שלמה מן | יום י"ב ניסן ה׳תשפ״א 25.03.2021

סיפור המלמד הליטאי של הרבי נחשף בספר החדש מבית JEM

JEM
רבים לא יודעים כי היה לרבי גם מלמד נוסף, שהיה ליטאי. לאורך השנים הדבר עלה מתוך דברים על המלמד שלו "שבא מליטא" שהרבי סיפר בכמה התוועדויות, אבל במשך שנים לא היה ידוע במי ומתי מדובר • בספר החדש בעברית, 'שנים ראשונות', מבית היוצר של חברת JEM, יש חשיפה מלאה של הסיפור
סיפור המלמד הליטאי של הרבי נחשף בספר החדש מבית JEM
הרב איסר ניסן דריבין

כידוע לכל, המלמד של הרבי היה החסיד ר' שניאור זלמן וילנקין ע"ה.

רבים לא יודעים כי היה לרבי גם מלמד נוסף, שהיה ליטאי.

למעשה, הדברים עלו לאורך השנים מתוך דברים על המלמד שלו "שבא מליטא" שהרבי סיפר בכמה התוועדויות, אבל במשך שנים לא היה ידוע במי ומתי מדובר.

בספר החדש בעברית, 'שנים ראשונות', מבית היוצר של חברת JEM, יש חשיפה מלאה של הסיפור.

בראיון לשבועון 'כפר חב"ד', שיצא לאור לקראת פסח, סיפר עורך הספר הרב לוי גרייזמן לסופר הרב מרינובסקי: "מתברר כי מדובר בהרב איסר ניסן דריבין, תלמיד חכם שלפני מלחמת העולם הראשונה כיהן כראש ישיבה בקובנה ובמהלך המלחמה נאלץ, כמו עוד אלפי יהודים, לנדוד מביתו והגיע ליקטרינוסלב, שם היה מלמד פרטי של הרבי ואחיו. לימים עלה לארץ ישראל ובשנת תשט"ו נפטר והוא טמון בחלקת הרבנים בהר המנוחות".

על תגלית נוספת המתפרסמת בספר, סיפר הרב גרייזמן: 

"אוסיף ואדגיש כי מלבד המסופר על הרבי בעצמו, יש בספר פרטים רבים גם בתוך הפרקים וגם מסביב להם שעוסקים בשורשיו של הרבי, אבותיו ואבות אבותיו ובני משפחתו של הרבי מכל הצדדים. גם פרקים אלו מלאים וגדושים בפרטים חדשים, מלווים במסמכים ותצלומים מרהיבים. בין אלה כדאי להפנות את תשומת הלב לשני נושאים – הנסיבות וההתרחשויות ההיסטוריות שהביאו למתן תואר 'אזרח נכבד לדורותיו' מטעם רוסיה הצארית לאדמו"ר הצמח צדק וצאצאיו אחריו וסקירה מפורטת על מינויו של הסבא-רבא של הרבי, הגאון החסיד רבי אברהם דוד לאוואוט, לרבה של ניקולייב, עיר הולדתו של הרבי.

"בפרק על לנינגרד הרחבנו מאוד, גם ביחס למהדורה האנגלית, על פעילותו של הרבי סביב המאסר והגאולה של הרבי הריי"צ בשנת תרפ"ז. הייתי אומר ללא היסוס שזה פרק חובה לכל חסיד, בעל חומר רב על הפעילות של הרבי להסתרת הכתבים של הרבי הריי"צ שלא ייפלו בידי חוקרי הג.פ.או. וגם על המעורבות של הרבי במאמצי ההצלה והשחרור.

"אגב, זו הזדמנות מבחינתי להמחיש עד כמה נעשה מאמץ לדייק באימות של כל דבר וגם בסגנון ובצורת ההגשה. הכוונה לכך שבאחת הטיוטות נכתב בהקשר זה הביטוי 'המעורבות העמוקה' של הרבי בשחרור הרבי הריי"צ מהמאסר, אבל במחשבה שנייה העורכים הראשיים התלבטו אם להשאיר את המילה 'העמוקה' שכן באותו שלב היה לנו רק מעט חומר שיספק הוכחות לכך. עם הזמן, ככל שהתגלו עוד עדויות ומסמכים, היה ברור שאכן המעורבות הייתה עמוקה מאוד, והביטוי נותר על כנו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.