הרב שמעון אייזנבך | יום ד' אייר ה׳תשפ״א 16.04.2021

בדקנו וגילינו: למעלה מ-15% מן הכתובות - פסולות או שנעלמו

שיחה רנדומלית בנסיעה חזור מהאוהל ל-770, בימי כינוס השלוחים העולמי לפני שנתיים, הובילה לגילוי חשוב • הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת, עם טור נוסף - מיוחד למגזין שישי של COL • והשבוע: על בדיקת כתובות
בדקנו וגילינו: למעלה מ-15% מן הכתובות - פסולות או שנעלמו
בעיגול מימין: כותב השורות

בכינוס השלוחים העולמי לפני שנתיים, בו השתתפו השלוחים בגופם עוד בטרם עידן הקורונה, נסעתי באחד מימי הועידה לאוהל. בדרכי חזרה ישבתי באוטובוס שנסע ל-770 לצדו של אחד מידידיי השלוחים שזמן רב לא נפגשנו. מטבע הדברים אמר לי אותו שליח כי הוא יצא עכשיו מאת הקודש עם כוחות מחודשים ומעוניין להוסיף בפעילותו ולכן הוא שואל אותי על פעילותי ועל עיסוקיי בימים אלו. עניתי לו כי לאחרונה פתחתי מכון מיוחד בשם "כתובה כהלכתה", שמטרתה לתת שרות לכל מאן דבעי לבדוק את כשרותה של הכתובה ללא תשלום.

סיפרתי לו מעט על פעילותו של המכון ועל הנתונים המעניינים שעולים בתום תקופת פעילות קצרה המלמדת ששיעור הכתובות הפסולות הוא די גבוה ביחס למשוער. בסוף נסיעתנו הוא ביקש לשלוח גם את הכתובה שלו למכון האמור, כאשר יגיע לאה"ק, כדי שנבדוק אותה.

ברוך אומר ועושה. מיד עם נחיתתו בארץ הוא שלח אלינו צילום של כתובתו. כשבדקנו אותה התברר שהיא פסולה ממש. היה כתוב בה "ברביעי בשבת" בעוד שהוא התחתן ביום חמישי בלילה, כלומר בליל שישי. שאלתי אותו מי היה מסדר הקידושין שלו והתפלאתי לשמוע ששגגה יצאה מידו של רב נכבד בישראל שהיה גם דיין חשוב ומחבר ספרי שו"ת נחשבים, והדבר מלמד שלא ניתנה תורה למלאכי השרת ויתכנו טעויות גם אצל מסדרי קידושין הבקיאים בטיב גיטין וקידושין.

למותר לציין שידידי השליח פנה מיד שאסדר לו "כתובה דאישתכח בה טעותא" כנדרש מכל מי שכתובתו פסולה, והוא לא הפסיק להודות למכון על פעילותו. לדבריו היה זה מכוון מלמעלה שיפגוש אותי בצאתו מן האוהל כדי לתקן את כתובתו שהיתה פסולה במשך למעלה משלושים שנה.

מלבד כתובות שנמצאו בהן טעויות הפוסלות אותן, ישנם גם אנשים שאיבדו את כתובתם במעברי דירות או מסיבות אחרות שונות והם חייבים לכתוב "כתובה דאירכסא", שכן חז"ל קבעו שאסור לו לאדם לשהות עם אשתו שעה אחת בלא כתובה וזאת כדי שלא תהיה קלה בעיניו להוציאה.

אינני יודע עד כמה מפורסם הדבר שלרבי נשיא דורנו הייתה "כתובה דאירכסא", משום שזמן קצר לאחר החתונה נאבדה הכתובה והרבי פנה לרבי הקודם וסיפר לו שמחפשים את הכתובה והיא לא נמצאת. הרבי הקודם התיישב מיד לכתוב כתובה חדשה בכתב ידו וערך אותה מחדש.

לימים התבטא הרבי שהיה כדאי לו הדבר שכן יש לו עתה כתובה חדשה שנכתבה בכתב יד קדשו של הרבי... 

מאז הוקם המכון, נבדקו כתובות רבות ולפי הנתונים שבידינו שיעור הכתובות הנעלמות והפסולות הן למעלה מ-15 אחוז. למרות זאת אנשים יש להם רתיעה בלתי מוסברת לבדוק את הכתובה שלהם.

שיעור הפסולים בתפילין ומזוזות שואף כמעט לאפס ועם כל זה אנשים בודקים בקביעות את התפילין והמזוזות מפעם לפעם כשהם מוסרים אותם למגיהים מבלי לחשוש כלל שמא ייחשפו ויתברר שתשמישי הקדושה שלהם היו פסולים.

