מערכת COL צעיר | יום י"ט ניסן ה׳תשפ״א 01.04.2021

שביעי של פסח: החג והמנהגים הייחודים

למה חוגגים? ומהי סעודת משיח? • סקירה מקיפה על מהות החג, מנהגיו וייחודיותו • מדריך מקיף לקורא הצעיר
שביעי של פסח: החג והמנהגים הייחודים
מקור: shutterstock

שביעי של פסח - על שום מה?

לפני צאת בני־ישראל מארץ מצרים, פנה משה רבינו לפרעה ובפיו בקשה פשוטה: נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלוקינו. פרעה הקשה את ערפו ולא היה מוכן לשחרר את בני ישראל גם למשך שלשה ימים, ועל כך חטף עשר מכות ונאלץ לשחרר את בני־ישראל בכבוד מלכים.

שלשה ימים עוברים מאז יצאו בני ישראל למדבר, ושליחי פרעה מגיעים לבשר לו – הם לא מתכננים לחזור! פרעה אוסר את מרכבותיו, לוקח איתו את כל חילו ובקבוצה גדולה הם מתקדמים לעבר בני ישראל, במטרה להחזירם למצרים. לאחר יומיים לעת ערב, הם מדביקים את העם החונה אל מול ים סוף.

במחנה ישראל משתררת בהלה גדולה. העם מתחלק לקבוצות שונות החלוקות בשאלה מה לעשות, משה פונה בתפילה לה', המורה: דבר אל בני ישראל – ויסעו!

ואז מתרחש הנס הגדול. ים סוף הגועש נבקע, ובני ישראל עוברים בתוכו בחרבה. המצרים הרבים באים בעקבותיהם, והים שב לאיתנו כשהם עודם בתוכו; לעיני בני ישראל טובעים המצרים הרודפים אחריהם. השמחה הגדולה פורצת ומרים הנביאה מכה בתוף שבידה.

הנס העצום הזה, התרחש בשעת בוקר מוקדמת של היום השביעי ליציאת מצרים, ולזכרו אנו חוגגים עד היום את חג שביעי של פסח.

 

יום נעלה

שביעי של פסח, קיבל יחס מיוחד מצד רבותינו נשיאנו שהתייחסו אליו כיום נעלה במיוחד. בחוץ לארץ, נחלק החג לשני ימים – שביעי של פסח ואחרון של פסח, אך בארצנו הקדושה, אנו זוכים ל'חג מתומצת' הכולל את מעלותיהם של שני הימים.

בחג האחרון של פסח - גילו לנו רבותינו נשיאנו - מתגלה הארה מאורו של משיח וכל יהודי יכול להשיג דרגות גבוהות, ועל כן יש לנצל את זמן החג כראוי.

 

מנהגי החג

קהילות ישראל השונות מציינות את החג באמצעות מנהגים יחודיים שונים, מהם מנהגים מעניינים ומיוחדים. כאן יובאו מנהגי החג שלנו, חסידי חב"ד:

בליל החג, נהוג להיות נעורים כל הלילה ולעסוק בלימוד התורה. אדמו"ר הריי"ץ סיפר, כי בליובאוויטש היו כמה הזדמנויות במשך השנה בהם היו נעורים כל הלילה ואחת מהם היא ליל שביעי של פסח. המנהג הוא ללמוד במשך הלילה, אך אדמו"ר הרש"ב גילה ש'הישיבה כשלעצמה היא גם-כן ענין'.

לאחר תפילת מנחה שבסוף החג, נוהגים לערוך סעודת משיח. את הסעודה תיקן הבעל שם טוב, והרבי הרש"ב פירסם זאת ואף תיקן הנהגה מיוחדת לנהוג במהלכה – שתיית ארבע כוסות, כמו בליל הסדר.

בחוץ לארץ נערכת הסעודה בסופו של יום אחרון של פסח, ובארץ אנו מקיימים אותה בסופו של יום שביעי של פסח.

 

  

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.