שלמה מן | יום כ"ב סיון ה׳תשפ״א 02.06.2021

נחשפו בישראל: הספל של הרבי רש"ב, הארנק של הרבנית רבקה

ספל נטילת ידיים, שבו נהג להשתמש הרבי הרש״ב, וכן משקפיים שנהג להרכיב הרבי הרש"ב וארנק למטבעות של אמו הרבנית רבקה, אשת הרבי המהר"ש, מוצגים למכירה בירושלים. COL מגיש את תצלומי הפריטים לצד סקירה רחבה
נחשפו בישראל: הספל של הרבי רש
הספל והארנק (באדיבות 'קדם')

בימים האחרונים נחשפו בירושלים ספל נטילת ידיים בו נהג להשתמש הרבי הרש״ב וכן משקפיים שנהג להרכיב וכן ארנק למטבעות של אמו הרבנית רבקה, אשת הרבי המהר"ש.

הפריטים מוצגים בימים אלה בבית המכירות הפומביות ’קדם‘ בירושלים לקראת מכירתם בשבוע הבא.

הספל המדובר יוצר, לפי בית המכירות, בעיר טולה ברוסיה בסוף המאה ה-19 למניינם ונהג לשמש את הרבי הרש״ב לנטילת ידיים במהלך נסיעותיו. בספר "ליובאוויטש וחייליה", מאת הרה"ח רפאל נחמן (פאלע) כהן, מוזכר הספל באנקדוטה בקשר לביקורו של הרב אברהם דוד פויזנר מקלימאוויטש אצל הרבי הרש"ב בנאות דשא. "וכבדו אותו לסעוד בבית הרבי, התחיל לחפש חסרונות על הכלי שאדמונ"ע נטל ידי' ממנו".

באותו הספר מספר ר‘ פאלע כהן גם על המשקפיים שנהג הרבי הרש״ב להרכיב. "אדמונ"ע [הרש"ב] לא הי' מטלטל בראש השנה ברשות הרבים, וכשהלך לתשליך הי' מוסר את הסידור ואת המשקפיים למישהו מהבחורים. פעם אחת מסר לי [להרה"ח פאלע כהן] את הסידור והמשקפיים וכשהגיע לנהר רציתי למסור לו, והבחורים שמסביבו בקשו ממני שהם ימסרו להרבי ולא רציתי, ונדחקתי ומסרתי בעצמי" (עמ' 29, הערה 9).

עדות נוספת לכך מובאת בספר "אשכבתא דרבי", בתארו את הימים האחרונים קודם להסתלקותו של הרש"ב, ב' ניסן תר"פ, מעיד הרמ"ד רבקין: "אני הכותב, לא משתי ממטתו וממנו כמעט על רגע, עד כי נגנז ארון הקודש... וכל משך ימי מחלתו הייתי מסייע לו לישב או גם לעמוד כשהי' מוכרח... וכן הייתי יוצק מים על ידיו כשהי' נצרך לטול ידיו", ומספר על המשקפיים שהרש"ב נזקק להם בשעת התפילה בסידור: "הייתי מלביש לו את המשקפיים בכל פעם שהי' מתפלל מתוך הסידור (לבד ביום א' שלבש בעצמו המשקפיים) והוא לא היה מסייע כלל" (שם, עמ' 52).

יחד עמם, כאמור, מוצג גם ארנק המטבעות של הרבנית רבקה, אמו של הרבי הרש״ב, אותו קיבלה במתנה מבעלה הרבי המהר״ש. את הארנק אשר בנוי מחוליות של כסף קנה הרבי בזמן נסיעתו לפריז.

כידוע, הרבי המהר״ש היה ראשון אדמו״רי חב״ד שנהג לבקר בפריז. נסיעתו הראשונה הייתה בשנת תרכ"ח, בהיותו בן ל"ד שנים – כדי "להתראות עם עסקני הכלל" ("היום יום", הקדמת "שלשלת היחס"). בשנים תר"ל-תרמ"א ערך המהר"ש מספר נסיעות נוספות לצרפת, הן כדי לבקר במקומות מרפא ולדרוש ברופאים והן כדי לעסוק בצרכי הכלל (מפורסם במיוחד המעשה שהתרחש בעת שהתאכסן המהר"ש במלון "אלכסנדר" בפריז ופעל להחזרת אברך יהודי בתשובה).

על נוהגו של הרבי המהר"ש לרכוש מתנות ותכשיטים לאשתו הרבנית רבקה בעת נסיעותיו לחו"ל סיפר הרבי בשם הרבי הריי"צ: "הסדר הי' שאדמו"ר מהר"ש הי' נוסע לחו"ל לעתים קרובות, וכאשר לפעמים הי' מציע להרבנית להתלוות אליו בנסיעתו, היתה מבקשת שתמורת נסיעתה יתן לה את סכום הוצאות הנסיעה, והיא כבר תדע מה לעשות עם הכסף... וכמו כן היו לה הרבה תכשיטים – מתנות שקיבלה מבעלה, אדמו"ר מהר"ש, בשובו מחו"ל – שהיתה ממשכנת אותם כדי להלוות עוד כמה רובל עבור פעולותי'" ("תורת מנחם", חלק יג עמ' 337).

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
הכל מגיע מנכד הרבי הרייצ נ"ע שידוע ששימע...
כ"ב סיון ה׳תשפ״א
לאו דווקא
כ"ד סיון ה׳תשפ״א
ייתכן שזהו במסורת ממשפחות חבדיו''ת, שקיבלו זאת מבית הרב.
2.
הספל
כ"ג סיון ה׳תשפ״א
מה שהוזכר כאו שהיה מי שחיפס חסרונות בספל הנטילה, מסתבר לפי התמונה, שחששו היה בשל חיבור הידיות ע"י מסמרים שלפעמים מתרפים, מהמובא בסדר נט"י לסעודה בסידור אדמה"ז (אות י"ב) שהכלי כולו צריך להיות שלם בלי שום נקב או סדק מפולש. ומסתבר שאדמו"ר הרש"ב בדק הכלי מפעם לפעם שאין שום נזילה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.