לעומת זאת זוגות נשואים חוששים להוציא את כתובתם ולהראות אותה לרב שיעבור עליה היטב. לפעמים זו האשה שאינה מסכימה בשום אופן שיחדרו לפרטיותה ולפעמים זה האיש שחושש שיצביעו עליו כמי שחי כך וכך שנים ללא כתובה או בכתובה פסולה.

לכן אנו מקפידים על דיסקרטיות מלאה ובדיקת הכתובה נעשית בחשאי מבלי שהנתונים יעברו לאיש מלבד למי שמוסר את הכתובה. קרה גם שאחד מבני הזוג שלח את הכתובה בחשאי מבלי שבן הזוג השני ידע.

ישנם רבים ששמעו שיש רבנים ו'באבות' למיניהם שמבינים בכתובה ולדעתם היא משפיעה על הלך הרוח של בני הזוג ועל שלום ביתם. לכן חשוב להבהיר כי מכון "כתובה כהלכתה" אינו מתעסק כלל בסגולת הכתובה וברעיונות נשגבים הטמונים בתקנת הכתובה. המכון מתעסק אך ורק בכשרותה של הכתובה בלבד.

פעמים רבות כאשר מתעוררת שאלה גבולית על כשרות הכתובה אנו מפנים את בעל הכתובה לרבנים שיחליטו עבורו האם לכתוב כתובה חדשה או שעדיף להשאיר את הכתובה הקיימת על כנה.

מי שהקים עולה של כתובה בדורנו זה הוא רבה של בת ים, הרב הגאון רבי אליהו בר שלום מחבר הספר "משפט הכתובה" בן שמונה חלקים בהם הצליח ללקט כמעט כל שאלה המתעוררת בכתיבת הכתובה ובדיניה. בספריו הוא מכריע בדקדקנות רבה בשאלות רבות לפסול או להכשיר.

ישנם רבנים נוספים העוסקים אף הם בדיני הכתובה וחלקם נוטה להתיר כתובות שנמצאו בהן טעויות והופכים כל אבן כדי להכשירה.

אחד מהם הוא הרב יוסף כהן שליט"א רב ומו"צ בעיר רמלה שהוציא לאור ספר בשם "יוסף השם עליכם" ובו הוא מסנגר בכל כוחו על הכתובות שיש הרוצים לפוסלן. בתוך דברי ההקדמה לספרו הוא כותב: "... מובן מאליו שפסילה פזיזה ולא מוצדקת של כתובה היא מעשה לא רצוי מכמה בחינות ובעיקר בגלל הציוי של ואהבת לרעך כמוך. לכן ספר זה נועד להגן על הכתובה מזוויות שונות ומגוונות ובכך למתן פסילת כתובות בקלות ראש".

בספרו הוא הצליח לקבץ עדויות רבות מגדולי ישראל מהדור הקודם שהתירו דברים רבים שאחרים רצו לפסול ואף צילם דוגמאות רבות של כתובות שנמחקו בהן שמות ופרטים ותוקנו באופנים שונים ולמרות זאת התירו את הכתובות אף שלא עשו להן קיום.

כאשר תימצא כתובה עם שאלה הלכתית אין המכון מכריע בדבר כי אם מפנה את בעל הכתובה לדרוש אצל רבנים כאוות נפשו שיחליטו עבורו האם לכתוב "כתובה דאשתכח בה טעותא" או להתיר את הכתובה הקיימת על כנה.

ישנן כתובות פסולות שלא ניתן להבחין בפסלותן מתוך הכתובה עצמה אלא הדבר מתברר בדרכים אחרות.

באחת הכתובות שהגיעו למכון היה נראה שכמה מלים בכתובה כתובות באופן שונה מיתר התיבות שנכתבו בה. אחד מהאברכים שעסק בבדיקתה עלה בדעתו כי המלים הללו נכתבו תוך כדי החופה כשהכתובה אינה מונחת על שולחן או על דבר מוצק. הוא ביקש מהחתן להביט בסרט החתונה ואז התברר כי כאשר הגישו לקורא הכתובה לקרוא אותה הוא הבחין כי אחת השורות ריקה והרב שהיה שליח צעיר ולא היה לו נסיון בסידור קידושין מילא את החסר תוך כדי החופה וזאת לאחר שהעדים כבר חתמו תחילה על הכתובה שבעצם לא נכתבה...

 

לאחרונה שיגרה אלינו אלמנה את הכתובה שהיתה אצלה שנים רבות. הכתובה היתה "כתובה דאירכסא", שנכתבה כשלושים שנה לאחר נישואיהם, כאשר בעלה חיפש את הכתובה שנעלמה ולא נודעה מקומה.

