שלמה מן | יום כ"ז אייר ה׳תשפ״א 09.05.2021

בעקבות האסון במירון: שבוע של פעילות חינוכית בת"ת כפר חב"ד

ביוזמת אנשי החינוך בתלמוד תורה בכפ"ח התמקדו בשבוע האחרון התלמידים, בצל האסון במירון, בדמותו של הנער ידידיה חיות ז"ל. חלק מהתלמידים אף נסעו לביקור ניחום אבלים בבית המשפחה • הרב זלמן רודרמן: "הגענו למסקנה שדווקא הממדים הבלתי נתפסים של האסון, הם אלה שמקשים על הילדים להתחבר אליו. כי מבחינתם 45 ו-100 זה פחות או יותר אותו דבר. החלטנו אפוא לבודד מקרה אחד מתוך 45 האסונות ולהתמקד בו"
בעקבות האסון במירון: שבוע של פעילות חינוכית בת
מהפעילות בכפר חב"ד, השבוע (באדיבות המצלם)

בשבוע שאחרי האסון הנורא במירון היו תלמידי התלמוד תורה בכפר חב"ד שותפים לשיעור אחד ארוך ומתמשך באהבת ישראל ובערבות הדדית. "הרעיון היה לגלות ולהעצים אצל הילדים רגשות של צער והשתתפות באסונם של אחרים, ואגב כך לקרב אליהם את עולמם של קהילות נוספות ביהדות החרדית", אומר ל-COL המנהל הרב מנחם מענדל כהן.

מה שהתחיל בשיחות של המחנכים עם התלמידים בימים שישי וראשון הסמוכים לאסון, נמשך במפגשים השבועיים הקבועים שמקיים הרב זלמן רודרמן, מההנהלה הרוחנית של הת"ת, עם תלמידי כל הכיתות.

"בכל שבוע אני מספר לילדים סיפור על צדיק או סיפור מהחיים, ומפיק ממנו מסר חינוכי ממוקד", אומר הרב רודרמן, "השבוע המפגשים הוקדשו לטרגדיה במירון. חשבתי – ביחד עם המנהל וצוות המחנכים – איך אפשר לגרום לילדים לכאוב באמת את האסון. לגרום לכך שהוא אכן ייגע בהם. הגענו למסקנה שדווקא הממדים הבלתי נתפסים של האסון, הם אלה שמקשים על הילדים להתחבר אליו. כי מבחינתם 45 ו-100 זה פחות או יותר אותו דבר. החלטנו אפוא לבודד מקרה אחד מתוך 45 האסונות ולהתמקד בו. והמקרה שבו בחרנו היה של הילד ידידיה חיוּת ז"ל מבני ברק. הבחירה בו נעשתה בין השאר בגלל העובדה שגילו קרוב לגילם של התלמידים.

"עשיתי תחקיר קצר על הסיפור המשפחתי והאישי של ידידיה – שנסע בליל ל"ג בעומר למירון יחד עם אביו, אחיו הצעיר וחבר נוסף בכיתה שלו, והוא וחברו מצאו את מותם באסון. בניתי את המקרה הזה כסיפור אחד שלם ותיארתי אותו לילדים. כך הם הצליחו להרגיש את האסון כאשר לאחר מכן הם בעצמם מכפילים אותו פי 45".

אך בתלמוד תורה לא הסתפקו בשיחות ובמפגשים, והחליטו לעשות צעד אחד נוסף שיחזק אצל התלמידים את תחושת האכפתיות והשותפות: קבוצה מתלמידי כיתה ז' נסעה ביחד עם המחנך הרב מנחם גלרנטר לנחם בבית משפחת חיוּת בבני ברק.



"המפגש עם האבא, הרב אביגדור חיוּת ועם האח הצעיר של ידידה, שמואל, שבנס שרדו מ'מסדרון המוות', היה מרגש מאוד", מספר הרב גלרנטר. "סיפרתי להם שבתלמוד תורה בכפר חב"ד התמקדנו בסיפור האישי שלהם ושזו הסיבה שבחרנו לבוא לנחם דווקא אותם. הם היו מאוד מרוגשים והאבא סיפר על הקשר שלו עם חב"ד ואיך 'רק לפני שבועיים ביקרתי בכפר חב"ד'".

הסיומת של הפעילות החינוכית הזו הייתה ביום שישי האחרון.

בכל יום שישי מתקיים באולם הת"ת 'סדר ניגונים' בהובלת המנהל הרב כהן. המנהל מנגן באורגן ניגונים חסידיים והתלמידים מלווים את נגינתו בשירה מלאת רגש והתלהבות. "השבוע הקדשנו את המעמד להרוגי מירון", מספר הרב כהן. "תלינו פלקט עם תמונות הנספים, ודיברנו עליהם. ניגנו בהדגשה מיוחדת את השיר 'אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח', שהושר על ידי ההמונים במירון רגעים אחדים לפני קרות האסון. כמו כן הזמנו את הרב דוד בייטש, משפיע בישיבת תומכי תמימים המרכזית, לשאת לפני הילדים דברי חיזוק והתעוררות. בסיום המעמד חילקנו לכל התלמידים פתקי החלטות טובות מעוצבים כמו נרות, וכל תלמיד קיבל החלטה טובה אישית לזכר הנספים. פתקי ההחלטות הטובות נתלו בפינת הנצחה מיוחדת שיצרנו בכל כיתה".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
איזה מרגש!!!
כ"ז אייר ה׳תשפ״א
כל הכבוד לכם. פעולה חינוכית למופת!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.