צבי סופר | יום כ"ט ניסן ה׳תשפ״א 11.04.2021

סוכנות הגרעין באיראן: "התקלה בנתנז נוצרה מפעולת טרור"

איראן דיווחה הבוקר על בעיה באספקת החשמל ברחבי המתקן להעשרת אורניום בנתנז ראש סוכנות הגרעין של איראן אמר היום (ראשון) כי התקלה במתקן העשרת האורניום בנתנז היא פעולת טרור • מומחה בינלאומי בהגנה גרעינית: "הפסקת חשמל לא פוגעת בכור עצמו, אלא בעיקר מייצרת אי נוחות, ונועדה בעיקר להלך אימים"
סוכנות הגרעין באיראן:
המתקן להעשרת אורניום בנתנז, איראן (צילום מסך, 'ישראל היום')

איראן דיווחה הבוקר על בעיה באספקת החשמל ברחבי המתקן בנתנז. זאת לאחר שרק אתמול הכריזה כי חנכה שם צנטריפוגות חדשות מדגם מתקדם שמטרתן להעשיר אורניום עבור תוכנית הגרעין שלה.

ראש סוכנות הגרעין של איראן אמר היום (ראשון) כי התקלה במתקן העשרת האורניום בנתנז היא פעולת טרור. לדבריו, איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב, מבלי לציין מי עומד מאחורי התקלה ברשת החשמל במתקן בנתנז או מה בדיוק גרם לה.

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלוונדי, אמר כי החשמל קרס ברחבי המתקן, המורכב מסדנאות ומאולמות העשרת אורנים תת-קרקעיים. "אנחנו עדיין לא יודעים את הסיבה להפסקת החשמל ועלינו לבחון זאת לעומק", אמר.

הבוקר התייחס הרמטכ"ל אביב כוכבי לפעולות שונות שישראל מבצעת בכמה חזיתות אך לא התייחס באופן מפורש לתקרית בנתנז. הרמטכ"ל אמר כי "פעולותיו של צה"ל ברחבי המזרח התיכון אינן נסתרות מעיניי האויבים. הם צופים בנו, רואים את היכולות ושוקלים את צעדיהם בזהירות. בזכות פעולות צבאיות אחרות, מורכבות ומתוחכמות, בזכות חיילי צה"ל ומפקדיו, השנה החולפת הייתה אחת השנים הבטוחות ביותר שידעו מדינת ישראל ואזרחיה. נמשיך לפעול בעוצמה ובשיקול דעת, בנחישות ובאחריות".

ד"ר אל"מ (מיל) אורי ניסים לוי, מומחה בינלאומי בהגנה גרעינית ויו"ר הפורום הגרעיני www.WNF-193.com מסביר ב'ישראל היום' כי הפסקת חשמל לא פוגעת בכור עצמו, אלא בעיקר מייצרת אי נוחות. "הפסקת חשמל בעיקרה רק מחייבת את האיראנים להוריד את השלטר ולהחזיר אותו מחדש. לכן אם זה היה הפסקת חשמל זה רק איום כללי, לא משהו עקרוני יותר. כמובן אם מדובר בתקיפה כמו שהייתה פעם כאשר חדר הבקרה הראה שהכל בסדר אבל הנזק גרם לסרכזות להסתובב מהר מהרצוי או לאט מהרצוי - הרי שאז תיתכן פגיעה לסרכזות", אומר לוי.

הוא מוסיף השערה: "אבל כרגע זה נשמע בעיקר צעד שנועד להלך אימים. כך או כך צריך לציין כי סרכזת מייצרת גרם של חומר גריעיני בשנה, ולכן במתקן שיש בו עשרת אלפים סרכזות מיוצרים 10 ק"ג לשנה. למעשה, לאיראנים יש הרבה יותר סרכזות ככה שניתן להעריך שרק בנתנז אפשר להכין פצצה כל שנתיים - ויש כמובן עוד מתקנים. כרגע לפחות לא נראה שמי שהפיל את החשמל רצה לפגוע בכור אלא רק לייצר אי נוחות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.