מנדי ברגר | יום י' סיון ה׳תשפ״א 21.05.2021

עצור! המעשה שלך - לא מגדיר אותך • אז מי אתה באמת?

מדובר על אדם שגדל בבית תורני, אדם שידע תורה ומצוות, ובכל זאת נעשה בהמשך חייו לסטים, ראש השודדים, המטיל אימה על הכל. עד שפגש את רבי יוחנן שהחזירו בתשובה והוא נעשה אחד מגדולי האמוראים שהגמרא מלאה ממנו ומאמרותיו • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי - מיוחד ל-COL
עצור! המעשה שלך - לא מגדיר אותך • אז מי אתה באמת?
אחד מהחוזרים בתשובה הכי מרשימים בהיסטוריה שלנו הוא החכם התלמודי ריש לקיש. יש כמובן את רבי עקיבא, שמדברים בו רבות על כך שעשה שינוי גדול בחייו, שעד גיל ארבעים לא ידע צורת אות ואז החל את דרכו ונעשה רבי עקיבא. אבל ריש לקיש זה סיפור אחר. 
 
מדובר על אדם שגדל בבית תורני, אדם שידע תורה ומצוות, ובכל זאת נעשה בהמשך חייו לסטים, ראש השודדים, המטיל אימה על הכל. עד שפגש את רבי יוחנן שהחזירו בתשובה והוא נעשה אחד מגדולי האמוראים שהגמרא מלאה ממנו ומאמרותיו.
 
אולי לכן הוא זה שטבע במסכת סוטה את אחת הקביעות המשמעותיות והמהותיות על הקשר האמיץ בין היהודי לבוראו, ואולי אף יותר מכך, קביעה שמגדירה מחדש את מהות האדם: 'ריש לקיש אמר, אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות'.
 
כשאדם עובר עבירה חס ושלום, עושה מעשה חמור, באופן טבעי אנו נגדיר אותו על פי מעשהו. לא רק אנחנו, גם הוא עצמו יגדיר את עצמו על פי מעשהו הרע. אבל אז בא ריש לקיש שהיה בכל העולמות באופן מלא, מראש השודדים ועד אחד מראשי חכמי התלמוד ואומר: עצור, המעשה שלך לא מגדיר אותך. אתה נשאר מי שאתה, זה רק שנכנסה בך רוח של שטות שהסיטה אותך מהדרך.
 
ולא רק זה, את ההוכחה לדבריו הוא מביא מהפסוק בפרשת השבוע, פרשת נשא, 'איש איש כי תשטה אשתו'. מהעובדה שהתורה כתבה תשטה בשין ולא בסמך למד ריש לקיש שמדובר בשטות, רוח שטות. צריך להבין את זה, מדובר על מקרה של אישה שנחשדה שלא הייתה נאמנה לנישואיה, שזו לא עבירה קלה או קטנה, זה משהו כביר, זה חתיכת סיפור, ודווקא מפסוק הזה למד ריש לקיש שזו רוח שטות. 
 
אולי ריש לקיש מלמד אותנו שבשביל שנוכל לחזור בתשובה עלינו לזכור קודם שלא להגדיר את מהותנו על פי מעשה העבירה, כי עצם הידיעה שבתוך תוכו, במהותו, היהודי עדיין אדם טוב וטהור ומפעמת בו נשמה קדושה, והמעשים הם אמנם לכלוך ורע, אבל הם אינם האדם אלא מה שדבוק אליו, עצם הידיעה הזאת יש בה כדי לתת לאדם את התקווה ואת הכוח להתנער ולשוב אל המקור, אל מי שהוא באמת, אל מה שהוא באמת, קדוש טהור וזך.
 
הרי זה מה שאמר לו רבי יוחנן כשראה אותו עוד בהיותו שודד: 'חילך לאורייתא – כוחך מתאים לתורה'. במקום לגעור בו רבי יוחנן פשוט שם פס ארוך על כל הרובד החיצוני של השודד ואמר לו: אני רואה את המהות שלך, דבר לא השתנה במהות שלך, המהות שלך נקיה וטהורה, המהות שלך מתאימה לתורה. וריש לקיש קם וחזר בתשובה.
 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.