הרב זלמן וישצקי | יום כ"ה אייר ה׳תשפ״א 07.05.2021

היהודי בכה על הקבר הטרי: "אטו ז'ע נאש רעבע גורליק"

"יהודי מבוגר עומד ובוכה בלווייתו של אדם שאינו קרוב משפחתו. נגשתי, שמתי ידי על גבו ואמרתי: כמה עצוב הא? והוא רק ניגב רגע את הדמעות ואמר: "אטו ז'ע נאש רעבע גורליק" – זה הרי הרב גורליק שלנו" • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי - מיוחד ל-COL
היהודי בכה על הקבר הטרי:
בתמונה מימין: השליח הרב חיים אליעזר גורליק ע"ה. משמאל: יבדלח"ט כותב השורות הרב זלמן וישצקי

הוא עמד שם לא רחוק מהקבר הטרי ובכה. לא הכרתי אותו, אבל את פניו זיהיתי מאירועים שונים שהיינו בהם יחד. יהודי מבוגר עומד ובוכה בלווייתו של אדם שאינו קרוב משפחתו. נגשתי, שמתי ידי על גבו ואמרתי: כמה עצוב הא? והוא רק ניגב רגע את הדמעות ואמר: "אטו ז'ע נאש רעבע גורליק" – זה הרי הרב גורליק שלנו'.

כך, במילים פשוטות אך עוצמתיות ומרגשות תיאר אתמול נפלא דוד טרכטמן את האהבה והקשר העמוק שיש ליהודים יוצאי ברית המועצות לרבם, שליחו של הרבי ליהודי רוסיה שבמלבורן, הרב חיים אלעזר גורליק ז"ל שנפטר השבוע.

הרב גורליק הוא דוד אהוב של רעייתי ואני טלפנתי אל דוד לספר לו שהתרגשתי מהפוסט שלו וביקשתי לשמוע עוד קצת. 'לוזיק היה אחד משלנו, הוא דיבר את השפה שלנו, את השפה הרוסית ואת השפה הלבבית של היהודים הרוסים. הוא היה אחד משלנו, אבל עדיין הוא היה שונה מאתנו, הוא היה מעלינו'.

למה? שאלתי. איפה ההבדל? ודוד ענה: 'כי לוזיק התחנך במחתרת הלובביצ'ית של רוסיה הסובייטית. הוא קיבל חינוך חודר גוף ונפש, חינוך שנכנס לעצמות. לא יכולת להזיז אותו ממי שהוא וממה שהוא.'

• 

דוד לא יודע את מה שאני יודע, שחודש אחרי שלוזיק נולד בלבוב של סוף שנת 46, הק.ג.ב. עצרו את אבא שלו ושלחו אותו לארץ גזירה לשמונה שנים ארוכות. וכשלוזיק היה בן חודש או חודשיים, אמא שלו נלקחה לחקירות ארוכות ומתישות והוא ואחיו הגדולים, חמי הרב מרדכי מנשה בן השלש שיחי', ואחיהם הבכור שלום בער ז"ל שהיה בן חמש, היו בבית עם בת הדודה שלהם 'ורה' בת ה12 שאגב, הוריה כבר היו בארץ גזירה. אם זה לא נקרא חינוך יהודי שנכנס לעצמות, אז מה כן?

אלו הם לא אנשים שמישהו יכול להזיז אותם מאמונתם.

לא קל להקים, לנהל ולהחזיק מרכז ליהודי רוסיה במלבורן, כך דוד. היהודים שחיפשו יהדות עלו לארץ הקודש ואפילו אלו שהיגרו לארצות הברית, ידעו ששם מחכה להם יהדות גאה ופעילה מאוד. לעומתם אלו שבאו לאוסטרליה חפשו רק חיים שקטים ונוחים, זה הכל. אבל הרבי לא התפעל מזה ושלח להם את האיש הכי מתאים, את לוזיק גורליק, איש קטן עם לב גדול, ש'אהב אותנו, רקד איתנו, חיבק אותנו'.

ארבעים שנה הוא עמד כמו חייל על משמרתו והיה שם יום אחרי יום למען היהודים שלו. ואני מבין פתאום יותר את היהודי המבוגר שבכה שם בהלוויה ואמר "אטו ז'ע נאש רעבע גורליק" – אלו הם רק חמש מילים בשבילנו, אבל מי שיודע את שפת הלב של יהודי רוסי, יודע שיש כאן הרבה יותר מחמש מילים.

שבת שלום,

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.