שלמה מן
|
יום י"ג תמוז ה׳תשפ״א
23.06.2021
ההתוועדות המדוברת: על הטרנד ללכת להייטק - "לזה נועדתם?!"
ההתוועדות המדוברת של ראש ישיבת תומכי תמימים בנתניה הרב משה אורנשטיין עם בוגרי הישיבה לרגל חג הגאולה י"ב י"ג תמוז. היי-טק כמשל: "למה אתם רוצים להקדיש את החיים שלכם? כל ליובאוויטש העתידית תלויה בכם. תחשבו על זה שוב"
לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
25 תגובות
1.
להיות שליח ולאסוף כסף
י"ג תמוז ה׳תשפ״א
לא כולם בנויים לזה
להיות ר״מ או משפיע בישיבה לא מביא פרנסה מינימלית וגם לא כולם בנויים לזה
להיות ר״מ או משפיע בישיבה לא מביא פרנסה מינימלית וגם לא כולם בנויים לזה
הייטק כמשל
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
תראה את ההתוועדות ותבין
לתגובה 1
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
נכון, אין שום בעיה לעבוד בשביל לפרנס את הבית ולהביא אוכל....
אך, האם זו מטרתינו בחיים? כלל וכלל לא! תמימים צריכים לשאוף לשבת וללמוד תורה לצאת למבצעים ולהיות עסוקים כל היום בעבודת השם. אז מה, צריך להביא גם פרנסה? בסדר, אין שום בעיה, תעבוד ותתפרנס, אבל תמיד לזכור שזוהי אינה מטרתינו! והעבודה היא רק דבר שאנו מוכרים לעשות בדרך הטבע בתור דבר צדדי והיא לא העיקר אלא הטפל!
אך, האם זו מטרתינו בחיים? כלל וכלל לא! תמימים צריכים לשאוף לשבת וללמוד תורה לצאת למבצעים ולהיות עסוקים כל היום בעבודת השם. אז מה, צריך להביא גם פרנסה? בסדר, אין שום בעיה, תעבוד ותתפרנס, אבל תמיד לזכור שזוהי אינה מטרתינו! והעבודה היא רק דבר שאנו מוכרים לעשות בדרך הטבע בתור דבר צדדי והיא לא העיקר אלא הטפל!
להבהיר הכוונה
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
כנראה שלא הייתה כוונתו שאין ללכת לעבוד בהייטק וכדו', השאלה האם אתה המשפיע שם או המקבל. התנועה של המס''נ צ''ל. לא בהכרח שנלך להיכנס לכלא. וכו'.
אברך צעיר
ט"ו תמוז ה׳תשפ״א
אתה כנראה לא נשוי ואין לך ילדים.. אידאולוגיה זה יפה וטוב כול עוד זה מסתדר עם המציאות והחיים.לא כולם מוצאים/יכולים למצוא משרות בישיבות לא כולם בנויים להוראה ולא תמיד האישה יכולה לפרנס
2.
אתה צודק מה שאתה כותב ב 1
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
2 אתה צודק במאה אחוז באחד מה שאתה כותב לא כולם בנויים לזה להיות ר״מ או משפיע בישיבה לא מביא פרנסה מינימלית וגם לא כולם בנויים לזה
3.
מי יממן את עשרות הקמפיינים שעושים כל שבו...
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
סוף סוף יש מקצוע אחד שאפשר להרוויח בו בכבוד. אכן בהחלט צריך לבוא למקום העבודה כמשפיע ולא כמקבל! ולא רק במקום העבודה, כל מקום.
4.
אז מה כן ?
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
שליח שנורר שמתבזה ?
משגיח שמביא 7000 שקל ?
כל אחד בנוי להיות משיב רמ משפיע ?
ומי שלא או שלא חתן או גיס או אח של וכו -מה יעשה?
משגיח שמביא 7000 שקל ?
כל אחד בנוי להיות משיב רמ משפיע ?
ומי שלא או שלא חתן או גיס או אח של וכו -מה יעשה?
''שליח שנורר שמתבזה''
ט"ו תמוז ה׳תשפ״א
ככה אתה מגדיר שלוחים של הרבי?
לא מדובר על עניין הפגיעה בכבודם וכו', אלא זה שככה אתה מביט בבוז על לקיים את רצון הרבי?
לא מדובר על עניין הפגיעה בכבודם וכו', אלא זה שככה אתה מביט בבוז על לקיים את רצון הרבי?
5.
הייטקיסט
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
איי איי, למה לעשות לנו קוועטש.
