מנדי שדה | יום י"ב תמוז ה׳תשפ״א 22.06.2021

מדוע חבשו יהודים במשך דורות כובעים צהובים ומחודדים?

ליהודי אשכנז בתקופת 'ימי הביניים' היה סימן היכר בולט ויוצא דופן – כובע מחודד • למרות שהכובע מיוחס להם מסתבר שמאות שנים לפני כן, במדינות האסלאם כבר חויבו היהודים לחבוש את הכובע המחודד בצבע צהוב • זכור ימות עולם
מדוע חבשו יהודים במשך דורות כובעים צהובים ומחודדים?
ציור של יהודי האוחז בארבעת המינים

ציוריהם של יהודים שהתגוררו בארצות אשכנז בתקופה המכונה 'ימי הביניים', מציגים בפנינו דמות של יהודי שבלבושו - האופייני לאותה התקופה - בולט פרט אחד יוצא דופן שלא ניתן להתעלם ממנו. הכובע.

כובע מחודד, מעין 'חרוט' ההולך ונעשה צר ככל שהוא נהיה גבוה יותר, בצבע צהוב עז, מעטר את ראשם של היהודים המצוירים כמו חותם המעיד על יהדותם. זהו סימן היכר בולט שלא ניתן להתעלם ממנו. מניין הוא הגיע?

 

מקור: shutterstock


 

// בארצות האסלאם

אמנם, עיקר פרסומו של הכובע המחודד ניתן לו בארצות אשכנז, בזכות הציורים המפורסמים שנותרו לפליטה עד ימינו ומספרים את סיפורו. אבל האמת ההיסטורית מספרת כי כובעים מחודדים היו לראשונה דווקא מנחת חלקם של בני ארצות האסלאם. שם, היו מי שביקשו להצר את צעדיהם ולהטיל בבגדיהם אות קלון. אחד הפריטים שנבחרו כדי לבדל את היהודים ולהטיל בהם דופי, היה הכובע המחודד.

באותם השנים היה הצבע הצהוב צבע לו ייחסו משמעות שלילית. עובדה זו נוצלה על מנת להשפיל את היהודים עוד יותר בכך שהם חויבו ללבוש בגדים מסויימים רק בצבע צהוב, ובהם גם הכובע המחודד.

תקנות אלו התקבלו בארצות האסלאם כבר לפני כ-1200 שנים.

 

 

// בארצות אשכנז

300 שנים לאחר מכן, יהודי ארצות אשכנז הלכו בכובעים מחודדים גם כן, אבל נראה שבתחילה לא היה זה מתוך כפיה אלא כלבוש יהודי מסורתי. במשך הזמן, החליטו השלטונות לקבע מנהג זה בחוק, ומאז חויבו היהודים ללבוש רק כובע מחודד שכזה. מטרת החוק הייתה לגרום ליהודים להבדל בלבושם מתושבי הארץ האחרים. ה'כובע היהודי' הפך למושג ולמושא ללעג.

 

סמל העיירה האוסטרית יודנבורג


העיירה האוסטרית 'יודנבורג' הייתה בעבר מקום מושבם של קבוצת סוחרים יהודית. עד כדי כך הם קנו לעצמם פירסום, שהעיר נקראה על שמם (משמעות שם העיר היא 'טירת היהודים'). אף שכבר לפני כ-500 שנים גורשו ממנה יהודיה, שמה של העיר עדיין נקרא על שם יהודיה, וסמלה – כמה מדהים – הוא ציור של יהודי החובש כובע מחודד..

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.