שלמה מן | יום י' ניסן ה׳תשפ״א 23.03.2021

ברכת הרבי לסַדָּר של המכתבים הכלליים בעיתונות הישראלית

עובד בבית הדפוס "דבר", שיגר לרבי בקשה לברכה עבורו ועבור משפחתו, כשהוא מציין שהוא זוכה לסדר את המכתבים כלליים בעיתון הנפוץ והמרכזי של השמאל הישראלי • בכתבה המלאה: התשובה המלאה והמרתקת של הרבי
ברכת הרבי לסַדָּר של המכתבים הכלליים בעיתונות הישראלית
על רקע כתב יד קודש של הרבי: בניין בית הדפוס בתל אביב

סדר כתיבת המכתבים הכלליים על ידי הרבי החלה בח"י אלול ה'תש"י. מאז ואילך, לקראת כל חג ומועד וכן לקראת כל יומא דפגרא חסידי, נהג הרבי לשגר מכתב "אל כל בני ובנות ישראל בכל מקום שהם", ובו ביאור על מהותו ותוכנו של החג הקרב ובא, ההוראה בעבודת השם ובמעשה בפועל, ליחיד ולכלל.

המכתבים שנכתבו בשפת האידיש, תורגמו גם ללשון הקודש (תחילה על ידי ר' אוריאל צימער ע"ה, אח"כ על ידי ר' אברהם חנוך גליצנשטיין ע"ה, ואח"כ על ידי יבלחט"א ר' טוביה בלוי שיחי').

מיד לאחר פרסומם בקרב קהל החסידים, היו גם מופיעים בכתבי העת באנגלית באידיש ובעברית, בהשתדלות העוסקים בכך, ולנחת רוחו של הרבי.

אחד העיתונים הישראלים, בהם היה מופיע באופן קבוע ה'מכתב כללי' היה עיתון דבר. העיתון שנוסד בט' סיון ה'תרפ"ה והוגדר "עיתון פועלי ארץ ישראל" המשיך להופיע במשך שנים רבות, עד לג' סיון ה'תשנ"ו.

בין הכותבים הקבועים בתחילת ימי העיתון היה גם שניאור זלמן רובשוב, שהתמנה לעורך העיתון לאחר פטירתו של המייסד ברל כצנלסון, ושימש בתפקיד זה בין השנים ה'תד"ש-ה'תש"ט. 'דבר' היה אז העיתון הנפוץ ביותר בקרב היישוב היהודי בארץ ישראל, גם לאחר מכן היה לבטאון המרכזי של מפלגת השלטון מפא"י.

ר' שמואל גורמן ע"ה (שיום היארצייט שלו היה בט' ניסן) היה יהודי חרדי, שהתגורר בעיר התורה והחסידות בני ברק, והיה משכים מידי יום לעמול לפרנסתו כסַדָּר ב'בית הוצאת ספרים ודפוס אמנות' שהיה משכנו של עיתון 'דבר' ברחוב שיינקין פינת מלצ'ט בתל אביב.

לפני 41 שנה, שיגר ר' שמואל אל הרבי אגרת בה כתב:

זכות גדולה מאוד נפלה בידי זה כמה פעמים, לסדר את אגרת-קודש לחג הפסח של כ"ק אדמו"ר שליט"א בהיותי עובד דפוס "דבר", וזכות זאת עומדת לצידי לבקש מכ"ק אדמו"ר שליט"א לשלוח לי ולבני ביתי את ברכתו הקדושה, כמו שכתוב: "צדיק גוזר והקב"ה מקיים", אמן כן יהי רצון.

כפי שניתן לראות בתצלום המצורף, המכתבים כלליים של אותה שנה ה'תש"מ, של ראש חודש ניסן ויום הבהיר י"א ניסן, נדפסו בעיתון 'דבר' - בגליון של ז' ניסן ובגליון של י"ד ניסן ערב חג הפסח.

על המכתב עצמו, כתב הרבי בכתב יד קודשו את המענה:

ב"ה. כ"ח ניסן, ה'תש"מ

מאשר הנני קבלת מכתבו, ובו בקשת ברכה, פדיון נפש, ובעת רצון ייקרא על ציון כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע.

והשם יזכהו ויצליחו לנצל כשרונו והאפשריות שניתנה לו להפיץ עניני יהדות אמיתית, תורה ומצוות.

בברכה,

חי"ק

נ.ב.

בדיקת התפילין והמזוזות.

תשואות חן בפרט, על הסידור הנאה של מכתבי (שצירף במכתבו) בהדגשת האותיות וכו'.

תצלום הכתי"ק מתפרסם היום בקונטרס מיוחד שיצא לאור על ידי 'ועד הנחות בלה"ק' לרגל יום הבהיר י"א ניסן ה'תשפ"א, פתיחת שנת המאה ועשרים להולדתו של הרבי, במרכזו שיחת קודש מיוחדת מהתוועדות שבת פרשת וירא כ"ף מרחשוון ה'תש"מ, בביאור קאפיטל ק"כ בתהלים, אותו יחלו לומר רבבות חסידי חב"ד ליובאוויטש ביממה הקרובה.

להורדת הקונטרס > לחצו כאן

מטעם הנהלת מוסד ההוצאה לאור של תורת הרבי בלשון הקודש, שמציין בי"א ניסן את יובל הארבעים להקמתו, נמסר לכתבנו, כי במשך המעת-לעת של יום הבהיר י"א ניסן, עדיין אפשר להשתתף במבצע המכירה המוזל על 25 ספרים המכילים את מאמרי הרבי משנת ה'תשי"א ואילך, ויפה שעה אחת קודם משום שנותרו כמה עשרות סטים בודדים בלבד במחיר המסובסד.

הזמינו כעת. להזמנה > לחצו כאן

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.