למה זה טוב?
אז עכשיו אתם רוצים לעשות בליובאוויטש סוג א וסוג ב'?
מי שהולך לעבוד הוא סוג ב?
ברור שצריכים להישאר חסידים בכל מצב. אבל תמיד בחבד בפרט ובציבור החרדי בכלל עבדו, אלא שלפני 30 שנה כשבציבור החרדי חלחל המושג של חבורת הלומדים, בציבור החבדי גם גם התקבעה התפיסה שכולם צריכים להיות שלוחים.
אבל זה דבר חדש.
המצב הנורמלי הוא שיש מיעוט של עשרות אחוזים שנשארים בקדושה והשאר מתפרנסים בכבוד. זה הסיידר.
כל מצב אחר אינו בריא לנו כקהילה.
כששאלתי את המשפיע שלי אם לצאת לעבוד, הוא תמך בצורה גמורה. אמר שאינו מבין מהיכן הגיע המושג שלצאת לעבוד זה דבר בעייתי.
ברור הדבר מאוד שחייבים להישאר חסידים ויראי ה' וצריך להשקיע בזה.
למה זה טוב?
אז עכשיו אתם רוצים לעשות בליובאוויטש סוג א וסוג ב'?
מי שהולך לעבוד הוא סוג ב?
ברור שצריכים להישאר חסידים בכל מצב. אבל תמיד בחבד בפרט ובציבור החרדי בכלל עבדו, אלא שלפני 30 שנה כשבציבור החרדי חלחל המושג של חבורת הלומדים, בציבור החבדי גם גם התקבעה התפיסה שכולם צריכים להיות שלוחים.
אבל זה דבר חדש.
המצב הנורמלי הוא שיש מיעוט של עשרות אחוזים שנשארים בקדושה והשאר מתפרנסים בכבוד. זה הסיידר.
כל מצב אחר אינו בריא לנו כקהילה.
כששאלתי את המשפיע שלי אם לצאת לעבוד, הוא תמך בצורה גמורה. אמר שאינו מבין מהיכן הגיע המושג שלצאת לעבוד זה דבר בעייתי.
ברור הדבר מאוד שחייבים להישאר חסידים ויראי ה' וצריך להשקיע בזה.
הייטק כמשל
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
לראש בערדליים. אף אחד לא אמר לא לעבוד
הייטק זה לא סתם 'לצאת לעבוד'
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
יש לצאת לעבוד ולפרנס כמובן - וח"ו לחשוב שזה 'סוג ב'', ובכלל לא משנה מה חסיד לא יעשה - הכל תלוי בגישה ובצורה בה הוא עושה את זה (מכיר איש הייטיק שבמקביל היה משפיע בישיבה בחסידות בוקר וערב. ובימי שישי במבצעים, לא שכולם יכולים - אבל אפשר גם להיות הייטקיסט אבל במהות לא להיות ה'הייטקיסט' אלא לעבוד ואח"כ לטבוע במי הדעת הטהור).
הבעיה היא בשקיעה שם, כל חברי העסוקים בהייטק אין להם שניה לנשמה, ולא פעם או פעמיים שומע מהם שאין להם דקה לפתוח ספר. שלא נדבר שההליכה למקצוע הזה מחייבת עבודה קשה ודורשת מאוד עד שעות הערב + + . נכון שהמשכורת גבוהה במיוחד (ואף דורשת מאמץ יתר כדי לא 'להשתקע' בעוה"ז יתר על המידה בעקבות כך) אבל יש עבודות שפחות דורשות להשקיע את הראש וכל כולנו שם, שפחות דורשות שעות יקרות של חינוך ומשפחה, של שעות יקרות של לימוד או מבצעים.
הבעיה היא בשקיעה שם, כל חברי העסוקים בהייטק אין להם שניה לנשמה, ולא פעם או פעמיים שומע מהם שאין להם דקה לפתוח ספר. שלא נדבר שההליכה למקצוע הזה מחייבת עבודה קשה ודורשת מאוד עד שעות הערב + + . נכון שהמשכורת גבוהה במיוחד (ואף דורשת מאמץ יתר כדי לא 'להשתקע' בעוה"ז יתר על המידה בעקבות כך) אבל יש עבודות שפחות דורשות להשקיע את הראש וכל כולנו שם, שפחות דורשות שעות יקרות של חינוך ומשפחה, של שעות יקרות של לימוד או מבצעים.
6.
יש צדק בדברים
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
התעסקות בכרם חבד זה מוטיב במכתבים של הרבי
7.
