צבי סופר | יום י"ב תמוז ה׳תשפ״א 22.06.2021

כשצבי טל התלבט האם להתמנות לשופט ופנה לרבי

שופט בית המשפט העליון לשעבר, צבי טל ז"ל, הלך לעולמו בגיל 94 • כשקיבל הצעה למינוי כשופט, התלבט מאוד והחליט לשאול בעצתו של הרבי • תשובת הרבי הפתיעה אותו והשפיעה על מהלך חייו
כשצבי טל התלבט האם להתמנות לשופט ופנה לרבי
צבי טל ז"ל (צילום מתוך שיעור שמסר בישיבת 'אורות שאול' תל אביב)

שופט בית המשפט העליון לשעבר, צבי טל ז"ל, הלך לעולמו בגיל 94.

ההלוויה תצא בשעה 18:00 הערב (שלישי) מבית ההספד קהילת ירושלים בגבעת שאול. המשפחה יושבת שבעה ברח' ברויאר 1, בית וגן - ירושלים.

צבי טל ז"ל עמד בראש "ועדת טל" להסדר דחיית שירות לבחורי ישיבה. על-פי המלצות הוועדה אושר בכנסת החוק המכונה "חוק טל".

צבי טל נולד בפולין ועלה עם הוריו לישראל בגיל 8. הוא למד בישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה, שירת ב"הגנה" ובצה"ל.

אחרי לימודי משפטים טל עבד במשך 25 שנים כעורך דין. ב-1978 מונה לשופט בית המשפט המחוזי בירושלים. בשנת 1994 מונה לשופט בבית המשפט העליון.

דעותיו לא עלו תמיד בקנה אחד עם עמיתיו השופטים. כך בנושא התערבות מערכת המשפט בהחלטות בית המחוקקים - הכנסת, כפי שהגדיר השופט העליון אהרון ברק בשעתו - 'הכל שפיט'. דעתו היתה הפוכה,  ובראיון צוטט כאומר: "בית המשפט העליון מתערב יותר מדי בניהול המעשי של המדינה... השופטים לא נבחרו לשם זה. אין זה פלא שקוראים לזה דיקטטורה שיפוטית... מרוב כוח בית המשפט העליון כבר חורג מהגבולות".

על עקירת יישובי גוש קטיף אמר טל לעיתון 'הארץ': "זה היה פשע אווילי, עקירה וגירוש של אזרחים תמימים. אנשים הושבו שם על ידי המדינה. דור שלישי גדל שם. הם ספגו אלפי פצמ"רים, הקריבו קורבנות".

טל ישב בהרכב בית המשפט המחוזי שגזר עונש מוות על ג'ון איוון דמיאניוק, מי שכונה "איוואן האיום" והואשם בפשעים חמורים נגד יהודים בשואה.

אנקדוטה מרתקת בחייו, שזורה בהוראה של הרבי שהשפיעה על מהלך חייו.

לפני שנים אחדות פורסמה הידיעה ב-COL:

בטרם החליט השופט צבי טל לקבל על עצמו את משרת כהונת שופט החליט לשאול את דעתו של הרבי. כך מתאר צבי טל:

"יום אחד מספר טל טילפנו אלי מלשכת עו"ד ושאלו האם יהיה מוכן להציג את מעמדתי לכהונת שופט מחוזי. היססתי וסברתי כי מורי הרבנים הגאון רבי שאול ישראלי והגאון רבי שלמה מן מהסוברים כי בית המשפט הוא כערכאות של גויים ולכן הם יתנגדו."

טל טוען כי לא הבין אף פעם את סברת רבותיו שכן לשיטתו מדובר 'בתקנות הקהל'. לדעה זו שותפים אף הנציגים החרדים. אולם בסופו של דבר החליט טל לשאול בעצתו של הרבי.

טל סבר כי הרבי יורה לו לוותר על העניין אך תשובתו המפתיעה של הרבי לא אחרה לבוא. הרבי הורה: "קבלה על עצמו הוספת עניין בקיום משפטיו של השופט כל הארץ בחייו הפרטיים".

ואכן השופט טל קיבל על עצמו לייסד שיעור דף יומי ומשנת תשל"ה ברציפות מסר השופט טל שיעור בדף היומי בשכונת בית וגן בירושלים והוא כבר סיים את הש"ס מספר פעמים.

למרות התנגדויות של חלק מחברי הועדה זכה טל בכהונת שופט מחוזי, ומשם הדרך לצמרת השופטים בארץ היתה סלולה. בין המברכים על המינוי אז היה גם הגאון הרב אליעזר גולדשמיט שהיה חבר בית הדין הגדול.

כאשר שאל טל את הגר"א גולדשמיט כיצד אתה מברך אותי? השיב הרב: "לו שאלת דעתי מלכתחילה, אינני יודע מה הייתי מייעץ לך. עכשיו בדיעבד טוב ויפה ועדיף שאדם שומר תורה ומצוות יחזיק במשרה זו".

ברוך דיין האמת

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הקשר לחב"ד
י"ב תמוז ה׳תשפ״א
השופט טל היה מתפלל קבוע עם אביו בחיפה בבית הכנסת של הרב דוברוסקין יחיאל מיכל ע"ה והיה שם גם -הגבאי- ומשם נרקם הקשר שלו ושל אביו לרבי - ההתחלה היתה עוד עם רב בית הכנסת שהרב דוברוסקין ירשו ה"ה הרב מנחם מענדל קופרשטוק ע"ה שהיה מכונה 'אדם השלם- ושנולד בברכתו של הרבי המהר"ש זיע"א או הרבי הצ"צ זיע"א (איני זוכר- ונקרא של שם הרבי הצ"צ והוא היה אחד מהעידים בכתובתו של הרבי בשנת תרפ"ט בוורשא בבפולין כמפורסם.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.