צבי סופר | יום ט"ו סיון ה׳תשפ״א 26.05.2021

השליח בסין הזדעזע: 'שולחן ערוך' כתצוגה בחנות קוסמטיקה

הרב שמעון פרוינדליך שליח חב"ד בבייג'ינג סין, התארח אצל השליח בצ'נגדו, הרב דובי הניג לרגל ה'אופשרניש' של בנו • טובים השניים: הרב הניג נזכר במשימה מורכבת, ושיתף את הרב פרוינדליך: חילוץ ספר 'שולחן ערוך' שהוצב כפריט תצוגה אומנותי בחנות קוסמטיקה בצ'נגדו • הרב פרוינדליך שם לב לתאריך ונדהם. מה קרה אמש לפני למעלה מ-500 שנה?
השליח בסין הזדעזע: 'שולחן ערוך' כתצוגה בחנות קוסמטיקה
מימין: הרב שמעון פרוינדליך, והרב דובי הניג לומדים מתוך ה'שלחן ערוך' שחולץ

מאת הרב שמעון פרוינדליך

בין השנים 1510-2021

הגענו לצ'נגדו והתקבלנו בחום רב על ידי השלוחים הרב דובי ושרה הניג. הם חוגגים מחר את ה'אופשרניש' של בנם מנדל ובאנו לבלות איתם את האירוע המיוחד הזה.

בשעות אחר הצהריים שתי המשפחות שלנו נסעו לקניון הגלובלי הענק המפורסם ובו מלון אינטרקונטיננטל ומתקני משחק רבים ושונים לילדים. בזמן שהלכנו בקניון הרב דובי הזכיר לי שיש חנות קוסמטיקה צרפתית שיש בה כרך אחד של 'שלחן ערוך' בעברית ובצרפתית, והוא מונח בחנות כחלק מעיצוב התצוגה שלהם מאז נפתח הקניון, בשנת תשע"ג.

עוד אמר לי שניסה מספר פעמים לשכנע אותם לתת לו את הספר, אך לא הצליח. הם אמרו לו בנימוס ובכבוד רב שהם שייכים לרשת בינלאומית צרפתית בשם KIEHL'S והתצוגה של החנות נשלחת אליהם מהנהלת הרשת - כולל ספר זה.

לכששמעתי זאת פניתי לרב דובי ואמרתי, "אנא קח אותי לחנות, הייתי רוצה לנסות לשכנע אותם".

כולנו נכנסנו לחנות והייתה באמת תצוגה מפוארת עם מספר ספרים על ספרות יהודית (לא ספרי קודש) ואז ראינו את הספר הבודד, ה'שולחן ערוך'. ליבי שקע כשראיתי את הספר הקדוש הזה יושב מתחת לקערת חרסינה של פרוסות לימונים מיובשות...

"ליבי שקע": ה'שולחן ערוך' כפי שנראה בתצוגה בחנות


כשבהיתי ב'שלחן ערוך' הגברת בדלפק ניגשה אלי. פניתי אליה ושאלתי אותה בסינית אם יש לה כרטיס ביקור (מתוך מחשבה שאצור קשר עם המנהל לשאול אם אוכל לקבל את הספר), היא הגיבה ש"אין לנו כרטיס ביקור אבל אם אתה רוצה אני יכולה לתת לך את הקישור האינטרנטי להנהלת הרשת".

היא שלחה לי הודעה בסינית ושאלה מה אני רוצה. הסברתי שאני יהודי ורב הקהילה היהודית בבייג'ין, ספר זה הוא אחד הספרים הקדושים ביותר שקשה לי מאוד לראות בו פריט תצוגה עיצובי וללא שימוש. המשכתי והצעתי לשלם על זה.

היא הביטה בי ואמרה "אם אתן לך את זה, מה תעשה עם זה?" אמרתי "אני אלמד ואלמד מזה". ואז היא אמרה "האם זה בשבילך?" אמרתי "לא, זה בשביל הקהילה היהודית בבייג'ינג."

בשתי הידיים היא לקחה את זה מתחת לקערה ומסרה לי את זה. אמרתי לה "כמה אתה רוצה בשביל זה?" היא אמרה "שום דבר, זאת מתנה לקהילה שלך".

הודיתי לה מאוד ואז הצעתי לאשתי שנקנה משהו כ'הכרת הטוב'. זה ספר יקר ביותר - ספר קודש שהפך עכשיו לחביב עלי במיוחד!

לאחר שעזבתי את החנות פניתי לרב הניג ואמרתי שאני רואה בזה 'השגחה פרטית'. הוא נראה תמה ושאל אותי למה אני מתכוון. אמרתי לו שנזכרתי בדיוק שהיום בהיסטוריה היהודית בשנת 1510 למניינם היתה גזירת האיסור ללמוד בספרים יהודיים והשמדתם.

בשנת 1509 הורה הקיסר מקסימיליאן מגרמניה להשמיד את כל הספרים היהודיים בערים קלן ופרנקפורט דה מיין. זאת בעקבות בקשתו של פפרקורן, יהודי שהוטבל לנצרות, שטען כי הספרות היהודית מעליבה את הנצרות. היהודים פנו לקיסר בבקשה לשקול מחדש את הצו הזה, ומקסימיליאן הסכים לחקור את העניין. הוא מינה את יוהאן ראוכלין, חוקר גרמני מפורסם, לנהל את החקירה. הדו"ח שהוציא ראוכלין היה חיובי מאוד.

הוא הוכיח שלא היו ספרים המעליבים את הנצרות.

הקיסר ביטל את הצוו ב –י"ד בסיוון 1510.

מצפת (שם נכתב ה'שולחן ערוך' על ידי מרן רבי יוסף קארו), לצרפת (שם נדפס הכרך הזה), לצ'נגדו (לשם נשלח כיצירה לתצוגה), סוף סוף היא תמצא בית שילמדו ממנה.

תודה לך הרב והרבנית הניג על ההזדמנות הזו. אאחל שבית חב"ד והקהילה המדהימים שלכם ימשיכו לשגשג ולהיות נווה מדבר מצטיין ליהודים וליהדות בסין צ'נגדו."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.