יישר כח גדול לרב אורנשטיין
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
שמישר מבט ומדבר על מצב האברכים בליובאוויטש. אני לא חושב שהנקודה המרכזית בדבריו היא לא לצאת לעבודה מחוץ לכרם חבד. אלא להציב מראה על הסכנות שבמקומות עבודה חילוניים, שאברך צריך להיות חזק כדי להגיע ממקום של השפעה ולא ממקום של חולשה. ואם זה פוגם ביראת שמים למסור את הנפש ולמצוא מקום עבודה אחר או להתחזק מאד.
8.
הייטק - נר להאיר גם במקום חם!!
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
בהרבה מקומות, עצם זה שחרדי שיוצא לעבוד במקומות כאלו (מסיבותיו שלו, כמו בכל מקום עבודה אחרת ..) ובפרט חבדניק, זה משפיע עליהם על הסתכלות אחרת על יהדות ועל חרדים בכלל.. כמה אנשים הדליקו נרות חנוכה בפעם הראשונה רק בזכות זה שראו חבדניק אצלהם ב'צוות' (ויודע את זה מניסיון.. לא משמועות אברכים)
ה. שמירת הכשרות, מכירת חמץ , הזמנת מנות גלאט, וכו' נעשה בקרב החברות רק כדי שיהיה נוח לאותו אברך.. וזה גורם שגם אחרים אוכלים בכשרות טובה יותר..
ו. מאידך, הכול תלוי באופי של האברך. כפי שאמר "האם אתה משפיע או מקבל". וגם אם הוא 'מקבל' הוא לא יכול להתחמק מזה, וגם ביט כסלו, בעוד יום עבודה, מספרים לאנשים על החג, אומרים לחיים, מתוועדים עם המתפללים במקום.. וזה השליחות של אותו אברך שהרבי בחר בו להיות בהייטק כדי להביא גם לשם את האור היהדות לאותם 'קרירים'.. .
ה. שמירת הכשרות, מכירת חמץ , הזמנת מנות גלאט, וכו' נעשה בקרב החברות רק כדי שיהיה נוח לאותו אברך.. וזה גורם שגם אחרים אוכלים בכשרות טובה יותר..
ו. מאידך, הכול תלוי באופי של האברך. כפי שאמר "האם אתה משפיע או מקבל". וגם אם הוא 'מקבל' הוא לא יכול להתחמק מזה, וגם ביט כסלו, בעוד יום עבודה, מספרים לאנשים על החג, אומרים לחיים, מתוועדים עם המתפללים במקום.. וזה השליחות של אותו אברך שהרבי בחר בו להיות בהייטק כדי להביא גם לשם את האור היהדות לאותם 'קרירים'.. .
9.
מי שסנדלר, לא יכול להיות נגר...
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
שמעתי כמעט את כל העניין..
כאחד שעבד בעבר בכמה חברות בהייטק, אני נוטה לא להסכים.
א. הסתובבתי בהרבה מקומות. יש אברכים עם חולצות צבעוניות. וזה נכון. אבל לא כולם.
ב. יש אברכים שמתפללים בלי כובע וחליפה אבל עם גארטל, אבל זה לא כולם.
ג. יש בהרבה מקומות 'קרים' כלשונו, *חמימות* לענייני יהדות ומבצעים.. לדוג' בזמנו כל מי שעבד אצלנו עשה אות בספר תורה לילדי ישראל, וכאשר יש הרמת כוסית או אירוע, מזמינים את ה'חבדניק' שבחבורה להגיד כמה מילים, וזה 'נר להאיר'!
כאחד שעבד בעבר בכמה חברות בהייטק, אני נוטה לא להסכים.
א. הסתובבתי בהרבה מקומות. יש אברכים עם חולצות צבעוניות. וזה נכון. אבל לא כולם.
ב. יש אברכים שמתפללים בלי כובע וחליפה אבל עם גארטל, אבל זה לא כולם.
ג. יש בהרבה מקומות 'קרים' כלשונו, *חמימות* לענייני יהדות ומבצעים.. לדוג' בזמנו כל מי שעבד אצלנו עשה אות בספר תורה לילדי ישראל, וכאשר יש הרמת כוסית או אירוע, מזמינים את ה'חבדניק' שבחבורה להגיד כמה מילים, וזה 'נר להאיר'!
10.
כדי לממן פאה לאישתו ב20,000ש"ח
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
אחרי שיתחתן חייב לעבוד בהייטק. צניעות זה להרצאות על אורך חצאית וצבע חולצה. אין מושג לחיות חיי צניעות ופשטות. נגמר עידן הצניעות.
