הרב מרדכי רוט | יום כ"ז אייר ה׳תשפ״א 09.05.2021

הייתי במסדרון במירון. אני חושב שדרכתי על אנשים. כולי בסיוטים

"אני מתעורר באמצע הלילה מסיוטים ומחלומות ונזכר מה שקרה באותו הלילה במירון. היינו בדחיסות איומה באותו המסדרון, שכבתי על אדם מסוים ואדם אחר שכב עליי. האדם מתחתיי צעק לי בקולי קולות: 'אני מת! אתה הורג אותי!' • המטפל הרגשי ואיש החינוך הרב מרדכי רוט בטור חינוכי מיוחד ל-COL
הייתי במסדרון במירון. אני חושב שדרכתי על אנשים. כולי בסיוטים
כותב השורות (באדיבות המצלם)

שבוע די מטלטל עבר עליי, אני שומע ופוגש אנשים שמגיעים אליי במקרים קשים. אבל השבוע זה היה שבוע סוער במיוחד.

ביום שני קיבלתי טלפון. "מרדכי, תעזור לי, אני מרגיש שאני הולך להשתגע, פשוט לצאת מדעתי".

"מה קרה?" שאלתי.

"תקשיב, מרדכי, קשה לי להגיד את זה במילים אבל 'אני רוצח'. אתה שומע? 'אני רצחתי אנשים', אני בקושי ישן מליל שבת ועד עכשיו. הייתי במסדרון המוות במירון בין כל האנשים, אני ניצלתי ברוך השם, אבל לך תדע כמה אנשים רמסתי ברגליי?!

"אני מתעורר באמצע הלילה מסיוטים ומחלומות ונזכר מה שקרה באותו הלילה במירון. היינו בדחיסות איומה באותו המסדרון, שכבתי על אדם מסוים ואדם אחר שכב עליי. האדם מתחתיי צעק לי בקולי קולות: 'אני מת! אתה הורג אותי!'

"אני ניצלתי ללא שום פגע אבל אני רוצח".

הוא החל לבכות בטלפון בכי מטלטל והיסטרי ללא יכולת להירגע.

"אני אדם חזק נפשית", ממשיך היהודי לספר לי, "אבל פעם ראשונה שאני מרגיש שאני הולך להשתגע. יש לי התקפי חרדה איומים רק שאני נזכר בזה. אולי יש לי פוסט טראומה".

הרגעתי את אותו יהודי כמה שיכלתי, אבל הבנתי די מהר שהוא צריך אולי משהו להירגע ושלחתי אותו לפסיכיאטר טוב שייתן לו משהו להרגעה.

לאחר כמה שעות אני מקבל שוב טלפון. שוב יהודי שמספר לי על התקפי חרדה שיש לו. גם הוא סיפר לי שהוא היה באותו מסדרון המוות במירון. "מחצו אותי אנשים רבים הרגשתי שאין לי אוויר, שאני נחנק, רציתי רק קצת אוויר. אני לא יכול לתאר לך את ההרגשה של אדם שהוא נחנק שהוא משווע לטיפת אוויר והוא לא יכול לנשום, זוהי הרגשה איומה. בהמשך אני לא זוכר יותר כלום כי פשוט התעלפתי. השם ריחם עליי ורק התעלפתי וניצלתי בנס.

"אבל מאז אני מתעורר באמצע הלילה מספר פעמים ואני מתעורר וחש כמו שזה קורה לי שוב, שאני נחנק ואני לא יכול לנשום.

"הלכתי לרופא המשפחה שלי", סיפר לי אותו יהודי, "והוא רשם לי כדור בשם 'קלונקס' שאני אקח וזה ירגיע אותי, אני אכן מקווה שזה יעזור לי סיים".

חוץ מנפגעי הגוף הרבים השם ישמור, אבל ישנם גם הרבה נפגעי נפש מאותו אירוע במירון. אנשים שראו את האירוע ראו נפגעים או שהיו בתוך האירוע עצמו. וחווים טלטלה נפשית חזקה מאותו אירוע. ישנם אנשים שמנסים להיות חזקים אף כשיש להם חרדות ומנסים לשדר עסקים כרגיל ובסוף הם קורסים לגמרי עד שהשם ישמור מגיעים למצבים שצריכים לקחת כדורים להרגעה.

זו לא בושה שאדם יודע שהוא במצב לא טוב ללכת לטיפול.

אני עצמי הייתי בליל ל"ג בעומר במירון.

ממש אחרי האירוע במו עיניי ראיתי בחורים ואנשים שהצליחו להימלט מהאירוע עצמו חלקם ממש היו נראים בהתקף חרדה או בהלם, ראיתי בחור אחד מכנסיו קרועים יושב על הארץ ובוהה באוויר.

הייתי קרוב לאותו מקום ראיתי בחור רץ בלי כיפה ונעצר לידי. אני שואל אותו: "הכול בסדר?" והוא רק אומר לי בבהלה עצומה ובגמגום: "אל תלך לללששם, יש יש הרוגים, הצלחתי לברוח משם".

קיבלתי השבוע לתיבת המייל שלי מייל מאדם אנונימי וכך הוא כתב לי: "אני נקרא איש חרדי אך בשנים האחרונות יש לי שאלות באמונה כל מיני שאלות באמונה. אבל אחרי האירוע מה שקרה במירון השאלות שלי מתחזקות למה? למה? למה? למה אלוקים עשה את זה? מה קורה פה?!"

