מערכת COL צעיר | יום ח' ניסן ה׳תשפ״א 21.03.2021

40 אלף רעידות אדמה בחודש אחד, וזה עוד לא נגמר

באי השקט שבצפון האוקיינוס האטלנטי לא מצליחים לישון כבר יותר מחודש; רעידות אדמה לא פוסקות מטרידות את מנוחת התושבים ומפרות את שלוות החיים האופיינית של איסלנד • באיסלנד אמנם רעידות אדמה הם דבר שבשגרה, אבל כמות עצומה שכזו לא זכורה גם לאיסלנדים המבוגרים ביותר • מה קורה שם? 
40 אלף רעידות אדמה בחודש אחד, וזה עוד לא נגמר
צילום: שאטרסטוק

מה קורה לאדמה של איסלנד? השאלה הזאת מטרידה את מוחם של חוקרי רעידות אדמה כבר זמן רב. באזור הדרומי של המדינה השקטה, נרשמו בחודש האחרון מספר רב של רעידות אדמה; התושבים מתארים שהם חשים כאילו הם צועדים כל העת על גשר רעוע. האדמה לא פוסקת מלרעוד ושינת לילה רצופה הפכה לחלום רחוק. תושבים רבים בחרו לצאת לחופשה באיזורים אחרים במדינה בהם ניתן להציב את הרגל על קרקע יציבה.

 

סייסמוגרף הוא מכשיר המודד את תנודות הקרקע ואת העוצמה של רעידות אדמה / צילום: שאטרסטוק

 

אגם "הלגונה הכחולה" הוא אחד מאתרי התיירות המפורסמים באיסלנד. אתר הנוף המדהים הזה נמצא סמוך לעיירה גרינדווייק שעומדת במרכז מוקד ההתפרצות של רעידות האדמה / צילום: שאטרסטוק

 

תושבי איסלנד רגילים אמנם לרעידות אדמה ששכיחות מאוד במדינת האי שלהם. אך התדירות של הרעידות הללו יוצאת דופן בהיקפה - למעלה מ40 אלף רעידות נרשמו בחודש האחרון!

המומחים מסבירים כי מתחת לאדמת איסלנד, המשופעת בהרי געש ובגייזרים, נעה לבה* געשית המחפשת דרך לפרוץ החוצה; זוהי הסיבה לתזוזת האדמה, והתחזית הבאה אם כן היא - התפרצות געשית באזור הרעידות.

 

על פי דיווחי הרשויות, עד עתה נרשמו רק נזקים מועטים בעקבות הרעידות, כמו סדקים קטנים בכבישים וסלעים שהתנתקו והדרדרו באיזורים עם מדרונות תלולים, המצויים באיזור הרעידות.

ואנחנו עומדים משתאים אל מול כוחו וגבורתו של הקדוש ברוך הוא אשר ברא עולם מופלא כל כך; וכפי שמתאר זאת הפסוק בתהילים - "הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ".

 

* לַבָּה היא נוזל אדום הזורם מלועו של הר געש מתפרץ. הלבה עשויה מסלעים שהפכו לנוזל מעוצמת החום שבעומק האדמה; לאחר שהם מתפרצים החוצה ו'מתקררים' הם הופכים בחזרה להיות סלעים מוצקים. הסלעים הללו מוכרים לנו כ'אבני בזלת'.

נהר של לבה הנובע מלועו של הר געש / צילום: שאטרסטוק

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.