שניאור דייטש | יום כ"ז אייר ה׳תשפ״א 09.05.2021

מנסור עבאס יקבע: האם תוצג ממשלת שמאל תוך שבוע?

מאמצים מצד מקורבי נתניהו להפעיל לחצים על מנסור עבאס שלא לתמוך בממשלת בנט-לפיד • יו"ר ימינה נפתלי בנט זימן הבוקר את אנשי מפלגתו לישיבה דחופה, ח"כ שיקלי לא יגיע • על פי הערכות במרבית הנושאים יש הסכמות, המחלוקת העיקרית סביב חלוקת התיקים בין המפלגות השונות
מנסור עבאס יקבע: האם תוצג ממשלת שמאל תוך שבוע?
מימין: מנסור עבאס, ונפתלי בנט

יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, זימן הבוקר (ראשון) את חברי סיעת ימינה לישיבה דחופה שתיערך ב-11:00 ברעננה.

ח"כ עמיחי שיקלי שהודיע כי לא יתמוך בהקמת ממשלה עם גוש השינוי הוזמן כמו כולם, אך הודיע שלא יגיע.

על שיקלי מופעל לחץ כבד; עטרה גרמן מ'סרוגים': "בוגי יעלון קבע פגישה להשבוע עם ח"כ שיקלי בכדי לנסות ולשכנע אותו לחזור בו, שלא יצביע נגד ממשלת האחדות.

בימים האחרונים לחץ כבד על שיקלי שלפחות יימנע ולא יתנגד, וכך לא יוכרז כפורש".

בנוסף, היום יתקיימו גם שיחות של צוותי המו"מ ושורה של ישיבות כבר החלו בכפר המכבייה ויימשכו בהמשך היום. המחלוקות העיקריות נסובות בשלב זה על חלוקת התיקים.

באשר לוויכוח על תיק המשפטים בין שרת המשפטים לשעבר ח”כ איילת שקד לבין יו”ר תקווה חדשה ח”כ גדעון סער – הנושא עודנו במחלוקת, אך עולים רעיונות יצירתיים כיצד לנסות לפתור את הנושא.

שלושה משרדים עדיין במחלוקת בין הסיעות, בראש נמצא תיק המשפטים, את התיק דורש נפתלי בנט עבור איילת שקד וגדעון סער גם הוא מתעקש לקבל אותו. גם על תיק החינוך נלחמים שניים: יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה וניצן הורביץ ממרצ. השלישי הוא תיק הפנים הנחשק בין כולם.

חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) סיפר בראיון ב'גלי ישראל' כי איילת שקד טענה בפניו שלא תעזוב את ימינה גם במקרה של חבירה לממשלת גוש השינוי. "אני חושב שאיילת שקד צריכה להבין שעם כל רצון להחזיק את תיק המשפטים - היא צריכה לקבל מנהיגות. דיברתי איתה, היא אמרה לי שהיא לא תעשה את הצעד הזה של לעזוב את בנט. אני כן מצפה ממנה לעשות את הצעד הזה", אמר ביטן.

למרות שנראה כי בנט ולפיד  'סוגרים קצוות', בליכוד עושים מאמצים שקטים כדי לטרפד את הקמת ממשלת השמאל:

לפי דיווח בעיתון ‘ישראל היום’, בשבוע שעבר נפגש אחד ממקורבי נתניהו עם יו”ר רע”מ מנסור עבאס לשיחה שארכה יותר משלוש שעות, בניסיון לשכנע אותו להתנגד לממשלה של לפיד ובנט.

בליכוד כי אנשי הרשימה המשותפת יתקשו לתמוך בממשלה בראשות בנט ואפילו לא להימנע בהצבעה כזו, כך שהם יטרפדו את המהלך.

למרות הלחץ של אנשי נתניהו על עבאס, היום ייפגש עמו נפתלי בנט, ויחל עמו משא ומתן בניסיון להבטיח את תמיכתו בממשלה.

עבאס הוכיח בעבר, למרות קשריו עם אנשי הליכוד, כי הוא אינו “בכיס” של איש, כאשר הצביע בסוגיית הוועדה המסדרת נגד עמדת הליכוד, וכך גם בניסיון לקדם את הצעת החוק של בחירה ישירה.

היום ימשיכו בנט ולפיד בניהול המו”מ הקואליציוני ובפגישות עם ראשי המפלגות השותפות ל’גוש החרם’.

ביום שישי משעות הבוקר ועד כניסת השבת התקיימו פגישות אישיות בין כל ראשי הגוש. הדיונים מתמקדים בחלוקת התיקים, במנגנון העבודה בממשלה פריטטית מורכבת, וגם בסוגיית קווי היסוד.

גורמים המעורים בפרטים סיפרו לעיתון ‘ישראל היום’: “יש רצון עז מכל השותפים לסגור, והבנה שמי שיתמהמה יכול להישאר בידיים ריקות. יש הבנה שככל שימשיכו לשאת ולתת, כל מי שיתעקש עלול להישאר בלי כלום”.

עוד אמרו הגורמים: “קיימת הבנה שברגע שבנט ולפיד יגיעו להסכמות, שאר השותפים ייאלצו ליישר איתם קו”.

ח”כ עודד פורר מישראל ביתנו העריך הבוקר, בראיון שהעניק לגלי צה”ל, כי בקרוב ייחתם הסכם קואליציוני בין בנט, לפיד ויתר המפלגות שירכיבו את הקואליציה של ממשלת השמאל.

“יש סיכוי סביר באמת שהשבוע יוכלו לפיד ובנט להודיע שעלה בידם להקים ממשלה”, אמר פורר בראיון. “עובדים קשה להקים אותה כמה שיותר מהר, יש ניסיונות מכל הצדדים להגיע לפשרות.

“בהרבה נושאים שנידונים יש הסכמה רחבה יותר ממה שחשבנו. למשל בנוגע להגדלת שכר החיילים וסבסוד מעונות היום כבר מגיל שלושה חודשים. יש נכונות לתת יותר לציבור שנושא בנטל”.

בהמשך נשאל פורר על הנושאים שבמחלוקת, וציין כי הנושאים הללו לא יהיו חלק מסדר היום של הממשלה שתושבע. “אני בעד החלת ריבונות בבקעת הירדן, אבל קבענו סדר עדיפויות – קודם כל כלכלה, בריאות וקורונה ואחר כך כל השאר”.

על שאלת השותפות עם מפלגת רע”ם אמר פורר: “לרע”ם יש הסכם די מפורט עם נתניהו. הליכוד היו הראשונים לחתום איתם הסכם, ראינו בדיון האחרון בוועדה המסדרת את החיבוקים עם מיקי זוהר”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.