מערכת COL צעיר | יום ד' תמוז ה׳תשפ״א 14.06.2021

האם 'כתב רש"י' הוא באמת כתב ידו של רש"י? רמז: לא ממש

אחת מן ההמצאות ששינו את פני ההיסטוריה, הייתה המצאת 'הדפוס של גוטנברג' • העולם היהודי קיבל את ההמצאה בזרועות פתוחות ובנפש חפצה • אחד הספרים הראשונים שנדפסו בבית הדפוס היהודי היה ' פירוש רש"י' אלא שהוא הודפס ב'גופן' שונה ומיוחד
האם 'כתב רש
מכונת דפוס (shutterstock)

// המצאת מכונת הדפוס

אחת מן ההמצאות ששינו את פני ההיסטוריה, הייתה המצאתו של יוהאן גוטנברג. גוטנברג, שהפך בעקבות פועלו לאדם מפורסם, המציא לאחר מספר שנים של ניסיונות ומאמצים את מכונת הדפוס הראשונה. מכונה זו פעלה בצורת מכבש באמצעותו הידקו המדפיסים תבניות של אותיות לדפים שתחתיהם, ובעקבותיה דבק במכונות הדפוס הכינוי העתיק – "מכבש הדפוס". עד לגילויו העצום, היו כל הספרים מועתקים בכתב יד, בתהליך שלקח זמן רב ודרש השקעה עצומה ודמים מרובים.

 

אנדרטה לזכרו של רש"י בעיר הולדתו טרויש | צילום: RnDmS/Shutterstock


// הדפוס היהודי

המצאת הדפוס, לפני כ600 שנים, שינתה את פני העולם כולו והשפעותיה שינו גם את חיינו אנו. מאז המצאת הדפוס הפך הספר לדבר נגיש וזול יותר, והקריאה בספרים הפכה להיות מנחלתם הבלעדית של נגידים עתירי ממון, לחלקם של אנשים פשוטים גם כן.

היהודים קיבלו את ההמצאה בזרועות פתוחות ובנפש חפצה. "עם הספר" קיבל לידיו מתנה יקרת ערך. עד מהרה נפתחו דפוסים יהודיים בכל רחבי העולם, וארון הספרים היהודי זכה לשפע עצום של ספרים שהופצו בכמויות ובמחירים שהיו בגדר דמיון עד אז.

אחד הספרים היהודיים הראשונים שהודפסו לאחר המצאת הדפוס היה 'פירוש רש"י'. פירוש זה, שהיה חביב כבר אז ומקובל על כל יהודי התקופה קיבל יחס מיוחד וזכה להיות מן הראשונים שנדפסו באמצעות מכבש בית הדפוס.

באותה התקופה שלטו בקרב יהודי העולם מספר צורות של כתבי יד ('גופנים').
כיום אנחנו מכירים רק שני סוגים של כתבי יד, אלו המכונים 'כתב דפוס' או 'כתב מרובע', ו'כתב יד' או 'כתב עגול'. באותם השנים שלטו עוד מספר כתבים יהודיים בעולם שהלכו ונכחדו עם השנים.

 

בול לזכרו של רש"י שיצא בצרפת | צילום: Boris15/Shutterstock


// כתב רש"י

אל מחוז קלבריה שבאיטליה, הגיע בסביבות שנת ה'רל"ו, יהודי בשם אברהם בן יצחק. אברהם החליט לנסות את מזלו ולפתח בית דפוס שיעבוד על פי השיטה החדשה שהמציא גוטנברג. הוא פתח את בית הדפוס היהודי בקלבריה ובחר להוציא לאור את החיבור המפורסם 'פירוש רש"י'.

אלא שאברהם הגיע ממדינת ספרד, ושם, כתבו היהודים ב'גופן' ספרדי. ה'גופן' הספרדי בו השתמשו יהודי ספרד נראה, ניחשתם נכון, כמו מה שמכונה היום 'כתב רש"י'.

הספר התקבל בשמחה ובששון בקרב הקהילות היהודיות ברחבי העולם, ועם השנים, עקב טעות קטנה שהלכה ותפחה לממדים לא טבעיים, כונה הכתב 'כתב רש"י', ויוחס בטעות למחבר 'פירוש רש"י' – רבי שלמה יצחקי.

כתב זה הפך לאהוב במיוחד על עורכי ספרים המשולבים בפירושים שונים. כתב רש"י מתאפיין באותיות צרות במיוחד, כך ששימוש בו מאפשר הכנסת מילים רבות יותר בעמוד. זו הסיבה שפירושים רבים נכתבים בכתב זה. מסתבר שהוא פשוט ממש חסכוני במקום.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.