מערכת COL צעיר | יום כ"ו סיון ה׳תשפ״א 06.06.2021

רבי ישעיה הורביץ: הרב שצוואתו הפכה לספר מפורסם

עוד מילדותו ניכרו ברבי ישעיה הורוויץ מעלותיו וכשרונותיו • לאחר שנים רבות בצל אביו ורבותיו גדל להיות רבם של קהילות חשובות בישראל • אחת מתכונותיו הייחודיות היא עובדת היותו גדול בנסתר לצד היותו גדול בנגלה
רבי ישעיה הורביץ: הרב שצוואתו הפכה לספר מפורסם
יהודי על ציונו של השל"ה בטבריה

 

 

// במעלליו יתנכר נער

שמחה שררה בביתו של רבי אברהם הורוויץ. ילד נוסף הצטרף למשפחה ונקרא שמו – ישעיה. אישיות מיוחדת היה רבי אברהם, הוא זכה להיות תלמידו של הרמ"א, וחיבר בעצמו מספר ספרים חשובים. המשפחה כולה הייתה מוכרת ומכובדת בין תושבי עירה פראג.

השנים עברו והילד ישעיה גדל ונעשה נער. ימי ילדותו עברו עליו כשהוא שוקד על תלמודו בסיועו של אביו הגדול, שלימדו וגידלו לשם ולתפארת. כל רואיו הכירו בו כי עדיו לגדולות.

 

בית הקברות היהודי העתיק בעיר פראג | צילום: Petr Bonek/Shutterstock


עד מהרה יצא שמו של הנער הצעיר בכל גלילות המדינה כעילוי עצום ותלמיד חכם. גם במעלליו התנכר הנער, ושמו הלך למרחקים ככזה שיראתו קודמת לחכמתו.

לא לאורך ימים נשארה משפחת הורוויץ להתגורר בעיר פראג. כשהיה ישעיה צעיר לימים עקרה המשפחה מפראג ובמשך מספר שנים הטלטלה בין ערים שונות, אך את עיקר לימודו עשה ישעיה הצעיר בעיר לובלין אצל רבותיו המהרש"ל והמהר"ם מלובלין.

בהגיעו לפרק 'האיש מקדש', נשא רבי ישעיה הורוויץ לאשה את חיה, ביתו של פרנס קהילת ווינה ר' אברהם מויל.

 

// רב ומנהיג

שמו של האברך הצעיר יצא למרחקים, ועד מהרה קיבל רבי ישעיה הצעות רבנות חשובות מקהילות יהודיות מפורסמות בכל הסביבה. רבי ישעיה שימש ברבנותם של ערים רבות ונודעות, ובהם – דובנה, פויזן, קראקא, אוסטראה וינה ופרנקפורט. בכל עיר בה שימש ברבנות ניהל את עדתו ברמה והרביץ תורה לעדרים.

בשנת ה'שע"ה, בעוד הוא משמש כרבם של יהודי העיר הוטלה גזירת גירוש על קהילת יהודי פרנקפורט. בראש הגולים עמד רב העיר רבי ישעיה, שנטל את מקל הנדודים ויצא לחפש את תחנתו הבאה. עוד באותה השנה הוא הוזמן על ידי ראשי הקהילה בפראג, עיר הולדתו, לעמוד ולשמש ברבנות העיר. רבי ישעיה נאות לבקשה, וקהילת פראג רגשה ושמחה.

במשך שבע שנים שימש רבי ישעיה הורוויץ כרבה של קהילת יהודי פראג כאשר בתחילה הוא משמש ברבנות לצידו של הרב אפרים לונטשיץ (בעל הספר "עוללות אפרים"), ולאחר פטירתו, כרבה היחיד של הקהילה המפוארת.

בעיר לובלין למד השל"ה מספר שנים. בתמונה, מבצר העיר לובלין | צילום: Shutterstock


 

// שני לוחות הברית

אחת מהתכונות הייחודיות שאפיינו את רבי ישעיה הלוי הורוויץ, הייתה היותו גדול בחכמת הנסתר שבתורה בנוסף על גדלותו בתורת הנגלה. באותם הימים הייתה תורת הנסתר פרי נחלתם של מתי מספר, יחידי סגולה שרבי ישעיה הלוי נמנה על חברתם.

לימים, כתב רבי ישעיה ספר מיוחד, שהתפרסם בכל תפוצות ישראל ועשה לו שם גדול - "שני לוחות הברית". הספר שנכתב כצוואה לבני משפחתו מפורסם כיום דווקא בראשי התיבות של שמו - "של"ה", ועל שמם נקרא גם המחבר הגדול בפי כל "השל"ה".

 

המשך יבוא

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.