צבי סופר | יום ט' סיון ה׳תשפ״א 20.05.2021

תקדים: העמדה לדין בישראל על עבירה אנטישמית בחו"ל

עוה"ד גולדנדל וציבין: לראשונה, מי שפגע ביהודי בחו"ל עלול להשפט בישראל • עו"ד ויליאם ז'יל גולדנדל, מפריז, ועוה"ד מרדכי ציבין, מתכוונים להגיש בישראל תלונה נגד רוצח שרה חלימי הי"ד, על מנת שיועמד לדין בישראל, בטענה כי הרצח בוצע על רקע אנטישמי
תקדים: העמדה לדין בישראל על עבירה אנטישמית בחו
עורכי הדין גולדנדל וציבין

עוה"ד גולדנדל וציבין: לראשונה, מי שפגע ביהודי בחו"ל עלול להשפט בישראל. תלונה נגד רוצח גב' חלימי מפריז, עומדת להיות מוגשת לרשויות האכיפה בישראל. בשנת 2017 נרצחה בפריז באכזריות שרה חלימי בת 65, יהודיה חרדית, גננת ואזרחית צרפת.

הרוצח, קובילי טראורה, אזרח צרפתי מוסלמי, מהגר ממאלי, שכן של הנרצחת, הכה אותה והשליך אותה מחלון דירתה, בקומה השלישית בפריז, תוך שהוא צועק "אללה אכבר".

לאחרונה, ביה"מש לערעורים בפריז קיבל את טענות עורכי דינו, וביטל את המשפט, ניקה אותו מאשמה, קבע כי אינו כשיר לעמוד לדין והורה לאשפזו במוסד פסיכיאטרי, בהסתמך על חוות דעת של פסיכיאטרים מומחים, אשר קבעו כי הוא אינו אחראי למעשיו, הואיל והוא עישן סמים (קנאביס) טרם שרצח.

פסק הדין עורר סערה בקהילה היהודית בצרפת, ובעקבותיו נערכו הפגנות בצרפת, ניו יורק, לונדון ותל אביב. המפגינים דרשו כי הרוצח יעמוד לדין.

עו"ד ויליאם ז'יל גולדנדל, מפריז, מעורכי הדין הבכירים בצרפת, אשר מקורב לחסידי חב"ד בצרפת, לרב חיים ניסנסון, ובעבר לרב מוליע אזימוב ע"ה, ומטפל בהתנדבות בעניינים יהודיים ציבוריים, ועוה"ד מרדכי ציבין מת"א, המשתף עימו פעולה מזה מספר שנים בעניינים מקצועיים בינלאומיים ובישראל, מתכוונים להגיש בישראל תלונה נגד הרוצח, על מנת שיועמד לדין בישראל, בטענה כי הרצח בוצע על רקע אנטישמי, דבר שבית המשפט הצרפתי קיבל.

התלונה הזו, היא תקדימית, ראשונה מסוגה בישראל. עוה"ד מסתמכים על תיקון שנעשה בחוק העונשין משנת 1994 הקובע כי פגיעה "בחיי יהודי, גופו, בריאותו, חירותו או רכושו, באשר הוא יהודי או רכוש מוסד יהודי, באשר הוא כזה", היא בסיס להגשת תלונה בישראל ועמה דרישה לשפוט את הפוגע בישראל ובהתאם לכך לבקש את הסגרתו לישראל.

עד לתיקון שנעשה בחוק העונשין בשנת 1994 ,היה אפשר לשפוט בישראל אנשים שפגעו בחו"ל באזרחים או תושבים ישראלים, ברשויות, ועובדי ציבור ישראלים (המינוח המשפטי "תחולה מגוננת"). התיקון לחוק מאפשר לשפוט בישראל כל פשע אנטישמי נגד יהודים. עו"ד ציבין מציין כי מאז משפט אייכמן לא נשפט בישראל רוצח מחו"ל שאינו תושב או אזרח ישראל בעקבות מעשה עם מניע גזעני ואנטישמי.

לדברי עו"ד גולדנדל, אשר ייצג בעבר בצרפת עניינים הקשורים לביבי, ארקדי גאידמק, פלאטו שרון וחברי פרלמנט ממפלגתו של סרקוזי, אומר כי אין אנטישמיות במערכת המשפט הצרפתית, ואולם הפסיקה נובעת מרקע אידאולוגי, לדעתו עם הרוצח היה עומד לדין, השופטים יודעים כי המוסלמים היו מעלים באש את צרפת, ומנגד התגובה היהודית להאשמת יהודי הייתה מסתיימת בטור בעיתון ולכל היותר בהפגנות...

האם יש סיכוי כי הרוצח יישפט בישראל? לדעת ציבין, צרפת כנראה לא תסגיר אותו לישראל מאחר והיא לא מסגירה אזרחים שלה, במיוחד כאשר מדובר באדם אשר ביה"מ קבע כי עליו להיות מאושפז בבי"ח פסיכיאטרי, כך שאי אפשר יהיה לשפוט אותו בישראל.

לדבריו, להגשת תלונה בישראל יש ערך סימבולי, איתות ואזהרה כי כל פושע אנטישמי בחו"ל ואשר מסיבה כלשהי לא יישפט באותה המדינה, עלול להשפט בישראל.

עו"ד גולדנדל וציבין: "לראשונה, מי שפגע ביהודי בחו"ל, גם אם אינו תושב או אזרח ישראל, עלול להישפט בישראל. תלונה נגד רוצח עומדת להיות מוגשת לרשויות האכיפה בישראל."

כזכור, גולדנדל, יצג בעבר את ביבי, בעניינים הקשורים בצרפת, את ארקדי גאידמק, פלאטו שרון וחברי פרלמנט בכירים ממפלגתו של סרקוזי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.