף בשמיים, הוא תופעה ידועה ודי שכיחה. רבים עוקבים בעניין אחר לוח הזמנים שמספקים סוכנויות החלל, ובימים מיועדים יוצאים למקומות חשוכים כדי לצפות במחזה המרהיב.

אבל, מהו בכלל מטאור?

בסמוך לשמש, נעים במשך הזמן עצמים שונים המכונים 'כוכבי שביט'. הכוכבים הללו מכוסים בשכבה עבה של קרח, שתחתיה מסתתרים אבק וסלעים. כאשר מתקרבים כוכבים אלו לשמש החמה, נמס חלק מן הקרח וסלעים ואבק נפלטים מהם אל החלל.

לעיתים קרובות, חולף כוכב שביט זה גם לצידו של כדור הארץ. כאשר הם קרובים זה לזה, עלולים אבק וסלעים מן הכוכב להיכנס למסלול התנגשות בכדור הארץ שלנו.

 

בדרך כלל, המטאורים הללו, הכוללים את הסלעים והאבק שנפלטים מכוכב שביט, מתפרקים בדרכם לכדור, ועד סיום מסלול ההתנגשות, כבר לא נותר מהם דבר.

לעיתים נדירות, עלול המטאור לשרוד עד הגיעו לכדור הארץ, ובמקרה שכזה פגיעתו תיצור מכתש גדול על אדמת הכדור, במקום בו יפגע. מקרים שכאלו הם נדירים למדי.

 

// ומה מברכים?

בשעה שהמטאורים חולפים מול כדור הארץ הם מתחממים במהירות, ופולטים אנרגיה שנראית לנו כמו שובל של אור. זוהי תופעת טבע מדהימה ומרהיבה ביופיה.

כבר המשנה, ואחריה הרמב"ם, מזכירים את תופעת ה'כוכבים הנופלים' והשובל שהם מותירים אחריהם, כשהם מפרטים את הברכה שיש לומר למראם:

"עַל הָרוּחוֹת שֶׁנָּשְׁבוּ בְּזַעַף, וְעַל הַבְּרָקִים, וְעַל הָרְעָמִים, וְעַל קוֹל הַהֲבָרָה שֶׁתִּשָּׁמַע בָּאָרֶץ כְּמוֹ רֵחַיִם גְּדוֹלִים, וְעַל הָאוֹר שֶׁבָּאַוֵּיר שֶׁיֵּרָאוּ כְּאִלּוּ הֶן כּוֹכָבִים נוֹפְלִים וְרָצִים מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, אוֹ כְּמוֹ כּוֹכָבִים שֶׁיֵּשׁ לָהֶן זָנָב--עַל כָּל אֶחָד מֵאֵלּוּ--מְבָרֵךְ בָּרוּךְ אַתָּה ד' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁכּוֹחוֹ מָלֵא עוֹלָם; וְאִם רָצָה--מְבָרֵךְ בָּרוּךְ אַתָּה ד' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, עוֹשֶׂה בְּרֵאשִׁית." (משנה תורה, הלכות ברכות, פרק י' הלכה י"ז)

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.