מערכת COL צעיר | יום כ"ו ניסן ה׳תשפ״א 08.04.2021

המשקה הנמכר בעולם: העובדות הגדולות שמאחורי הקפה

העיזים העליזות שגילו לנו את הסוד הגדול לא היו מודעות להיסטוריה לה הם שותפות • מהיכן הגיע המשקה המעורר ומדוע הוא נקרא בשמו? • משקה הפלאים של העולם
המשקה הנמכר בעולם: העובדות הגדולות שמאחורי הקפה
unsplash/Dan Ruswick

סיפורה של אגדת מציאת הקפה מעניין במיוחד. רועי צאן לפני כאלפיים שנה ששמו לב כי העיזים שלהם עליזות במיוחד, הגיעו למסקנה ששיח הקפה ממנו לועסות העיזים הוא האשם בעירנות החריגה. בעקבות התגלית המקומית, התפרסם שמו של הקפה, שהפך בשלב כלשהו למשקה, כמעורר וממריץ בצורה חריגה.

 

מקורו של השם "קפה", נעוץ ככל הנראה בשם המחוז ממנו הוא מגיע – איזור 'קאפה' שבאתיופיה העתיקה. על ההרים המיוערים שבמחוז גדלו שיחיו של הפרי המופלא, עד שהתגלה ונפוץ בכל רחבי העולם. שנים רבות היו אלו תושבי מדינות ערב שהצטיינו בשתיית ה"קאווה". באותם המדינות תפס הקפה מקום נכבד בתפריט, ושם הומצא לראשונה המושג 'בית קפה'.

 

עם הזמן, כבש משקה הפלא את ליבותיהם של ההמונים בכל העולם, והוא הפך לפופולארי בכל מקום אליו הגיע.

 

כיום, הקפה הוא המזון כמעט הכי נמכר בעולם (נמצא במקום השני, אחרי השמן), עם 25 מיליון חקלאים שמגדלים אותו ביותר מ50 מדינות. למרות כמות המדינות הרבה הזו, המדינה שמייצרת את כמות הקפה הרבה ביותר היא ברזיל, עם ייצור של כמעט 40 אחוז מתצרוכת הקפה בעולם.

 

תתפלאו לשמוע, אבל גרגירי הקפה שאתם רואים בקופסה לא תמיד היו נראים כך. כשהם עוד על השיח, פירות הקפה הם בעצם פירות יער קטנים ואדומים, דומים מאוד לדובדבן. הפולים המוכרים הם בכלל הגלעין של הפרי האדום הזה.

 

שיח הקפה. ככה זה נראה במקור / צילום: unsplash/Andres Hernandez

 

ועכשיו, תנו לנו רגע לנפץ לכם מיתוס. תהיו מופתעים לדעת שקפה הוא משקה בריא בהחלט. כן כן, מחקרים הוכיחו ששתיית קפה מפחיתה את הסיכויים לחלות באלצהיימר ובפרקינסון. כמו כן, צריכה של בין כוס אחת לחמש כוסות ביום, מורידה את הסיכוי לתמותה בכ12 אחוזים. גם אותנו זה הפתיע.

 

אבל רגע אחד. לפני שאתם רצים לגמוע ספלי קפה בזה אחר זה, תרשו לנו לספר לכם שהוא עלול להיות גם לא בריא, עד כדי העמדת חייכם בסכנה. אל תיבהלו, כל עוד לא שתיתם 60 כוסות קפה אתם תהיו כנראה בסדר. שתייה רצופה של כמות קפה בכמות גבוהה כמו זו שהוזכרה, תביא אתכם להרעלת קפאין מה שיסתיים ככל הנראה במוות מיותר. אז, שימו לב שאתם לא עוברים את השישים.

 

גם אתם מאלה שלפני השינה שותים רק קפה נטול קפאין? כדאי שתתעדכנו ש'נטול קפאין' אין פירושו 'ללא קפאין'. בכלל לא. כוס קפה 'נטול קפאין' מכילה בין 95 ל200 מיליגרם קפאין. קצת מעצבן לגלות, זה נכון.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.