מערכת COL צעיר | יום כ"ה ניסן ה׳תשפ״א 07.04.2021

נקודות ציון חב"דיות | בית הכנסת החב"די העתיק בעולם – בחברון

סיפורו המרתק של בית הכנסת הזה נותר משום־מה עלום עבור מרבית הציבור החב"די • סיפור גילגוליו של בית הכנסת 'מנוחה-רחל', השזור בסיפורו של בית כנסת 'אברהם אבינו' • קנייתו בידי אדמו"ר האמצעי, גאולתו על ידי המתיישבים בחברון וחשיבותו החב"דית • נקודת ציון חב"דית
נקודות ציון חב
unsplash/Dan Rosenstein

סיפורו המרתק של בית הכנסת הזה נותר משום־מה עלום עבור מרבית הציבור החב"די. זהו סיפורו של בית הכנסת החב"די העתיק בעולם כולו ככל הנראה, שגילגוליו יכולים למלא ספר מתח עב כרס.

 

בית הכנסת אברהם אבינו

הכל מתחיל לפני כ500 שנים כאשר קהילה של גולים מספרד מתיישבת בחברון. בראש הקהילה עומד הרב מלכיאל אשכנזי, שדואג להקים בית כנסת עבור יהודי קהילתו.

 

לימים, באה מגיפה קשה על העיר חברון שהייתה באותה תקופה כמעט ריקה מיהודים, ולקראת יום־כיפור, כאשר מתקבצים המתפללים בבית הכנסת, מתחוור להם למרבה הצער כי לא נותר אפילו מניין לתפילה. חסר יהודי אחד. אבל רגע לפני שהם פותחים בתפילה, עטופים צער על מר־גורלם, נראה בפתח יהודי הדור פנים. יש מניין!

 

תפילות היום הגדול עברו בהתרוממות הרוח, והנה רגע אחר גמר התפילה של מוצאי יום־כיפור, עוד בטרם הספיקו לחקור ולדרוש בעניינו – נעלם הזקן הדור הפנים.

 

ההשתוממות שחשו המתפללים, התחלפה בהתפעלות עצומה למחרת, כאשר גבאי בית הכנסת סיפר לחבריו בהתרגשות עצומה כי הזקן בא לפניו בחלומו וגילה לו את זהותו – היה זה אברהם אבינו שהגיע לעזרת יהודי חברון והשלים את המניין החסר. מני אז, הוסב שמו של בית הכנסת, והוא ניקרא בפי כל "בית הכנסת אברהם אבינו".

 

תקופה עברה, ואל חברון מגיעה קבוצה של חסידי אדמו"ר האמצעי שנשלחה להתיישב בעיר הקודש. הם מחזיקים בשליחות מיוחדת שניתנה להם מהרבי בעצמו – לקנות בית כנסת עבור אדמו"ר האמצעי!

 

בבית הכנסת אברהם אבינו, היה חדר נוסף, שנמכר לחסידים והוסב להיות בית הכנסת של הרבי. היה זה בית הכנסת האשכנזי הראשון בעיר חברון, ועל כן הוא זכה לכינוי 'בית הכנסת אברהם אבינו האשכנזי'.

 

פרעות חברון - תרפ"ט

מעט יותר ממאה שנים לאחר מכן, מתרחש בחברון אסון נורא, שהדיו נשמעים עד היום. בי"ח באב תרפ"ט, ימים ספורים לאחר ביקורו של אדמו"ר הריי"ץ בעיר, מתרחש בחברון טבח נורא. ערביי העיר עולים על בתי היהודים ובאכזריות קשה מכים ורוצחים אנשים, נשים וטף. 67 יהודים נרצחו באותו טבח בחברון. בעיצומה של הזוועה רצים יהודים אל בית הכנסת אברהם אבינו ומצילים את ספרי התורה. מנגד, עומדים הבריטים ולא נוקפים אצבע.

בית הכנסת אברהם אבינו בחברון. התמונה צולמה שנים ספורות לפני הפרעות

 

תמונה מזעזעת שצולמה בבית הכנסת מיד לאחר הפרעות. ניתן להבחין בחורבן הנורא שהותירו הפורעים

 

לאחר הטבח, נזכרו הבריטים שהם אנשי־החוק במקום, והחליטו לפנות את שארית הפליטה של היהודים מחברון. בכך בא הקץ על היישוב היהודי העתיק בעיר.

