מערכת COL צעיר | יום כ"ד ניסן ה׳תשפ״א 06.04.2021

נקודות ציון חב"דיות | בית הכנסת צמח צדק – העיר העתיקה ירושלים

נקודות ציון חב"דיות: בסדרה חדשה ומרתקת נתחקה אחר עקבותיהם של אתרים חב"דיים מיוחדים ברחבי הארץ • הפעם במסגרת הסדרה, נכיר את בית הכנסת צמח צדק בעיר העתיקה בירושלים • מתי הוא הוקם? היכן הוא נמצא? ואיך זה קשור לספר התורה של ילדי ישראל? 
נקודות ציון חב

 

לא הרבה רחובות בעלי שמות יהודיים יש בעיר העתיקה בירושלים, לעת עתה כמובן. לכן, רבים פוקחים עיניים בתמהון כאשר הם מגלים שאחד הרחובות המרכזיים שבה נקרא בשם 'רחוב חב"ד'. איך זכתה חסידות חב"ד לרחוב כזה במקום כל כך מיוחד? הם שואלים. והתשובה, מעניינת מאוד. בואו נלך יחד אחורה, על ציר הזמן:

 

התורמים מהודו

באמצעו של רחוב חב"ד ניצב בניין, העומד על השטח שכונה בעבר 'חצר חב"ד', ההיסטוריה המפוארת של החצר, הביאה לכך שהרחוב כולו נקרא על שמה; בחצר זו, הוקם לפני קרוב ל200 (!) שנים בית הכנסת החב"די הראשון בירושלים. התגוררו בה אז קהילה קטנה של חסידים, שאחד מהם שמוכר לנו בשם הרב שניאור זלמן מנדלוביץ נשלח להודו הרחוקה על מנת לאסוף כסף עבור הקהילה המתפתחת.

 

הרב שניאור זלמן מנדלוביץ הצליח לשכנע שני נדיבים, אחד מהם בן למשפחת ששון הידועה מהודו, לתרום עבור בניין בית כנסת חב"די בעיר העתיקה. הנדיבים שוכנעו ובית הכנסת החב"די קם והיה, לשמחת לב יהודי ירושלים.

 

עם השנים והצורך במקום גדול יותר, הוחלט שבית הכנסת בעל הקומה האחת יוגדל ויורחב, ועל גבו תיבנה קומה נוספת.

 


בית הכנסת צמח צדק במבט מבחוץ

 

התוועדות י' שבט בבית הכנסת צמח-צדק


 

גאולת בית הכנסת

השנים חלפו, ועמם תמורות שונות – כמו ישיבה שקמה בבית הכנסת ונסגרה לאחר תקופה בעקבות מלחמת העולם השניה, ולאחריה שוב, נסיון להקמת ישיבה נוספת, ואז – תם עידן. במהלך מלחמת השחרור גורשו היהודים מהעיר העתיקה שעברה - ועמה בית הכנסת - לשלטון ירדני.

 

כמעט עשרים שנה עמד בית הכנסת בעיזבונו, שבוי בידי הירדנים. עד שהגיעה השעה הגדולה, והקב"ה ברחמיו הרבים ובניסים גדולים, הביא את ישראל לנצחון המופלא במלחמת ששת הימים; במהלכה חזרה העיר העתיקה לידיים יהודיות - ובתוכה גם בית הכנסת 'צמח צדק'.

 

למרבה הפלא, התברר כי בית הכנסת היחיד שלא ניזוק במהלך הקרבות היה בית הכנסת 'צמח צדק', וזאת, למרות שבית הכנסת עמד בנקודה אסטרטגית בחזית אזור הלחימה.

 

הרבי פעל מיד לחידוש הפעילות בבית הכנסת. ועד מיוחד הוקם עבור שיקומו והחזרתו לפעילות. בתחילה, היה רכב מיוחד מביא מתפללים לקיים שלוש תפילות ביום בבית הכנסת. בהמשך, נוסד במקום כולל-אברכים הפועל בו עד היום, וחסידים רבים החלו להתפלל בו באורח קבע. עד לפטירתו בשנה שעברה, שימש כרב בית הכנסת הרב עדין אבן-ישראל ע"ה. מי שהופקד בידי הרבי לנהל את המקום ולדאוג לו, הוא הרב יהושע יוזביץ מנהל מוסדות תורת-אמת, שמנהל את המקום עד היום.

 


ספר התורה של ילדי ישראל נכתב בהוראת הרבי בבניין בית הכנסת צמח צדק

 

חגיגת סיום כתיבת ספר התורה של ילדי ישראל בבית הכנסת צמח-צדק


 

בית הכנסת נקרא בתחילה בשם 'בית-מנחם', על שמו של אדמו"ר הצמח צדק אשר בתקופתו הוא הוקם. לימים הוא נקרא גם 'כנסת שמואל', על שמו של הנדיב מהודו שתרם עבורו, ולאחר תקופה הוסב שמו ל'בית הכנסת צמח-צדק', וכך הוא נקרא עד היום הזה.

 

בית הכנסת היה הראשון בעיר העתיקה שחזר לפעול לאחר מלחמת ששת הימים. בשעה שהעתיד עוד נראה היה לוט הערפל, קרא הרבי להזדרז ולחדש את היישוב ברובע היהודי והקמת בית הכנסת הייתה אחת הפעולות החשובות למען מטרה זו.

 

שליח מיוחד מביא איתו ספר תורה ששלח הרבי לבית הכנסת, תקופה קצרה לאחר מלחמת ששת הימים

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.