צבי סופר | יום ט' אייר ה׳תשפ״א 21.04.2021

הפרופ’: "לא יכולים להמשיך לעודד ילודה; לצמצם הקצבאות"

החוקר מהמרכז הבינתחומי, פרופ' עומר מואב, משוכנע שנצטרך לבחור בין מדינה ענייה שמעודדת ילודה או מדינה מפותחת - וממוצע של שני ילדים למשפחה • "משפחה חרדית ממוצעת מקבלת מהמדינה בתקציבי חינוך, בריאות ורווחה 5,000 שקלים בחודש, מעבר למה שהיא משלמת במסים"
הפרופ’:
תינוקיה בבית הרפואה 'לניאדו'. צילום אילוסטרציה, יח"צ

החוקר מהמרכז הבינתחומי, פרופ’ עומר מואב, טוען כי קצב הגדילה הטבעי בישראל לא יאפשר להמשיך לחיות ברמת החיים הנוכחית עוד זמן רב.

בריאיון לקלמן ליבסקינד בתכנית ‘עצם העניין’ בכאן חדשות’ –  טען הכלכלן: “אם אנחנו רק רוצים לעמוד במקום אנחנו צריכים להגדיל את התשתיות ב-2% בשנה, אבל אנחנו רוצים לא רק לעמוד במקום אלא להתקדם – דרושה השקעה אדירה, בתחבורה ציבורית בעיקר, כדי ליישר קו עם המדינות המפותחות”.

מואב מצביע על שינוי כיוון: “הילודה הגבוהה מאוד ובעיקר התפלגותה על אוכלוסיות שונות, היא אתגר כלכלי מאוד חמור שאנחנו צריכים להתייחס אליו”. לדברי מואב, ישראל מעודדת ילודה על ידי סבסוד משפחות מרובות ילדים.

“מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שמשפחה חרדית ממוצעת מקבלת מהמדינה בתקציבי חינוך, בריאות ורווחה סדר גודל של 5,000 שקלים בחודש מעבר למה שהיא משלמת במסים. המשמעות היא שיש פה אוכלוסייה הולכת וגדלה, נטל שהולך וגדל על משלם המסים”.

ומה עם העולם הערכי שמוביל משפחות יהודיות דתיות, ולא רק, ללדת ילדים רבים?

פרופ’ מואב מעדיף להתמקד בצד הכלכלי: “אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו רוצים להיות מדינה מפותחת, או מדינה ענייה שעושים בה המון ילדים. אני לא אתווכח. אולי אקח את עצמי לחיות במקום אחר.

“ילודה היא לא רק פונקציה של תרבות, ערכים ודת אלא גם פונקציה של תמריצים. בראיה מפוכחת אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו לא יכולים להמשיך לעודד את הילודה ולממן את הילדים. צריך לצמצם את קצבאות הילדים ובוודאי להפסיק אותם אחרי ילד שלישי”.

וידאו ('כאן 11'):

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.