11.
יש''כ
י"ד תמוז ה׳תשפ״א
סוף סוף מישהו מדבר לעניין, לוקחים את מבחר מתלמידי התמימים ומלעיטים אותם ברדיפה אחרי הנחות העולם, כל החינוך שקיבלו בישיבה עוקרים להם אותו בצבא
הגיע הזמן להגיד עד כאן
הגיע הזמן להגיד עד כאן
12.
מי יממן לכם את כל הצ'ארידיי אם לא נעבוד
ט"ו תמוז ה׳תשפ״א
הרי בצ'ארידיי אתם פתאום משיגים את הנייד של כולנו!
אז נכון שלשידוכים בנינו ובנותינו לא טובים לכם אבל את הכסף שלנו אתם רוצים!
אני מציע לכל אלו שעובדים קשה על כספם בהייטק ובמקצועות חופשיים אל תתנו שקל לכל האוספים למיניהם כולל שלוחים שאת ילדיהם מחתנים רק עם ילדי שלוחים כאילו ילדינו לא חבד אז בבקשה שלוחים ומוסדות יקרים אל תפנו אלינו בכלל לא לכסף ולא לשידוכים!!
בהצלחה
אז נכון שלשידוכים בנינו ובנותינו לא טובים לכם אבל את הכסף שלנו אתם רוצים!
אני מציע לכל אלו שעובדים קשה על כספם בהייטק ובמקצועות חופשיים אל תתנו שקל לכל האוספים למיניהם כולל שלוחים שאת ילדיהם מחתנים רק עם ילדי שלוחים כאילו ילדינו לא חבד אז בבקשה שלוחים ומוסדות יקרים אל תפנו אלינו בכלל לא לכסף ולא לשידוכים!!
בהצלחה
שים לב
ט"ז תמוז ה׳תשפ״א
חסידי אדמוה"ז לא עבדו? היו שם אנשי עסקים, עשירים מופלגים! אבל עם הראש במקום הנכון...
למה אתה רוצה להתחתן עם ילדי שלוחים? אתה חושב שזה חשוב? אז ילדי שלוחים טובים לך רק לשידוכים אבל לא כדי לעזור להם בשליחות???
אם לא רוצים להתחתן איתכם (מאיפה הבאת?) זה לא בגלל שאתם עוסקים במקצועות חופשיים, אלא בגלל שיש לכם צורת הסתכלות לא נכונה
למה אתה רוצה להתחתן עם ילדי שלוחים? אתה חושב שזה חשוב? אז ילדי שלוחים טובים לך רק לשידוכים אבל לא כדי לעזור להם בשליחות???
אם לא רוצים להתחתן איתכם (מאיפה הבאת?) זה לא בגלל שאתם עוסקים במקצועות חופשיים, אלא בגלל שיש לכם צורת הסתכלות לא נכונה
מחשבה כל כך מעוותת
ט"ז תמוז ה׳תשפ״א
יש לך הזדמנות לעשות את הדבר הכי קדוש עם הכסף שלך.
אתה לא עושה עושה טובה! עושים לך...
ממש ההיפך מכל מה שלומדים בתורת החסידות...
אתה לא עושה עושה טובה! עושים לך...
ממש ההיפך מכל מה שלומדים בתורת החסידות...
לא להאמין שמישהו משלנו כותב את זה...
י"ז תמוז ה׳תשפ״א
13.
פשוט מאוד. תסתכלו סביבכם
ט"ו תמוז ה׳תשפ״א
באנשי ההיי טק שיושבים לידכם בבית הכנסת. ותחשבו אם אתם רוצים שהילדים שלכם יהיו כמוהם או לא. זה הכל
14.
הרב אורנשטיין
ט"ז תמוז ה׳תשפ״א
ממש שפתיים יישק. הגיע הזמן למהפכה
15.
השאלה האמיתית
כ"א תמוז ה׳תשפ״א
השאלה האמיתית היא מה הקב"ה רוצה מאיתנו,
האם הוא אוהב את זה?
האם זה עושה לו נחת רוח?
האם התוצאה היא שאנחנו יהודים טובים יותר? טהורים יותר? מקיימים מצוות יותר בהתבוננות?
האם הוא אוהב את זה?
האם זה עושה לו נחת רוח?
האם התוצאה היא שאנחנו יהודים טובים יותר? טהורים יותר? מקיימים מצוות יותר בהתבוננות?