מערכת COL צעיר | יום י"ט ניסן ה׳תשפ״א 01.04.2021

מהרי האנדים לארמונות פרוסיה: ההיסטוריה של תפוח האדמה

לא תמיד הוא היה בצלחת שלנו: ההיסטוריה של הירק שרבים ראו בו מקור למחלות במשך שנים רבות • מתי דרך כוכבו, וכיצד הוא גרם להגירתם של מאות אלפים לאמריקה? • כתבה מרתקת
מהרי האנדים לארמונות פרוסיה: ההיסטוריה של תפוח האדמה

תפוחי אדמה הם אורחים קבועים במטבח הפסח החב"די. במשך שבוע שלם אנחנו זוכים לאכול אותם בכל וריאציה אפשרית. איך היה העולם מסתדר בלעדיהם? וזאת באמת שאלה טובה, כי מסתבר שהוא הסתדר בלעדיהם במשך שנים רבות.

אז מאיפה הוא בא אלינו, התפוח הצהוב הזה?

הראשונים שזכו להנות מהירק המזין הזה היו האינדיאנים. תפוח האדמה גדל במרומי הרי האנדים שבדרום אמריקה, והילידים המקומיים השתמשו בו כמזון עיקרי למחייתם. ספרדים שהגיעו למקום לפני כ500 שנה, נטלו את התפוח אדמה איתם לאירופה, על מנת לגדלו ולערוך לו היכרות עם תושבי היבשת שעוד לא ידעו על קיומו.

 

הרי האנדים בדרום אמריקה. מכאן ככל הנראה הגיעו אלינו תפוחי האדמה / צילום: Pixbay/Yolanda 

 

למרבה הצער, קבלת הפנים שציפתה לתפוח אדמה באירופה לא הייתה חמימה במיוחד. הקהל הרחב דחה את הירק החדש בשתי ידיים, ואך בקושי הסכים להשתמש בו לגידול בגינה כעציץ בעל מראה עלים יפה ותו לא. רבים אף האמינו שהוא מקור למחלות שונות.

אבל לא אצל כולם זה היה כך – העניים ובני המעמד הנמוך, ניצלו את מחירו הנמוך והשתמשו בו למאכל. בכך, ניצלו רבים באותה התקופה מחרפת רעב שהייתה אורחת של קבע בבתי העניים.

אבל, לא תמיד זה היה כך. במקרה של אירלנד, התפוד היה דווקא הגורם למותם של מאות אלפי אירלנדים.

האירים (כינויים של תושבי אירלנד) היו הראשונים להבין את הפוטנציאל שבירק המזין הזה; הם היו הראשונים שזרעו וגידלו אותו באדמותיהם, ולימים, הפכו אותו למזונם העיקרי. הוא היה מקור הצלחתם באותם השנים, ויחד עם זאת, בא לבסוף בעוכריהם. מגיפה שפגעה ביבול תפוחי האדמה הותירה מאות אלפי אירים סובלים מחרפת רעב, שהביאה למותם של כמיליון אירים; מיליון תושבים נוספים, היגרו עם משפחותיהם אל מחוץ לאירלנד, רבים מהם אל מעבר לים, לאמריקה הרחוקה.

 

מאכלים רבים נעשים כיום מתפוחי אדמה.  ביניהם גם המאכל המוכר בשם צ'יפס / צילום: Pixbay/Cairomoon

 

מלך פרוסיה ותפוחי האדמה

ואז, סוף סוף, דרך כוכבם של התפודים האומללים. היה זה פרידריך, מלכה של פרוסיה שהבין את הפוטנציאל הטמון בירק הזה, והחליט להפוך אותו למזון של כולם. אבל איך הופכים אוכל ששייך לשכבה הענייה ומוכר כמזונם של אסירים למזון מועדף? פרידריך שהיה מלך חכם, ציוה לגדל בשדותיו האישיים תפוחי אדמה ולהעמיד משמר כבד שיוודא שאיש לא גונב מהם. כך, מיתג המלך את התפוח אדמה כמאכל יוקרתי שאפילו המלך שומר עליו כעל בבת עינו.

במהרה הפכו איכרים רבים שהתאוו לירק המלכותי למגדלי תפוחי אדמה, ולראשונה בהיסטוריה עלתה קרנו של התפוח. לימים היה התפוח אדמה, המאכל שהציל מיליוני אנשים בעולם בתקופות רעב ומלחמות.

 

מאז ועד היום תפוח האדמה הינו מרכיב עיקרי בכל המטבחים בעולם, עד שקשה לנו להאמין – איך הסתדר העולם בלעדיו כל כך הרבה שנים?

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.