מערכת COL | יום כ"ז סיון ה׳תשפ״א 07.06.2021

הופיע מחדש: 'שניים אוחזין בטלית' עם חידוש מרענן

לאחר שאזל מן השוק מזה מספר שנים, הופיע זה עתה מחדש, הספר "שנים אוחזין בטלית" מתוך סדרת ה"רשימות" של הרבי עם חידוש מרענן • במהדורתו הראשונה נדפס הספר לפני 25 שנה בשנת תשנ"ו. היה זה הספר הראשון שנדפס כספר בפני עצמו, לאחר ג' תמוז תשנ"ד, מתוך מחברות ה'רשימות' שהרבי הותיר אחריו בחדרו ונתגלו בהשגחה פרטית • מה החידוש המיוחד במהדורה הנוכחית?
הופיע מחדש: 'שניים אוחזין בטלית' עם חידוש מרענן
מימין: דף מתוך ה'רשימות' המקורי של כ"ק אדמו"ר. משמאל: שער הספר

לאחר שאזל מן השוק כמה שנים טובות, הופיע זה עתה מחדש, הספר "שנים אוחזין בטלית" מתוך סדרת ה"רשימות" של הרבי עם חידוש מרענן.

במהדורתו הראשונה נדפס הספר לפני 25 שנה בשנת תשנ"ו. היה זה הספר הראשון שנדפס כספר בפני עצמו, לאחר ג' תמוז תשנ"ד, מתוך מחברות ה'רשימות' שהרבי הותיר אחריו בחדרו ונתגלו בהשגחה פרטית.

העריכה וההכנה לדפוס על ידי הרבי היתה במקור בשנת תש"ב, פחות משנה מעת בואו לארצות הברית. 

מהחומר שנגלה לנגד עיניהם של חברי 'אגודת חסידי חב"ד' לאחר ג' תמוז תשנ"ד עלה כי הספר היה מוכן כמעט בצורה סופית להדפסה, והיה אמור לרדת לדפוס באותה שנה, תש"ב. זה הגיע עד שלב כזה, שהרבי בעצמו שרטט בכתב ידו הקדושה את דף השער! (כפי שמופיע בתמונה המצורפת [צילום מספר 5]), ואף כתב את ה"פתח דבר" [צילום מספר 6], אך לפועל החיבור לא נדפס מסיבות שאינן ידועות לנו.

לאחר ג' תמוז תשנ"ד, כאשר זכינו ונגלה האור הגדול של הרשימות, נמצאו בתכריך כתב יד קודשו של הרבי ארבעה מהדורות שונות של הרשימה שכותרתה "שנים אוחזין בטלית", בהן מהדורה קמא ומהדורה בתרא:
1) מהדורה ראשונית קצרה מאוד, בכתב יד קודשו של הרבי, מחודשים תשרי-חשוון תש"ב. [צילום מספר 1]
2) מהדורא קמא בכתב יד קודש, שהרבי כתב בתחילת חורף ה'תש"ב. [צילום מספר 2]
3) מהדורה בתרא שהרבי כתב בכתב יד קודש (משנת תש"ב, ללא תאריך מפורט). [צילום מספר 3] 
4) מהדורה בתרא, מתוקתקת במכונת כתיבה, עם תיקונים בכתב יד קודש של הרבי על הגליון, וכמה הוספות (משנת תש"ב, ללא תאריך מפורט). [צילום מספר 4]

במהדורה הראשונה של הספר שיצא כאמור בשנת תשנ"ו נדפסה הרשימה באופן כזה: ראשית באה המהדורה בתרא מסודרת עם כל התיקונים הסופיים של הרבי בפנים. כתוספת באה גם המהדורה קמא בשני הגרסאות שלה (כפי שהרבי הורה בכגון דא, להדפיס גם את המהדורה קמא), במהדורה זו נדפס הספר כמות שהוא, כיון שהיה כאמור מוכן לדפוס כמעט במילואו, ללא תוספות הערות או פענוחים (כפי שנהגו חברי המערכת לעשות לשאר ה'רשימות' שבאו בלשון קצרה ותמציתית, על מנת שהלומדים יבינו את התוכן).

החידוש במהדורה החדשה שמופיעה לקראת יום ההילולא ג' תמוז תשפ"א (כפי שניתן לראות דוגמא בתמונה המצורפת [צילום מס' 10]):
1) בנוסף על המופיע במהדורת תשנ"ו, באה במהדורה זו הרשימה כולה בגירסת ה'מהדורה בתרא' בשילוב פיענוח בידי חברי המערכת בסגנון של הערות-פיענוח בחלק התחתון של העמוד. אלו מעניקים ללומד אפשרות הבנה טובה יותר בדברי הרבי, גם כאלו שאינם בקיאים דים בסוגיא הנלמדת.
2) חידוש נוסף, בתוך הרשימה עם הפיענוחים באו גם קטעים ממהדורה קמא של הרשימה, אותם חלקים שהרבי לא הכניס למהדורה בתרא, והם באו בשולי הגליון בהערות באותיות א"ב בפני עצמם. 

נקודה מעניינת שניתן לשים אליה לב, היא העובדה שהרבי בחר בעצמו את שם החיבור. השם המלא שהרבי העניק לחיבור (כפי שניתן לראות בתמונה) הוא: "הצעת תוכן שיחה בהתוועדות ומסיבת בני תורה, חוברת ראשונה, שנים אוחזין בטלית (סוגיא דריש מסכת בבא מציעא)". זו הסיבה גם כן שבהוצאת הספרים קה"ת, בחרו להעניק את השם "שנים אוחזין בטלית". 

נקודה נוספת שהמוציאים לאור, חברי המערכת של 'ועד הנחות בלה"ק' מציינים בפתח דבר למהדורה החדשה, היא שעל אף שבסיסו של הספר הוא ביאור בנגלה בסוגיא דריש מסכת בבא מציעא, הרי שהביאור משולב כדרכו בקודש של הרבי, בתורת הנגלה ובתורת החסידות, וכפי שהם מצטטים מדברי הרבי בהקדמתו לספר שזהו "ביאור סוגיא שלימה ואופן לימודה בחיי הנפש, שדרך זה עדיין חדש הוא בעיני רוב התלמידים, אף שישן נושן הוא דרך פירוש ענין דתורה בחיי הנפש, וכאשר מלאים מזה מדרשי רז"ל וגדולי ישראל".

ניתן להשיג את הספר החדש בסניפי הוצאת הספרים קה"ת בכפר חב"ד ובקראון הייטס.

תמונה מס' 1: כתב יד קודש של המהדורה הראשונית
תמונה מס' 2: כתב יד קודש של מהדורה קמא
תמונה מס' 3: כתב יד קודש של מהדורה בתרא
תמונה מס' 4: מהדורא בתרא מתוקתקת עם תיקונים בכתב יד קודש
תמונה מס' 5: דף השער שהרבי שירטט בכתב יד קודשו
תמונה מס' 6: צילום הכתב יד קודש מה'פתח דבר' 
תמונה מס' 7: כתב יד קודש של הרבי "מי שיש לו איזה הערות והארות בשיחה הנדפסת בזה מתבקש לכתוב על פי האדריסה [=הכתובת] מרכז לעניני חינוך 770 איסטרן פארקאווי ברוקלין ניו יורק"
תמונה מס' 8: צילום כריכת הספר "שנים אוחזין בטלית" במהדורה החדשה ה'תשפ"א
תמונה מס' 9: דף השער של הספר מהדורת תשפ"א
תמונה מס' 10: פנים הספר דף מתוך הטקסט עם ההערות פיענוח

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.