מערכת COL צעיר | יום י"ז תמוז ה׳תשפ״א 27.06.2021

תענית שבעה עשר בתמוז: על מה ולמה אנחנו צמים היום?

חמשה דברים רעים אירעו לישראל ביום שבעה עשר בתמוז. לזכר אותם מאורעות, קיבלו עליהם ישראל יום זה ליום תענית ותשובה • חלק מאותם חמישה דברים נותר עלום, וסיפור כמה מהם לוט בערפל ולא ידוע עבורנו • יום גבר האויב ותבקע העיר
תענית שבעה עשר בתמוז: על מה ולמה אנחנו צמים היום?
(shutterstock)

 


חמשה דברים רעים אירעו לישראל ביום שבעה עשר בתמוז. לזכר אותם מאורעות, קיבלו עליהם ישראל יום זה ליום תענית ותשובה. מה היו אותם חמשה דברים? חכמינו זיכרונם לברכה הותירו לנו במשנה תיאור מתומצת שלהם, דל פרטים והסברים. חלק מאותם חמישה דברים נותר עלום, וסיפור כמה מהם לוט בערפל ולא ידוע עבורנו.

 


 

נשתברו הלוחות

ראשון המאורעות המצערים אירע עוד בימי שהותם של אבותינו במדבר. לאחר מתן תורה עלה משה ההרה שוב, על מנת ללמוד תורה מפי הגבורה ולקבל את לוחות העדות, כדי לתתם לבני ישראל. השטן שביקש לעורר חמה על ישראל הסיתם ובאמתלות של שקר שכנע את העם כי משה עלה ולא ישוב עוד. העם ביקש לקבל עליו אלוהים אחרים, ועבור זאת יצרו את עגל הזהב.

משה ירד מן ההר והלוחות בידיו ולמרבה צערו מצא את העם חוגגים לצד עגל הזהב. ברוב כעסו נטל משה את הלוחות ושברם. מאורע זה של שבירת לוחות הברית שירדו מן השמיים, בעקבות מעשה העגל, אירע ביום שבעה עשר בתמוז. היה המקרה הראשון בשלו תקנו חכמים את התענית.

 

 

בוטל התמיד

שנים רבות לאחר מכן, בימי חורבן בית ראשון, כאשר צרו הבבליים על חומות הר הבית, אירע ביום זה מקרה נורא גם-כן. ביום י"ג בתמוז חיפשו הכוהנים ברחבי ההר, ולא מצאו אף כבש כדי להקריבו לקרבן התמיד. ברוב ייאושם, שלשלו כסף וזהב מרום החומה למחנה הצרים עליהם. בתמורה, ביקשו, יעלו להם הבבליים כבש לקרבן. ואכן במשך מספר ימים נמשך הסדר זה, עד שבשבעה עשר בתמוז, החליטו הבבלים שלא להמשיך את ההסדר. אותו היום, פסקה הקרבת קרבן התמיד, ועד מהרה עלו הבבליים על בית ה' והחריבוהו.

 


 

הובקעה העיר

בימי חורבן בית שני, נבקעה ביום זה חומת ירושלים בפני הרומאים, והם עלו עליה והחריבוה. בתלמוד ירושלמי מובא כי גם בזמן חורבן בית ראשון נבקעה העיר בתאריך זה, אלא שמחמת קושי החורבן התבלבלו היהודים בתאריכים, ומפני זה מופיע בנביא שפריצת חומת העיר הייתה בט' בתמוז, למרות שהתאריך האמיתי לפריצת החומות היה י"ז בתמוז.

 

נשרפה התורה

המאורע הרביעי המתואר במשנה הוא 'שריפת התורה' על ידי אפוסטומוס. מי היה אפוסטומוס זה? לא ידוע, אך ישנם השערות שונות המבקשות להסביר מיהו ומתי שרף את התורה.

 


 

צלם בהיכל

גם המאורע החמישי אינו מוכר לנו דיו, ובידינו רק פירוט המשנה 'והעמידו צלם בהיכל'. יש מפרשים שזהו המשך למקרה הקודם, ואותו אפוסטומוס רשע ששרף את התורה, העמיד גם צלם בהיכל.

יש שמפרשים את הסיפור אחרת וסוברים שמדובר במנשה המלך, שהיה מלך נושע ברשעותו. הנביא שמספר על מעשיו הנוראים מציין גם שהעמיד צלם בהיכל. לפי סברא זו, הייתה העמדת הצלם בהיכל על ידו, ביום י"ז בתמוז.

 

 קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.