 

אבל לא לזמן רב.

 

לאחר מלחמת ששת הימים, שבים היהודים לעיר, טיפין־טיפין. לא ממש לעיר אמנם, אלא לקריית ארבע שנבנתה בסמוך לחברון. ובינתיים, בית הכנסת עומד בחורבנו.

 

בשנת תשל"ה, מגיע פרופסור מבוגר לבקר בחברון ומסתובב ברחבי העיר העתיקה. בשלב מסויים, כאשר הם עוברים ליד דיר עיזים הוא שומע לתדהמתו את המדריך מספר כי מקום זה שימש עד לפני כמה עשרות שנים כבית כנסת. למרבה החרדה, מתגלה לו כי מדובר בבית הכנסת אברהם אבינו, בן ה400 שנה.

 

הפרופסור המזועזע, בן־ציון טבגר (ז"ל) שמו, החליט לעשות מעשה. הוא לא האמין למציאות שראה לנגד עיניו. והמעשה שעשה היה פשוט – הפרופסור המכובד נטל כלי עבודה והחל לפנות את בית הכנסת מהרפש והלכלוך שמילאו את כולו. אחרים שצפו בו, הצטרפו למלאכה וכך החלו העבודות להחזרת עטרה ליושנה.

 

כל־כך מהר אתם חושבים? מקץ זמן קצר והחיילים הגיעו לעצור את החבורה המוזרה. זהו אומנם שטח השייך לממשלה, אך הוא הושכר לערבי תושב המקום, והחבורה הזו החליטה להרוס לו את הדיר.

 

הם לא אמרו נואש, ושבו לנקות. ושוב נעצרו, ושוב חזרו לנקות. עד שניצחו.

 

במשך כמה שנים התקיימו תפילות בבית הכנסת החרב. צעירים יהודיים היו באים להתפלל, והחיילים היו מפנים אותם החוצה, לקול צהלת התושבים הערביים.

 

במשך מספר שנים ניסו המתיישבים בחברון להחזיר את בית הכנסת לידיים יהודיות, וללא הועיל. במהלך התוועדות י' כסלו, יום גאולת אדמו"ר האמצעי, בשנת תש"מ, התבטא הרבי בחריפות על הנושא, באמרו שאדמו"ר האמצעי, על אף הדחקות הגדולה שהייתה בימיו תחת שלטון ה'צארים', התאמץ לאסוף כסף לקניית בית הכנסת, ושטר החוזה נמצא עוד בידינו – ואיך ייתכן שבממשלה נותנים פתח לאמירה שחברון איננה שייכת ליהודים, רחמנא ליצלן?!

 

הכניסה לבית הכנסת 'מנוחה רחל' בחברון

 

גאולת בית הכנסת

הסוף הגיע לאחר כמה שנים, בעקבות פיגוע נורא שהתקיים בחברון ושלאחריו התירה הממשלה להקים במקום את בית הכנסת מחדש. הרב משה לוינגר התרים מבעלי ממון בניו יורק את עלות שיחזור בית הכנסת, ולאחר כ50 שנה, סוף סוף, שבו בנים לגבולם. גם ספרי התורה העתיקים, שנלקחו מבית הכנסת לירושלים במהלך פרעות תרפ"ט, הוחזרו חזרה לבית הכנסת.

 

על פי הוראת הרבי, כונה בית הכנסת החב"די 'בית מנוחה-רחל', על שמה של הרבנית מנוחה רחל סלונים ע"ה, בתו של אדמו"ר האמצעי שהתגוררה בחברון ונודעה בצדקותה הרבה.

 

מעמד הדפסת התניא בבית הכנסת על ידי שלוחי הרבי בחברון

 

בשנים האחרונות, דאג הרב דני כהן שליח הרבי בחברון לשיפוצו ולהחזקתו של בית הכנסת החב"די שבבית הכנסת אברהם אבינו, ותיירים רבים המגיעים לעיר פוקדים אותו ומתוודעים לסיפורו המיוחד.

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.