שמעון כהן, ערוץ 7 | יום ל' ניסן ה׳תשפ״א 12.04.2021

הרב החב"די של פרויקט החללית משתף בשאלות הנדירות שמקבל

על ההתרסקות החללית הישראלית לפני כשנתיים, על הפרויקט המחודש ועל שילוב הלכה וטכנולוגיה במיזם המתפרס על פני מאות קילומטרים • הרב החב"די של פרויקט 'בראשית' שוחח עם ערוץ 7 - ודיבר על הכל
הרב החב
פועל קידוש השם. הרב דהן ביעוץ הלכתי במאיץ החלקיקים בשוויץ (באדיבות המצלם)

במלאת שנתיים להתרסקות החללית הישראלית 'בראשית' על הירח, שוחח רב הפרויקט החב"די, הרב שרגא דהן, בוגר המרכז האקדמי לב המשולב בפרויקט ההמשך 'בראשית 2', עם ערוץ 7.

הרב דהן התייחס בראשית דבריו לשאלה המתבקשת, לשם מה בכלל צריכים רב לפרויקט שיגור חללית? הרב דהן חילק את תשובתו לשתיים. ראשית - בעבור מהנדסים, וכן ראש הפרויקט, שהינם שומרי תורה ומצוות. שנית - עניין עקרוני שנועד לאפשר למדענים ואנשי חלל שומרי מצוות להיות שותפים במיזמי דגל דוגמת החללית בראשית.

השאלות ההלכתיות שעלו בפני הרב דהן ואנשי המיזם היו רבות. לדוגמה: "איך שולחים חללית במשך חודשיים כשצריך לעקוב אחריה, לוודא שאין תקלות ולבצע מעקב כאשר יש את השבת".

הרב דהן, כך ערוץ 7,  גייס את ידיעותיו התורניות, בין השאר ככראש מדור הלכה של הרבנות הצבאית בעבר ותוך שהוא נועד בגדולי ישראל, בהם גם הרבנים הראשיים, והכווין את המיזם למציאת מודלים ופתרונות שיאפשרו שיגור חללית ללא חילול שבת.

"הפרויקט נועד לחבר את הנוער בישראל ולתת להם השראה וחזון לעיסוק בטכנולוגיה כדי לקדם את המדינה, ואנחנו לא רוצים שהפרויקט ייועד לחלק מהאוכלוסייה. לכן לא מתאים שהנחיתה תהיה בשבת וכו'", אמר הרב דהן לערוץ 7 וציין כי שאלה נוספת עסקה באפשרות שמא בדיוק בשבת תגיע החללית לסכנת התרסקות, האם היותה בגדר הפסד מרובה מאפשר טיפול בה מרחוק? גם לכך הוכנו מודל ופתרונות שבסופו של יום לא נצרכו. "הייתה קואליציה מקיר לקיר, מאנשי החלל ועד הרבנים", הוא מספר ומציין כי "את כל התכתובות ההלכתיות הכנסנו לחללית והם כעת שרופים על הירח".

כשהוא התייחס לבראשית 2 סיפר הרב דהן כי במיזם זה "אנחנו מגביהים קומה. שולחים מקפת, שזו מעין חללית שתקיף את הירח ובה יהיו שתי חליליות שינחתו בשני מקומות שונים ויבצעו מחקרים. המקפת תקיף את הירח שנתיים ותשלח מידע לכדור הארץ. זה מרגש". לדבריו "שיטת השיגור תהיה באותה שיטה של החללית הראשונה. כשנתקרב לתהליכים הטכניים ממש נאמץ חלק מהדברים וחלק נצטרך לשדרג".

על רגעי ההתרסקות של 'בראשית' סיפר הרב דהן כי הוא עצמו היה אז ליד חדר השיגור. לדבריו "אנשים היו מאוכזבים אבל לא מופתעים". עוד סיפר כי "כשהגעתי לאירוע הנחיתה אחד ממייסדי הפרויקט אמר לי 'ברוך הבא לאירוע ההתרסקות של החללית' כי רוב מוחלט של הסיכויים היה שתהיה התרסקות".

ועם זאת, הדגיש הרב דהן את ההישג: "אנחנו המדינה השביעית שהקיפה את הירח. אנחנו לא מסתפקים בזה ולכן קיווינו להנחית חללית כבר בשיגור הראשון. העולם רואה בזה הצלחה ענקית אבל העם היהודי חותר לשלמות".

לקריאת הכתבה המלאה בערוץ 7 > לחצו כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.