מנחם קרביצקי | יום ה' תמוז ה׳תשפ״א 15.06.2021

מסחר בשוק ההון – למה ואיך להתחיל להשקיע

שוק הון מפותח המרכז מחזורי מסחר גבוהים הוא סימן לכלכלה צומחת. משכך הבורסות המרכזיות בעולם מושכות משקיעים רבים המחפשים אחר הזדמנויות השקעה על מנת להגדיל את ההון המושקע.
מסחר בשוק ההון – למה ואיך להתחיל להשקיע
קרדיט תמונה: elements.envato.com

ניכר כי בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות הפיננסית בעולם וכיום המשקיעים הפרטיים (אלה שאינם מוסדיים) מהווים כבר נתח של כ-30% בבורסות המרכזיות בארה"ב. גם בישראל חל גידול משמעותי בחשבונות המסחר העצמאיים ובסך ההון המנוהל המושקע בשוק ההון.

כיום, שוק ההון מהווה חלופה אטרקטיבית להשקעה ביחס להשקעה בנדל"ן, כמו גם ביחס לחסכונות בבנקים. הריבית הנמוכה המאפיינת את המשק בישראל לצד מחירי שיא בשוק הנדל"ן, תומכים את הביקוש למסחר בשוק ההון על מאפייניו המרכזיים.

למה להשקיע בשוק ההון

בראש ובראשונה שוקי ההון מבטאים ומשקפים את מצבה של הכלכלה ואף נהוג לומר כי שוק ההון צופה פני עתיד הכלכלה. גידול האוכלוסין מייצר ביקוש למוצרים ושירותים שונים והתמורות הטכנולוגיות בעולם תומכות את המשך הצמיחה הכלכלית העולמית. יתרה מכך, מחקרים מראים כי לאורך שנים ארוכות המסחר בשוק ההון הוא המשתלם ביותר ומשיא את התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר.

בנוסף לכך, המסחר בשוק ההון והתשואה החיובית הפוטנציאלית עשויים לספק מענה לירידת הערך העקבית של הכסף. על אף שבשנים האחרונות התרגלנו לסביבה אינפלציונית נמוכה במיוחד, אל לנו לשכוח כי יעד האינפלציה של בנק ישראל עומד על 1%-3% בשנה, וכי שיעור האינפלציה הממוצע ב-20 השנים האחרונות עמד על 1.3%. המשמעות של אינפלציה היא שחיקה של ערך הכסף אשר באה לידי ביטוי באופן כללי בהתייקרות מחירים. לכן בהיעדר תשואה על ההון, באופן טבעי החיסכון יאבד מערכו עם השנים, מה שמדגיש את הצורך בהשקעה בעלת פוטנציאל מניב כדוגמת מסחר בשוק ההון.

סיבה אחרת התומכת את ההשקעה בשוקי ההון היא ריבית דה-ריבית המאפיינת את המסחר בבורסה. חשוב להבין את ההשפעה העוצמתית של הריבית בחיסכון הנצבר לאורך שנים. לדוגמה, תשואה של 3% בלבד בשנה על השקעה חד פעמית בהיקף של 100,000 תניב לאורך 20 שנים חיסכון כולל של כ-180,000 ש"ח. כלומר, העוצמה של ריבית דה-ריבית מתבטאת בגידול של 80% על ההון במקרה זה, על אף שמדובר בתשואה שנתית של 3% על פני 20 שנים.

המסחר בשוק ההון מתאפיין בנזילות ההשקעה, בגמישות בסכום ההשקעה ובנגישות גבוהה למידע פיננסי בכלל התחומים. בנוסף מספקים שוקי ההון חשיפה רחבה ומגוונת לחברות שונים בתחומים שונים ולמוצרים פיננסים רבים, כך שניהול ופיזור הסיכונים מתאפשר בקלות יחסית. בשל כך ולצד הסיבות התומכות להשקעה האמורות לעיל, המסחר בשוק ההון מהווה חלופה מובילה למשקיע המעוניין בגידול ההון שלו.

איך מתחילים לסחור בשוק ההון

מסחר בשוק ההון מבוצע הן באופן עצמאי והן באופן מנוהל. המסחר העצמאי כשמו כן הוא, מבוצע על ידי המשקיע עצמו, אשר לא רק מבצע את פעולות המסחר השונות, אלא נדרש גם לבחור באסטרטגיות ההשקעה השונות ולהקצות את הנכסים שבתיק בהתאם לרמת הסיכון שלו כמשקיע כמו גם של המוצרים המוחזקים בתיק ההשקעות.

מסחר מנוהל או בשמו המוכר ניהול תיקי השקעות, מבוצע על ידי מנהל השקעות בעל רישיון הדואג להתאים את הרכב התיק ואת אסטרטגיית ההשקעה לפרופיל המשקיע. בהתאם לזאת, המשקיע לא נדרש לידע או הבנה כלשהי ועל כך הוא משלם דמי ניהול למנהל התיק.

על כל פנים, לא משנה באם מדובר במסחר עצמאי או בחשבון מנוהל, על מנת לסחור בשוק ההון נדרש לפתוח תיק השקעות בבנק או בכל גוף פיננסי אחר שהינו חבר בורסה. מאחר ובשוק ההון רף ההשקעה הוא נמוך, יכול המשקיע העצמאי להתחיל לסחור כבר בסכומים נמוכים, בד בבד עם צבירת ידע ראשוני והבנה בסיסית של המושגים והמוצרים המרכזיים בבורסה. המשקיע הבוחר בניהול תיק ברוב המקרים יידרש לרף השקעה מינימלי אשר יצדיק עבור המנהל את דמי הניהול המשולמים לו לפי אחוז מסוים מן התיק.

סיכום

המסחר בשוק ההון מציע למשקיע השקעה נזילה, גמישה וחשיפה רחבה למוצרים שונים בסכומים נמוכים יחסית. השקעה בשוקי ההון מתבססת על הצמיחה הכלכלית העולמית המתמדת ברמת המאקרו ומספקת מענה לשחיקה העקבית של הכסף. באמצעות מסחר בשוק ההון, בין אם עצמאי ובין אם מנוהל, השקעה לאורך זמן בשוקי ההון עשויה להשיא תשואות חיובית ולהביא להגדלת הונו של המשקיע.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.