אלא שגם הכתובה החדשה היתה בעייתית ביותר. ניסיתי לאתר מי כתב את הכתובה הזו ולא הצלחתי כיון שהעדים חתמו ללא שם משפחתם, מלבד הפרט שהיא נכתבה בירושלים. מחד היה נראה שעורך הכתובה היה בקי בטיב גיטין וקידושין אך מאידך כמעט בכל פעם שכתב את שמות האיש והאשה היו בהם טעויות ושינויים בשמות למכביר והוא החתים את העדים בראשי תיבות מן הצד לגמרי על תיקונים רבים במקום לכתוב כתובה חדשה.

כך גם הגיעה אלינו כתובה שהיתה כתובה ביופי והדר אלא שבתאריך הכתובה היה כתוב בשנת חמשים ושלש והמספר חמשים היה מחוץ לשורות לגמרי. כאשר מלה משמעותית היא מחוץ לשורות היא עלולה להיות מזוייפת וישנו חשש לשטר מוקדם שהוא פסול.

אחד מתושבי אילת בא אלינו עם כתובתו שבה לא צויין שהוא לוי ושאלתו היתה האם להחליף הכתובה אם לאו וכן שאלות שונות ומרתקות המתעוררות תוך כדי בדיקת הכתובות.

סוף דבר, מן הראוי שכל אדם יידע במדוייק היכן מונחת כתובתו וכדאי גם שיצלם אותה וישלח אותה במייל או בווצאפ למי שבקיאים בעריכת חופות כדי שיבחנו אותה מכל צדדיה וזאת, שוב, לא בגלל עניינים רוחניים וחיפוש סגולה אלא כשם שכל אדם זהיר בכל פרט ופרט בשולחן ערוך ונושאי כליו כך גם חובתו שתהיה לו כתובה כשרה כדת וכדין.

רבים שאלוני מה לשליח של הרבי ולעיסוק בדיקת כתובות? האם הרבי הורה אי פעם לאדם לבדוק את כתובתו? ותשובתי בפי: פעם היו מעטים המתעסקים בסידור קידושין והיו מיומנים היטב בעשייתם אך דוקא בדור האחרון שאלפי שלוחים של הרבי מפוזרים בכל פינה ופינה בעולם ובעל כרחם הם חייבים לסדר קידושין ולערוך חופות, יש לעורר מודעות לכתיבת שטרות כהלכה ולוודא שהכתובות נכתבות כדין.

כמו כן אכשר דרא עם התפתחות הטכנולוגיה ובפחות מתוך כדי דיבור ניתן לצלם בנייד את הכתובה ולשלחה מקצה העולם לקצה השני ובבדיקה קלה אפשר ללון שינת ישרים בידיעה שהכתובה המצויה ברשותינו כתובה כהלכה.

את פרטי שליחת הכתובה ניתן לברר אצל הרב אהרן פרידמן בטל.  0548831120

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
שיעור התפילין הפסולים שואף כעמט לאפס ???...
ה' אייר ה׳תשפ״א
2.
נוסח כתובת הרבי
ה' אייר ה׳תשפ״א
את כתובת הרבי השניה כתבו בליל החתונה. ומעניין הנוסח שלה.
למרות שהיה ידוע לעדים מתי הייתה החופה והקידושין.
אשמח לביאור של הרב הענין.
בליל החתונה?
ו' אייר ה׳תשפ״א
לפי המסופר את הכתובה לא כתבו מיד בליל החתונה, אלא לאחר זמן.
היכן התפרסמה הכתובה?
3.
רעיון מבורך
ה' אייר ה׳תשפ״א
איך אף אחד לא חשב על זה?
4.
ב"ה תודה רבה על כל הכתבות המרתקות
ה' אייר ה׳תשפ״א
ומלאות תוכן חסידי תורני, בנימה אופטימית ושמחה.
אולי אפשר להעיר ולהאיר, שלא היה ראוי לכתוב, שאותו רב צעיר שטעה הוא שליח. לא כי שליח לא יכול לטעות, אלא לא לדבר לשון הרע על שלוחים של הרבי. גם לא לתת מקום לאלו הרוצים לחפש טעויות אצל השלוחים וחב"ד, למרות שאני מבין כוונתכם שגם השלוחים צריכים להתחזק בזה וכדאי שיבדקו.
5.
הרב
ה' אייר ה׳תשפ״א
הרמ''א מיד בתחילת הלכות כתובות פוסק שהיום אין איסור לשהות בלא כתובה כיון שאינו יכול להוציאה בע''כ משום חדר''ג, וכל ענין הכתובה הוא רק מנהג. ולכן פסק ציץ אליעזר שלא משנה כלל אם אבדה הכתובה או ''פסולה''. ומה גם שכיום הגרושה מקבלת רוב הרכוש. והבעל נשאר עם מאתים זוז....
חבל שאין הכותב מציין שהכתובה שכתב
הריי''ץ לרבי היתה בע''פ, נוסח עצמאי, והכותס הנכבד היה בטח פוסלה מכל וכל..
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.