כתבתי לו את התשובה הבאה:

"קודם כל אם יש שאלות למה להתמודד לבד ישנם אנשים שיכולים לעזור לך בתשובות נכוחות ונכונות, רבנים גדולים שיתנו לך תשובה והוכחות לכל שאלה שתהיה לך. אתה לא היהודי הראשון שאני שולח אליהם.

"ולגבי שאלתך על האירוע של מירון אני אספר לך קצת ברשותך על סבתא שלי שעברה את השואה האיומה על מזבח העקדה, שם לא נהרגו 45 אנשים אלא שם נרצחו שישה מיליון יהודים, זקנים צעירים נשים וטף. 

"כשהייתי בחור סבתי ספרה לי על השואה האיומה, שכשהסתיימה סוף סוף רוב משפחתה נרצחו על קידוש השם. הייתי כל כך שבורה ומשוברת הייתי נערה צעירה, אימא ואבא הי"ד שכל כך אהבתי נרצחו, אין כלום פתאום.

"ואז התחילו לי שאלות למה זה קרה? אלוקים למה? הייתי בוכה בלילות ואומרת: "טאטע למה?"

"ואז לילה אחד הייתה לי פשוט הארה והבנתי שלמרות הקושי הענק שיש לי אין תשובה למה אלוקים עושה כך וכך.

"כך אלוקים החליט וכל מה שהוא עושה הכול לטובה, אין למה. הבנתי שאני כזו קטנטנה מכדי להבין אלוקים כזה גדול.

"הבנתי שכדי להמשיך הלאה אני חייבת לשחרר מהראש שלי את השאלה ''למה''. אין למה! יש אלוקים שהוא ברא את כל העולם ומחיה את הכול וכל מה שהוא עושה הוא עושה בהשגחה פרטית והכל לטובה למרות שאני לא מבינה למה הוא עושה מה שעשה ולמה קרה מה שקרה.

"הבנתי שאני כזו מוגבלת וקטנה ואני רוצה להבין למה אלוקים עושה מה שהוא עושה?

"כן, היה לי קשה אבל עבדתי להגיד לעצמי שוב ושוב - אין למה. ככה אלוקים החליט וכך זה צריך להיות והכול לטובה למרות שאני לא מבינה כלום בשכל הגשמי שלי.

"ואז היא אמרה לי משפט חזק שתמיד אמרו במשפחתה: ''למה'' יאמרו ה''גויים'', אבל יהודים אומרים: אשרי העם ש''ככה'' לו".

אמרתי לאותו יהודי תשמע אני לא דן אותך ומי אני שיחזק אותך באמונה אבל אני בטוח שאתה עובר ניסיון קשה מאוד, אבל אם אתה רוצה לשרוד את מה שאתה עובר אז אל תחפש למה אתה גם לא תמצא תשובה ללמה.

רק תנסה כמה שאתה יכול להגיד לעצמך אני איש גשמי לא יכול להבין את כוונת הבורא אני גם לא מחפש תשובה לזה, אני יכול להשתדל לעשות תשובה על המעשים שלי וזהו.

כל מה שקורה איתי הכול לטובה הכול בהשגחה ולמרות שאני לכאורה רואה בעיניים הגשמיות שלי אחרת.

אני פשוט לא רואה את כל התמונה המלאה של המצב. אף אחד באמת גם לא יודע למה קורה מה שקורה.

יש משפט שאומרים לאנשים: "חכה, אתה לא ראית את כל התמונה כשאתה תראה את התמונה המלאה אתה תדבר אחרת".

המשכתי לחזק את אותו יהודי ואני בטוח שהשם יעזור לאותו יהודי.

יש סיפור שיהודי אחד הגיע לרב ואמר לו: "אני לא מבין את אלוקים למה הוא עושה כך ולמה הוא עושה כך?" אותו רב לקח אותו לרפת של הפרות בכפר שבו הם גרו. "יש לי אליך שאלה למה לפרה יש כאלו צרכים ולארנבת יש צרכים אחרים?" ענה לו אותו יהודי: "לא יודע". ענה לו אותו רב: "אתה לא מבין בצרכים של בהמה למה זה כך וזה כך ואתה רוצה להבין את אלוקים?!" ודי למבין.

שהשם לא ינסה אף אחד מישראל כי כשמגיע ניסיון אז קשה להאמין אבל צריך לדעת שזו האמת.

אחרי כל הידיעה שלמדנו והאדם קרא ולמד ושנה דעת אלוקית. האדם צריך לדעת שהוא מוגבל וקטן ולא יכול להבין את דעת האלוקים ומה שנשאר זה רק האמונה הפשוטה והתמימה ולשנן את זה שוב ושוב: יש בורא לעולם משגיח על הכול הוא מרחם עליי יותר ממה שאני מרחם על עצמי הוא דואג לי עשרים וארבע שעות ביממה. הוא אוהב אותי, הוא חומל עליי, אכפת לו ממני יותר מכל אחד בעולם. ואם אדם מרחם עליי זה רק מהרחמים שהשם נתן בליבו שירחם עליי. ואני לא יכול להבין כלום למה מי ומה, מה קורה פה בעולם הזה, למה אלוקים עושה מה שעושה. רק צריך לדעת שהכול זה מרחמים ולא מחשבותיי מחשבותיכם נאום השם...

שהשם יתברך לא ינסה אף אחד מעם ישראל באף התמודדות וקושי ויהיה רק טוב לכל עם ישראל.

לתגובות: [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.