מערכת COL צעיר | יום כ"ח סיון ה׳תשפ״א 08.06.2021

הניסיונות, האכזבות, והשמחה: סיפורו של יום כ"ח סיון

​ממקום מושבו בארצות הברית השקיע אדמו"ר הריי"ץ כוחות גדולים ומאמצים רבים כדי לחלץ את בני משפחתו שבארצות הברית • נסיונות ורעיונות שונים עלו וירדו עד שנמצאה הדרך • זה היום יוקבע למועד תמידי
הניסיונות, האכזבות, והשמחה: סיפורו של יום כ
shutterstock

 

הניסיונות, האכזבות, והשמחה

סיפורו של יום כ"ח סיון


". . וענין זה נתגלה גם ביום כ"ח סיון כמה שנים לאחרי זה שאז התחילה תנופה חדשה בהעבודה דהפצת המעינות חוצה . ."

(מוצאי שבת שלח תשמ"ו)


ניסים מופלאים ומתח רב, ליוו את מסע היחלצותו המדהים של אדמו"ר הריי"ץ מתוך ורשה הבוערת תחת שלטון הנאצים. דרך החתחתים שעברו הרבי ובני משפחתו עברה עליהם תוך סבל וייסורים קשים, אך מה כל זה לעומת התוצאה המשמחת - הרבי ניצל מן התופת!

גם לאחר בואו לארה"ב, לאחר מסכת הייסורים שעבר, תחילה בברית המועצות תחת שלטון הקומוניסטים ולאחר מכן בפולין תחת שלטון הנאצים, לא מצא אדמו"ר הריי"ץ מנוחה. בנותיו וחתניו האהובים, נותרו באירופה הבוערת, ועמדו כל העת בסכנת חיים.

 

גטו ורשה. צולם בשנת ת"ש | צילום: Everett Collection/Shutterstock


 

// נסיונות ההצלה

מאמצים רבים השקיע אדמו"ר הריי"ץ למען הצלת בנותיו ובעליהן. עורכי דין ואנשי ממשל עורבו ועסקו באתגר החיוני; החול בשעון הלך ואזל, ועם כל רגע שעבר גדלה הסכנה בצילה עמדו בני משפחתו של הרבי.

שיינא ביתו הצעירה של הרבי, ובעלה ר' מענדל הורנשטיין, לא זכו להינצל מן התופת. הם נרצחו בידי הנאצים ימ"ש במחנה העבודה 'טרבלינקה'. ה' יקום דמם.

אבל הרבי נשיא דורנו יחד עם הרבנית המשיכו בניסיונות המילוט. הם נמלטו מידם של הנאצים פעם אחר פעם. בתקופה המדוברת, הם שהו בעיר 'ניס' הצרפתית שהייתה אז תחת שלטון איטלקי וציפו לויזה המיוחלת שתתיר להם לצאת את אירופה לכיוון חצי הכדור התחתון.

חודשים ושנים עברו במהלך המלחמה, וניסיונות ההצלה נמשכו בכל עוז. רעיונות שונים עלו ונפלו, דרכים יצירתיות נוסו ונכשלו, אבל הרבי והעסקנים החסידיים לא אמרו נואש.

 

ניצה (ניס), צרפת. בעיר זו שהו הרבי והרבנית בטרם יצאו מאירופה | צילום: shutterstock


סוף כל סוף נמצא הפתרון, הקשרים הועילו והויזות הגיעו ליעדן. עתה, צריכים היו הרבי והרבנית לעלות על ספינה בנמל פורטוגל ולהפליג לכיוון ארצות הברית. ההגעה לפורטוגל - שהתנהלה בימי המלחמה כמדינה נייטרלית - גם היא הייתה 'עסק' מורכב למדי. אבל גם מכשולים אלו צלחו הרבי והרבנית, ובבוקרו של יום י"ז בסיוון עמדו רגליהם בעיר הנמל ליסבון שבפורטוגל.

 

// נס ההפלגה

מברק בהול מאדמו"ר הריי"ץ שיבש מעט את התוכניות. אל תיסעו בספינה הראשונה שיוצאת היום! ביקש אדמו"ר הריי"ץ. והרבי כמובן - ציית.

לימים התברר כי הספינה הראשונה שיצאה לדרכה באותו הבוקר נלקחה בשבי האיטלקי ושהתה שם עד לסיום המלחמה. היה זה אם כן נס גלוי, בגינו ניצלו הרבי והרבנית מן השבי.

11 ימים הטלטלה הספינה 'סורפא פינטא' בין גלי האוקיינוס. בתחילת הנסיעה שיגר הרבי מברק לארצות הברית, ובו דיווח לאדמו"ר הריי"ץ כי הם בדרכם לניו-יורק.

 

כ"ח סיוון תש"א

נמל ניו-יורק שקק חיים. עוברים ושבים התרוצצו מכאן לשם, צעקו, צחקו וגם בכו. פליטים ומהגרים ירדו מהספינות, חלקם מאושרים וחלקם נבוכים ותוהים. ההמולה הייתה שגרתית ואופיינית למקום שדרכו עברו מיליונים בדרכם להתיישב בארצות הברית.

בתוך כל ההמולה והבלגן, בלטו במראם קבוצה של בעלי זקנים הדורים. יהודים על פי מראם. לא היה זה מחזה נפוץ באמריקה לראות יהודים בעלי זקן עבות ולבושים בלבושים יהודיים מובהקים.

 

צילום: shutterstock


 

הם המתינו לזוג שאמור היה להיכנס בשערי המדינה יחד עם שאר נוסעי ספינת 'סורפא פינטא'. מי ששלחם היה אדמו"ר הריי"ץ שגילה באזניהם מקצת ממעלותיו של חתנו והורה להם ללכת לקבל את פניו.

אל החוף ירדו הרבי והרבנית, ולשמחת כולם לא הייתה קץ. כמה ייחלו לבוא יום זה, לרגע בו יהיו בטוחים כי הרבי והרבנית ניצלו מן הסכנה הגדולה ונמצאים שוב במקום בטוח.

יחד נסעו המשלחת והבאים לבניין 770 איסטערן פארקווי שבברוקלין. על פי הוראת אדמו"ר הריי"ץ קיבלו התלמידים את פניהם בברכת שלום נרגשת.

 

// מועד תמידי

שלשה ימים המתינו הרבי והרבנית בטרם נכנסו אל אדמו"ר הריי"ץ; בהיותו בעל-רגש חששו פן יבולע לבריאותו בראותו את שניהם שוב. רק לאחר שלשה ימים, נכנסו ליחידות הרבי והרבנית - בנפרד, והתקבלו בשמחה ובהתרגשות גדולה.

 

 

במשך שנים רבות לא ידעו החסידים מתי בדיוק הגיע הרבי לאדמת ארצות הברית וניצל מן התופת.

בהשגחה פרטית בתחילת שנות המ"מים נודע לחסידים והבחורים כי היה זה ביום כ"ח בסיוון, ומני אז נקבע היום למועד תמידי בישראל.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.